تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه «سقاخانه: یک جنبش ملی» شنبه ۸ آبان ماه در مؤسسه صبا، افتتاح می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سقاخانه: یک جنبش ملی» در موسسه صبا برپامی شود

نمایشگاه «سقاخانه: یک جنبش ملی» شنبه 8 آبان ماه در موسسه صبا، افتتاح می شود.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

سقاخانه یک جنبش ملی

نمایشگاه «سقاخانه: یک جنبش ملی» با بیش از 30 اثر در روز شنبه 8 آبان ماه افتتاح می شود. در این نمایشگاه آثار کمتر دیده شده از هنرمندانی همچون حسین زنده رودی، صادق تبریزی، ناصر اویسی، مسعود عربشاهی، جعفر روح بخش و همچنین زنده یادان فرامرز پیل آرام، ضیاءالدین امامی و منصور قندریز در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه از روز 9 آبان ماه 1395، در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا، میزبان هنردوستان است و تا 29 ماه جاری ادامه خواهد داشت.

از پیشگامان این مکتب هنری در ایران می توان به رضا مافی، حسین زنده رودی، منصور قندریز، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی و پرویز تناولی اشاره کرد.

جنیش هنری سقاخانه را می توان نوعی واکنش بی اختیار روشنفکران و هنرمندان دهه 40 شمسی، علیه مدرنیسم و گسترش دامنه نفوذ فرهنگ غرب دانست.

این مکتب، جریانی بود که در دهه 40 در ایران شکل گرفت. در بحبوحه مدرانیزاسیون و درگیری های سنت گرایان و مدرنیته در حالی که مکتب رایج در عرصه بین المللی، هنر مردمی یا پاپ آرت در حال عبور و انقضای دوره خود بود، عده ای از هنرمندان نوآور ایرانی، مکتب جدیدی را بنیان نهادند که تأثیر شگرفی بر تحولات نقاشی امروز ایران و حتی نوآوری های عرصه خوشنویسی از خود باقی گذاشت.

این مکتب یا جنبش هنری بعدها به نام مکتب سقاخانه شهرت یافت.

عناصر مورد علاقه هنرمندان مکتب سقاخانه، درها، قفل ها، کلیدها، ضریح اماکن متبرکه، سقاخانه ها، نگین های انگشتری، الواح و شمایل ها و چیزهایی از این قبیل بود که از دیر باز با زندگی مردم جامعه سنتی ایران عجین بودند و علاقه و توجه خاصی به آنها نشان داده می شد.

از پیشگامان این مکتب هنری در ایران می توان به رضا مافی، حسین زنده رودی، منصور قندریز، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی و پرویز تناولی اشاره کرد.

بعد ها این تفکر در هنر نقاشی ایران توسط نقاشانی مانند جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، منصوره حسینی، رحیم ناژفر، شهلا حبیبی و محمد علی ترقی جاه دنبال شد و موجب شکل گیری جریان ها و مکاتب دیگری در عرصه هنرهای تجسمی کشورمان گردید.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه، می توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18، به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 مراجعه کنند.


منابع: مهر/همشهری آنلاین