تبیان، دستیار زندگی
شهر فرانسوی ونس در نزدیکی نیس، بیش از یکصد سال است از حضور هنرمندان مشهوری چون هنری ماتیس، پابلو پیکاسو، مارک شاگال و بسیاری نامداران دیگر الهام می گیرد و کانون جاذبه ای برای دوستداران هنر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماتیس در شهر ونس


شهر فرانسوی ونس در نزدیکی نیس، بیش از یکصد سال است از حضور هنرمندان مشهوری چون هنری ماتیس، پابلو پیکاسو، مارک شاگال و بسیاری نامداران دیگر الهام می‌گیرد و کانون جاذبه‌ای برای دوستداران هنر است.

ماتیس در شهر ونس

خانه هنری ماتیس نقاش و مجسمه ساز فرانسوی که در ماه ژوئن 1943 به ونس آمد و به مدت پنج سال در آنجا زنگی کرد، “ویلای رویایی”‌ نام دارد و یکی از جاذبه های این شهر تاریخی مربوط به قرون وسطی است.

ضیا میرعبدالباقی، مدیر موزه ای که آثار هنرمندانی که به ونس آمده اند را به نمایش می گذارد، در مورد جاذبه ای که این شهر برای هنری ماتیس و دیگر هنرمندان داشته می گوید: هنرمندان به دنبال نوعی از صمیمیت و نزدیکی با مردم و محیط اطراف به اینجا می آمده اند. شهری با همسایگانی محدود و مغازه هایی کوچک! زندگی در اینجا درنگی انسانی دارد. چیزی که در اینجا برای هنری ماتیس کنجکاوانه و جذاب می نمود، فضای اطراف بود، اینکه زنان جوان هر روز با دوچرخه به شهر می روند، پوشش گیاهی شهر و بوی ویژه گیاهان. می دانید، ماتیس نقاش گیاهان بود.

نقاشی فرانسوی بود که بر نقاشی اوایل قرن بیستم تاثیر بسیاری گذاشت. وی به سبب نواوری و اثر گذاری اش بر معاصران، یکی از مهمترین هنرمندان سده بیستم به شمار می اید.اهمیت تاریخی کشف‌های او در عرصه رنگ ناب را می توان در حد دستاورد کوبیسم در آزادسازی فرم از قید بازنمایی عینی دانست.

او در مسیر نقاشی دست به تجربه مجسمه سازی زد و از هنرمندان برجسته گروه دَدگر (فوویست) به شمار می رفت.

وی در لوکاتو-کامبرزی، در شمال فرانسه و به سال 1869 متولد شد. در رشتهء حقوق تحصیل کرد؛ در 1980 در پاریس در آکادمی ژولین زیر نظر گوستاو مورو به فراگیری هنر پرداخت. در 1897 با پیسارو در دورن آشنا شد. کارهای خود را در نمایشگاه‌های مختلفی از جمله از 1901 در سالن مستقل‌ها و از 1903 در سالن پاییز به نمایش در آورد؛ در 1904 نخستین نمایشگاه خود را در ولار برگزار کرد. تابستان هارا با نقاشی کردن در جنوب فرانسه می‌گذراند. در سال‌های 1905 و 1906 همراه نقاشان دیگری با عنوان فووها آثار خود را در سالن پاییز به نمایش گذاشت. به ایتالیا، آلمان، اسپانیا، مراکش و مسکو سفر کرد. نخستین جایزه خود را در نمایشگاه بین‌المللی کارنگی در پیتزبورگ در 1927، و سپس در بی ینال ونیز در1950 دریافت کرد .

یکی از مشهورترین آثار هنری ماتیس در ونس، کلیسای کوچکی است که به کلیسای ماتیس مشهور است که روی تپه ای پشت ونس قرار دارد و طراحی داخل و پنجره های دارای شیشه های رنگی آن کار ماتیس است

ماتیس در سالهای فعالیت هنری اش بارها به شهر ونس بازگشت و بسیاری از آثار خود را در حین اقامت در این شهر خلق کرد و در همین شهر ونس، در جنوب فرانسه با زندگی وداع کرد.

یکی از مشهورترین آثار هنری ماتیس در ونس، کلیسای کوچکی است که به کلیسای ماتیس مشهور است که روی تپه ای پشت ونس قرار دارد و طراحی داخل و پنجره های دارای شیشه های رنگی آن کار ماتیس است. این کلیسا پس از چهار سال کار در سال 1951 گشایش یافت.

ماتیس در شهر ونس

امروزه همچنان شهر ونس وامدار هنری ماتیس است و هرازچند گاهی خبر سفر یکی از نقاشان نام آشنا از اقصی نقاط جهان به شهر ونس برای بازدید از خانه، آثار، موزه و کلیسای وی را می توان در اخبار مربوط به هنر مشاهده کرد. سفری که به عقیده بسیاری از هنرمندان ف جدااز جاذبه های گردشگری ، الهام بخش است.

مثلا فرانسوا فرانتا، نقاش و مجسمه ساز چک به سراسر جهان سفر می کند، اما غالبا برای الهام گرفتن به شهر ونس بازمی گردد.

او می گوید: من دوبار زاده شده ام. یکبار در چکسلواکی و بار دوم 55 سال پیش در ونس. در آن زمان ردپایی از ماتیس و شاگال در اینجا بود و من این فرصت را داشتم که با پیکاسو و دیگران دیدار کنم.

ویلای رویایی ماتیس، اکنون مرکزآموزش برای هنرمندان آماتور و اقامتگاهی برای هنرمندان حرفه ای است.

نقاشی که از اسلو به ونس آمده می گوید: می توانم درک کنم که چرا اینجا برای هنرمندان جاذبه داشته، اینجا که می آیی نوعی سبکی و صمیمیت ویژه حس می کنی. به عبارت دیگر حس می کنم در خانه ام هستم.

فراوری :سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنرآنلاین

آرت دیکشنری

مطالب مرتبط:

هنری ماتیس و هنر شرقی

 تابلوی یک میلیون دلاری ماتیس