تبیان، دستیار زندگی
آثار نقاشان زیر 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران در حالی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمده که برخی شرکت کنندگان در نمایشگاه، برگزاری آن را اقدامی مناسب برای گردآوری آرشیوی از آثار هنرمندان می دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش به سوی داشتن آرشیوی هنری

آثار نقاشان زیر 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران در حالی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمده که برخی شرکت کنندگان در نمایشگاه، برگزاری آن را اقدامی مناسب برای گردآوری آرشیوی از آثار هنرمندان می دانند.

بخش هنری تبیان

نمایشگاه هنری

دومین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران با نمایش آثار 48 نفر از هنرمندان زیر 40 سال این انجمن، این روزها در گالری های مختلف خانه هنرمندان ایران در جریان است

بابک اطمینانی عضو هیات مدیره   انجمن هنرمندان نقاش ایران و مسئول کمیته   نمایشگاه های انجمن درباره ماهیت این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طبق آماری که داریم انجمن 1050 عضو دارد که از این تعداد حدود 470 نفر از آن ها زیر 40 سال هستند. ما متاسفانه آرشیوی از این افراد در دست نداشتیم و بر همین اساس طرح کارنمای پژوهش را طراحی کردیم تا بتوانیم یک بازبینی در آثار و عملکرد اعضای انجمن داشته باشیم و ببینیم چه تعداد از این افراد نقاشی کار می کنند و چه تعدادی به سمت نیو آرت رفته اند.

این هنرمند نقاش با اشاره به این که سعی داریم دوسالانه مستمری در این زمینه داشته باشیم اظهار داشت: این اتفاق موجب می شود تا بتوانیم به صورت عادلانه و بر اساس رده سنی آثار اعضای انجمن را به نمایش در بیاوریم.

وی با اشاره به این کارنما که آثار جوان ها و افراد زیر چهل سال در آن به نمایش درآمده، ادامه داد: این کار موجب آن می شود تا تصور درستی از بازتاب فکر و اندیشه هنرمندان جوان نیز به دست بیاوریم.

وی با بیان این که از طرفی نمایش این تعداد اثر از هر هنرمند همچون برگزاری نمایشگاهی انفرادی در دل یک نمایشگاه گروهی است گفت: این نمایشگاه ما را متوجه تنوع سبک ها و موضوع های مدنظر هنرمندان می کند و به ما نشان می دهد که دیتا و اطلاعات چگونه پیش می رود.

این هنرمند نقاش سنجش مناسبات انجمن با اعضایش را یکی دیگر از مهم ترین خواسته های انجمن دانست و گفت: ما اگر آگاه باشیم که چه چیزی در چنته داریم می توانیم برای اعضا بستری سازی کنیم و با دعوت از گالری دارها و مجموعه داران برای حضور در این نمایشگاه اعضا را به آن ها متصل کنیم تا کارهای شان بهتر و بیشتر دیده شوند.

این هنرمند عرصه تجسمی با بیان این که ما سعی داریم بیش از هر اتفاقی برای این هنرمندان بسترسازی کنیم گفت: هدف اصلی این نمایشگاه فروش نیست.

وی به تنوع آثار در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: آثار این نمایشگاه براساس موضوع و یا سبک و تکنیک دسته بندی نشده و آثاری از سبک ها و تکنیک های گوناگون در این نمایشگاه ارائه شده است.

ایجاد انرژی و انگیزه برای هنرمندان تازه کار

نمایشگاه هنری

سعید چاواری هنرمندی که آثارش در کارنمای پژوهش انجمن هنرمندان نقاش ایران در خانه هنرمندان به نمایش درآمده به هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 9 اثر از من به نمایش در آمده است که 3 تا از آن ها از مجموعه "شیرین" است و باقی از مجموعه "نخجیرگاه" است که برگرفته از آثار دوره ساسانی است.

وی ادامه داد: در این آثار نقوشی از گوزن و شکارگاه های خسروپرویز به کار رفته است که این مسئله بر روی تکنیک های من در خلق این آثار تاثیر داشته است.

این هنرمند نقاش با بیان این که تکنیک کارهای اخیرم میکس مدیا و ترکیبی است، گفت: بافت هایی که در این کار مدنظرم بود بافت هایی مثل سنگ بودند که برای آن که به توان حجم سنگ را به تصویر کشید و خاصیت و شکل تاریخی آن را برای مخاطب نمایان کرد تا او تشخیص بدهد که این نقاشی مربوط به این دوره تاریخی است.

چاواری افزود: من برای این که بتوانم بافت سنگی را که تراش خورده یا مثلا کلنگی بر آن اصابت کرده را به تصویر بکشم به سراغ بافت های زبر رفتم که این بافت ها در تولید فضای مورد نظرم به من کمک کرد.

وی با بیان این که آثارش را نمی توان در سبک یا دسته خاصی تقسیم بندی کرد گفت: در این آثار تصاویر ناتورالیستی، سور رئالیستی و در برخی از آثار به سمت فضاهای انتزاعی رفته و من فکر می کنم همانند بیشتر آثار معاصر سخت است که بتوان اثری را دسته بندی کرد.

