تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاهی از آثار مینیاتور استاد فرشچیان در شهر کائوناس لیتوانی برپا شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه آثار فرشچیان در لیتوانی


نمایشگاهی از آثار مینیاتور استاد فرشچیان در شهر کائوناس لیتوانی برپا شده است.

نمایشگاه آثار فرشچیان در لیتوانی

در این نمایشگاه بیش از بیست تابلوی مینیاتور برگرفته از نسخه‌های اصلی آثار استاد فرشچیان به نمایش درآمده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه پروفسور ژیلویناس پادایگه، رئیس دپارتمان بین الملل و مطالعات دانشگاه لیتوانی گفت: این اقدام می‌تواند نقش مهمی در معرفی فرهنگ وهنر ایرانی در لیتوانی و بویژه در میان جامعه دانشگاهی ما داشته باشد.

همچنین در این مراسم، ابراهیمی دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو و آکرودیته لیتوانی با اشاره به قدمت تاریخی و فرهنگی کشورمان، زبان هنر و تصویرگری را بهترین وسیله در بیان ارتباط بین ملت ها و معرفی فرهنگ کشورها دانست و اظهار امیدواری نمود که این نمایشگاه بتواند مقدمه شناسایی و معرفی هر چه بیشتر ایران و فرهنگ ایرانی را در بین دانشجویان و مردم لیتوانی ایجاد کند.

این نمایشگاه به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو و آکرودیته لیتوانی و با همکاری امور بین الملل دانشگاه لیتوانی برگزار شده است و به مدت یکماه پذیرای علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ ایرانی است .

استاد محمود فرشچیان در 4 بهمن 1308 شمسی (24 ژانویه  1930 میلادی) در اصفهان، پایتخت هنر ایران، دیده به جهان گشود. پدرش، حاج غلامرضا فرشچیان، از تجار فرش بود و در كار هنر قالی بافی دست داشت. این زمینه ی مساعد برای پرورش ذوق و شوق او در راه آشنایی باهنر مؤثر افتاد.

از سال های پیش از مدرسه از روی نقش های قالی طرح می زد، تا به تدریج دستش در كار نقش پردازی روان گردید. فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزا آقا امامی اصفهانی، هنرمند چیره دست و پرآوازه ی دیار اصفهان، به آموختن نقاشی دل بستگی تمام پیدا كرد و دل درگرو نقش های زیبا بست. او از كار هنر احساس رضایت و شادمانی داشت. فرشچیان در كارگاه استاد امامی آموخت كه در كار هنر باید عاشق بود و سخت كوش وگرنه راه به جایی نخواهد برد.

فرشچیان، در ادامه ی راه، از كلاس هفتم دبیرستان (14 سالگی) قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه عاشقی، زیر نظر استاد عیسی بهادری، استاد نابغه و توانمند نقش قالی، مینیاتور، نقاشی رنگ روغن، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی (نقشه ی قالی، تذهیب، مینیاتور) پرداخت. بدون شك نقش استاد عیسی بهادری در پرورش و خلاقیت های محمودفرشچیان نقشی فوق العاده ارزشمند بود. زیرا فرشچیان، با اعتقاد كامل به مهارت و توانایی های عیسی بهادری، از سمت شاگردی محضر استادش عاشقانه بهره می گرفت و نقش می زد، به نحوی كه تلاش بی وقفه و تمرین های شبانه روزی فرشچیان سبب شگفتی و تعجب همگان، به خصوص خانواده شده بود.

این تلاش سرانجام قلب و روحش را سرشار از نقش ها و رنگ های زیبا ساخت. از آنجا كه هنر و ادبیات ایران زمین از دیرباز همگامی و هم دلی خود را در ثبت ارزش های فرهنگی  جلوه گر ساخته بود، فرشچیان با دلبستگی، به مطالعه ی ادبیات و شعر عرفانی همت گماشت تا بدان جا كه خود نیز گاه شعر می سرود. بازتاب آشنایی ادبیات عرفانی در آثار استاد فرشچیان بعدها موجب بروز یكی از ویژگی های تحسین برانگیز نقاشی های او گردید.

بدون تردید استاد محمود فرشچیان یكی از پدیده های هنر نگارگری در عصر حاضر است. او در طراحی و شناخت و به كارگیری رنگ ها فوق العاده قدرتمند و قوی است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است كه از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است

استاد در بیان احساس و تجسم شعر گونه ی عواطف، به شیوه ای كاملا جدید، موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شكل و فرم نقاشی هایش گردید و این، مشخصه ی اصلی كار او در نقاشی شد.

فرشچیان در جوانی بسیار پرتلاش و خستگی ناپذیر به كار و طراحی نقوش مختلف می پرداخت. او در مطالعه ی آثار تاریخی شهر اصفهان (چهل ستون، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، ... و طرح های اسلیمی و كاشی كاری های بی نظیر آن آثار سر از پا نمی شناخت و چون محققی موشكافانه این نقش ها را مطالعه می كرد. فرشچیان حتی در دوره ی سربازی نیز دست از قلم و رنگ برنداشت و آثاری دیدنی آفرید كه بسیار مورد تشویق مقامات قرار گرفت. تابلو "صوفیان رقص كنان ساغر شكرانه زدند" از جمله ی آن آثار است.

فرشچیان در سال1332 تصمیم گرفت برای دیدن آثار هنری هنرمندان معروف جهان سیری درموزه های دنیا كند. این سفر دو سال به طول انجامید و بر دانش و تجربیات هنری استاد افزود و دستاوردی  جهانی از هنر اندوخت. از آنجا كه ((هنرهای زیبا)) در جست و جوی هنرمندان خوش ذوق و اصیل برای آموزش هنر بود، فرشچیان در سال 1338 در هنرستان های وابسته به آن در تهران به تعلیم هنرجویان مشغول شد.

بدون تردید استاد محمود فرشچیان یكی از پدیده های هنر نگارگری در عصر حاضر است. او در طراحی و شناخت و به كارگیری رنگ ها فوق العاده قدرتمند و قوی است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است كه از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است. از نظر محتوا و مضمون، آثار فرشچیان عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند. از حیث تكنیك و فرم نوآوری و ابتكار، آثار استاد فرشچیان بسیار دلنشین و مناسب ارزیابی شده است، زیرا كه بنیان آن بر اصول و مبانی نقاشی اصیل ایرانی پایه ریزی شده است. فرشچیان با حفظ تمامی ویژگی های ارزشمند نگارگری ایرانی است كه به نوآوری می پردازد. به همین دلیل است كه موفق در هنر می نماید.

حاصل كار بی وقفه ی استاد آثار نقاشی بسیار زیادی است كه در كتاب های هنری او به چاپ رسیده است.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا

انجمن موفقان