تبیان، دستیار زندگی
بزودی آثار جدیدی از بابک اطمینانی ، هنرمند معاصر کشورمان در ایران به نمایش خواهد آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش آثار جدید بابک اطمینانی


بزودی آثار جدیدی از بابک اطمینانی ، هنرمند معاصر کشورمان در ایران به نمایش خواهد آمد.

نمایش آثار جدید بابک اطمینانی

بابک اطمینانی هنرمندی است که در غرب مدرن تحصیل کرده است، لیسانس و فوق لیسانس خود را در کالیفرنیا گرفت، اما نقاشی‌هایش، احساساتش و افکارش به سوی شرق عرفانی اشاره دارند. بینش او درجستجوی وحدت است بین دو قطب متضاد مدرنیسم و سنت.

نقاشی‌های بابک اطمینانی درباره جوهر است ،درباره آشکار نهان، و زیبایی باشکوهش، درباره یگانگیو راز و رمز طبیعت است، و خود او نیز از این دو منبع الهام می‌گیرد. او نقاشی می‌کند تا اراده هنرمندانه‌اش را با قوانین فیزیک و تصادفات سرنوشت یکی گرداند.

من نقاشی می‌کنم تا استغاثه کنم به درگاه اویی که تقسیم‌ناپذیر است تا پرده از رازی بر بوم نقاشی من بردارد. اگر دعایم مستجاب شود، کائناتی از جنس رنگ در برابر چشمانم زنده می‌شود که به آن شهادت می‌دهم.

اطمینانی علاوه بر برپایی نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی در ایران و خارج از کشور، تدریس در گروه نقاشی دانشگاه‌های مختلف تهران در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس،دستیار پرفسور لری مککلری، رئیس دپارتمان طراحی کالج هنرهای زیبای کالیفرنیا و طراحی و تدوین دوره‌های سیستماتیک کارگاهی، ویژه مفاهیم اصلی آکادمیک در نقاشی قرن 20 را در کارنامه کار خود دارد.

نمایش آثار جدید بابک اطمینانی

بابک اطمینانی در خصوص تازه‌ترین فعالیت‌های هنری‌اش گفت: نزدیک به 3 ماه است که به ایران بازگشته‌ام و در این مدت کار بر روی آثار جدیدم را آغاز کرده‌ام و قصد دارم این مجموعه را به زودی به نمایش بگذارم.این آثار به نوعی در ادامه منطقی مجموعه پیشینم است هر چند که همچنان در حال تجربه کردن ایده‌های جدیدم هستم.

این نقاش درباره تکنیک نقاشی‌های این مجموعه گفت: نقاشی‌های این مجموعه را با تکنیک اکرولیک بر روی بوم کار کرده‌ام.

او که در مدت سفرش به آمریکا چندین سخنرانی درباره هنر مفهومی و هنر جدید داشته درباره وضیعت هنر مفهومی در ایران اظهار کرد: بیشتر هنرمندان ایرانی که هنر مفهومی کار می‌کنند، بیشتر به ساختن کاردستی‌های بی‌محتوا مشغولند و چون هنر مفهومی به‌طور ناگهانی درایران مطرح شد ‌غالب هنرمندان بدون درک هنر مفهومی جذب آن شدند از این رو بیشتر آثار مفهومی ما شتابزده است و از اصل فلسفه هنر مفهومی فاصله زیادی دارد.

من نقاشی می‌کنم تا استغاثه کنم به درگاه اویی که تقسیم‌ناپذیر است تا پرده از رازی بر بوم نقاشی من بردارد. اگر دعایم مستجاب شود، کائناتی از جنس رنگ در برابر چشمانم زنده می‌شود که به آن شهادت می‌دهم.

مدرس دانشگاه هنر افزود: وقتی وارهول این کار را می‌کند دلیلش این است که نیاز تاریخی هنر در آمریکا آن را ایجاب می‌کند و هنر مفهومی بخشی از تکامل فکر، اندیشه و فرم در هنر آن جامعه است که منطبق است با تاریخ و تکنولوژی و رابطه آدم‌ها با هم در آن جامعه. بنابراین اگر می‌خواهیم کارمان اصالت داشته باشد باید این اصالت به خود ما برگردد، نه این‌که منعکس کننده دغدغه‌های این و آن شود؛ که متاسفانه این داستان مثل یک طاعون خیلی‌ها را در برگرفته است.

نمایش آثار جدید بابک اطمینانی

بابک اطمینانی متولد 1335 تهران است. پیش از نقاشی رشته‌های گوناگونی را تجربه کرد از جمله مقدمات پزشکی، مهندسی معدن و ادبیات انگلیسی. تا اینکه در 28 سالگی، در زمستان 1984 با دیدن منظره‌ای در طبیعت و احساس کشف و شهود به نقاشی علاقمند شد.

او عضو شورای انتخاب و داوری ششمین بینال نقاشی تهران، مشاور کمیته داوری و آموزش انجمن نقاشان ایران بوده‌ است و در دانشکده‌های هنر ایرانی نقاشی تدریس می‌کند.

همانطور که گفته شد، اطمینانی در نمایشگاه‌های فردی و گروهی زیادی شرکت کرده‌ است، از جمله سومین دوسالانه نقاشی داکا و نمایشگاه نقاشان ایرانی مقیم آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا. او جایزه اول و لوح تقدیر چهارمین دوسالانه نقاشی جهان اسلام در سال 1385 را دریافت کرده‌است.

سبک او به دوره‌های کاری گوناگونی تقسیم می‌شود: دورهء دانشگاهی که شامل کارهای فیگوراتیو می‌شود و کارهایی که با چند سطح ساده با تکه‌های بریده کاغذ اجرا شده‌اند، دورهء فی‌البداهه‌ها، دورهء تم‌های ایرانی (پروژه فوق لیسانس او)، و دورهء آفرینش. او همچنین آتلیه شیوه را برای آموزش هنر به روشی جدید افتتاح کرده‌است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ویستا

گالری نقاشی الهه

هنرآنلاین

حیات نو

مطالب مرتبط:

مدرنیسم و هنر مدرن

تقابل سنت و مدرنیسم

آثار هنرمندان ایران در كلكته