تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌های مهم و سیاسی ایران است که نقش بسزایی در سرنوشت ایرانیان داشته است و نقاشان نیز با ترسیم سیمای امام (ره) ادای دین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کردند. غلامعلی طاهری و کیخسرو خروش دو تن از این نقاشان هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتره هایی از امام


امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌های مهم و سیاسی ایران است که نقش بسزایی در سرنوشت ایرانیان داشته است و نقاشان نیز با ترسیم سیمای امام (ره) ادای دین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کردند. غلامعلی طاهری و کیخسرو خروش دو تن از این نقاشان هستند.

پرتره هایی از امام

غلامعلی طاهری گفت: امام خمینی (ه) یکی از شخصیت‌های مهم و سیاسی ایران است که نقش بسزایی درسرنوشت ایرانیان داشته است و وظیفه هنرمندان است که پرتره و یا مجسمه او را بسازند. هر چند که تاکنون آن گونه که باید اثر درخور توجه‌ای جز چند مورد از ایشان خلق نشده است.

او درباره نخستین نقاشی که از امام خمینی (ره) کشیده گفت: من در سال‌های پیش ازانقلاب از جمله جوانان پرشور انقلابی بودم که در مسجد محله‌مان فعالیت‌های متعددی را برای راهپیمایی‌ها و انتشار سخنرانی‌های امام خمینی انجام می‌دادیم. من در آن دوران با تکنیک سیاه قلم و رنگ روغن نقاشی می‌کردم.

طاهری ادامه داد: برای راهپیمایی عاشورا و تاسوعا من پرتره امام خمینی (ره) را با رنگ پلاستیک بر روی پارچه کشیدم و این پرتره توسط یکی دیگر از دوستانم قاب شد و روز راهپیمایی آن را به همراه بچه‌های مسجدمان که در خیابان سبلان واقع شده بود، دست گرفتیم و به جمع راهپیمایان پیوستیم.

او درباره سرانجام این تابلو گفت: در جریان راهپیمایی آن قدر غرق شعار دادن بودیم که این پرتره امام (ره) گم شد و نفهمیدم که چه سرنوشتی پیدا کرد اما در فیلم‌های روز راهپیمایی این نقاشی دیده می‌شود و خودم نیز یک عکس از آن دارم.

طاهری درباره استمرار کارش برای به تصویر کشیدن پرتره امام خمینی (ره) گفت: پس از پیروزی انقلاب پرتره‌های متعددی از امام خمینی (ره) کار کردم و یکی از این پرتره ها را از طریق یکی از دوستانم برای ایشان فرستادم که این پرتره تصویری لبخند زنان و مهربان از امام خمینی را تصویر کرده که این پرتره از سوی همسرامام (ره) با استقبال روبرو شد و این پرتره در محل سکونت همسر امام نصب شده بود.

این نقاش افزود: پس از رحلت امام، از بیت رهبری به سفارش کشیدن پرتره دیگری دعوت شدم که این پرتره تا مدت‌ها در محلی که امام خمینی (ره) با مردم دیدار می‌کرد قرار گرفته بود. همچنین پرتره دیگری از امام خمینی (ره) کار کرده‌ام که در تالار اصلی وحدت نصب شده است چند پرتره هم برای موزه دفاع مقدس کار کرده‌ام که در گنجینه موزه نگهداری می‌شود. همچنین به سفارش موزه مشاهیر پاکستان پرتره دیگری از امام خمینی (ره) کار کرده ام. یکی از پرتره‌های که از امام خمینی کشیده‌ام در کتاب‌های درسی چاپ شده است و در بیشتر ادارات نیز پوستری که از این نقاشی چاپ شده است بر روی دیوار نصب شده است.

برای راهپیمایی عاشورا و تاسوعا من پرتره امام خمینی (ره) را با رنگ پلاستیک بر روی پارچه کشیدم و این پرتره توسط یکی دیگر از دوستانم قاب شد و روز راهپیمایی آن را به همراه بچه‌های مسجدمان که در خیابان سبلان واقع شده بود، دست گرفتیم و به جمع راهپیمایان پیوستیم.

طاهری با اشاره به این مطلب که نقاشان حوزه هنری تصویر امام خمینی (ره) را در نقاشی‌های موضوعی کار کرده‌اند گفت: در نقاشی‌های موضوعی که پیرامون جنگ و دفاع مقدس کار شده تصویر امام خمینی (ره) هم کار شده است اما همه این نقاشی‌ها موفقیت آمیز نبوده‌اند. خود من نیز در نقاشی‌های موضوعی به شخصیت و تصویر امام خمینی توجه داشته‌ام.

9 پرتره از امام خمینی کشیدم

کیخسرو خروش گفت: با این که من در طول 35 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد 9 پرتره از امام خمینی کشیدم اگر دوباره سفارشی برای کشیدن پرتره ایشان به من داده شود، با همه توانم پرتره امام خمینی (ره) را خواهم کشید.

کیخسرو خروش اضافه کرد: من دو هفته پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران پرتره‌ای از او کشیدم که این پرتره به موزه‌ای راه پیدا کرد، مدتی بعد نخست وزیر وقت از موزه بازدید کرد و این اثر را برای دفتر نخست وزیری انتخاب کرد و این نقاشی سال‌ها در دفتر نخست وزیری نصب شده بود اما بعدها نمی‌دانم تکلیف این نقاشی چه شد.

او افزود: پس از آن من بارها پرتره امام خمینی (ره) را کشیدم که برخی از این پرتره‌ها را براساس دغدغه‌های شخصی خودم و برخی از این پرتره‌ها را به سفارش نهادها و سازمان‌ها.

خروش درباره پرتره‌هایی که از امام خمینی (ره) کار شده گفت: من نظری درباره این پرتره‌ها ندارم اما به نظرم هر کسی به سهم خود تلاش کرده پرتره‌ای از امام بکشد.

او در پایان سخنانش گفت: اگر سفارشی این روزها برای ساختن پرتره دیگری از امام خمینی به من بشود بی شک با تمام توانم آن را خواهم کشید.

بخش هنری تبیان


منبع: هنرآنلاین