این نقاش درباره برگزاری این نمایشگاه پژوهشی از سوی انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: این اتفاق برای افرادی که تازه شروع به کار کردند انرژی و انگیزه فراوانی ایجاد می کند و امیدواریم که تکرار بشود و این که تمام گالری های خانه هنرمندان این آثار را نمایش می دهند هم خود اتفاق مناسبی است.

اقدامی مفید برای گردآوری آرشیو آثار هنرمندان

شیرین ملت گهر یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: من 4 اثر از مجموعه خوف یا فوبیای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده ام که در واقع اصل این مجموعه تعداد بیشتری از آثارم را شامل می شود که به دلیل ارائه در گالری آران نتوانستم در این نمایشگاه آن را ارائه دهم.

وی ادامه داد: تکنیک این نقاشی ها که از یکی از مجموعه های جدید من استخراج شده طراحی با مداد و اکریلیک روی مقواست.

این هنرمند نقاش درباره فضای آثارش توضیح داد: همانطور که از اسم مجموعه بر می آید خوف در لایه های زیرین این آثار گنجانده شده است اما به گونه ای که در نگاه نخست از سوی مخاطب دریافت نمی شود و نیاز به جستجو و کاوش در اثر دارد.

ملت گهر گفت: جزئیات و نشانه هایی رئالیسی مثل قیچی، عینک، درخت و المان های انتزاعی در این مجموعه گنجانده شده است که در نگاه نخست چیزی را به ذهن مخاطب متبادر نمی کند اما در ادامه همین المان های ساده هستند که خوف را می سازند و فوبیا همین المان هاست.

وی از این نمایشگاه به عنوان یک اتفاق مثبت یاد کرد و گفت: این روند از سوی انجمن که کارها را در یک پروسه پزوهشی زیر نظر گرفته است به نظر به گردآوری یک آرشیو مناسب کمک می کند و امیدواریم انجمن نقاشان به این کار ادامه بدهد.

یک دوره از کار هنری هنرمندان را کنار یکدیگر ببینیم

نمایشگاه هنری

اکرم احمدی توانا نیز به عنوان یکی دیگر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه گفت: 10 اثر من از مجموعه ای به نام "اولین ها" در این نمایشگاه به نمایش در آمده است که به لحاظ تکنیکی با مداد رنگی و آبرنگ کار شده اند و ابعاد کوجکی هم دارند.

وی ادامه داد: در این نقاشی ها اولین شخصیت های اساطیری به خصوص آن ها که در شاهنامه نام شان آمده به تصویر کشیده شده اند و همه این اولین ها برای من بیشتر شبیه یک ارجاع بوده اند؛ البته ارجاعی غیرمستقیم چرا که به عنوان مبدع تنها نقش اساطیری را ایفا می کنند.

این هنرمند نقاش با بیان این که ایده اولیه و نفس برگزاری این نمایشگاه مثبت است گفت: این نمایشگاه در اجرا هم موفق بوده چنان که می توان تک اثر یا آثاری یک هنرمند را در کنار یکدیگر ببینیم و بتوانیم یک دوره از کار هنری هنرمندان را کنار یکدیگر ببینیم.

احمدی توانا در پایان گفت: نتیجه این کار که مبنایی پژوهشی دارد می توان به آرشیو آثار انجمن کمک کند.

لازم به یادآوری است اولین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران با تمرکز بر آثار نقاشان زیر چهل سال (ویژه  اعضای پیوسته و وابسته انجمن هنرمندان نقاش ایران) تیرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود.

در دومین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران آثاری از مصطفی دمیرچی، اکرم احمدی توانا، شیرین ملت گهر، پروانه فرمانی، رضا هادی زاده، سعید چاواری، مرسده نجفی، مریم جهانی، مهرشید انیرپور رایینی، مینا انوشه نی، نگین جواهری فر، هدیس صباغ پور، فهیمه بقایی، محبوبه نمازی، ستاره حیدرزاده، آیدا پور جبار، مرضیه بقایی، حمیده استاد علی اکبر جبار، روجا بهروش، مریم اصغری، بصیرا بلبلی، بنفشه بند علی، سارا اشرفی، فهیمه توکلی، غزال زارع، فرشته آقامیری، مریم آقاجانی، مژده سجادی، شهریار آریافر، یاسمن بازرگان، علی بابایی، شیرین آزادی، فرزانه تاک، سارا سهیلی فر، مرجان آقامیری، عرفان شهیاد، بهشید فرهنگیان، لیلا اسلامی، امیر وحید سعیدی فر، آیدا براتی، سمیه محمدعلی، ویدا مهری، تینا باطنی، نسرین صادقی بجد، بدرالسادات معراجی، اسما سبزکار، مانیا پاکپور و نازیتا انصاری نژاد به نمایش در می آید.

این نمایشگاه تا 21 شهریور هر روز از ساعت 15 تا 21 در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان به هنر است.


منبع: هنرآنلاین