تبیان، دستیار زندگی
خوان میرو از جمله هنرمندان مشهور مکتب سورئالیسم است. در این نوشتار با زندگی و فعالیت های هنری این هنرمند بیشتر آشنا خواهید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوان میرو و نشانه های کیهانی

خوان میرو از جمله هنرمندان مشهور مکتب سورئالیسم است. در این نوشتار با زندگی و فعالیت های هنری این هنرمند بیشتر آشنا خواهید شد.

محمدجواد فرخی -بخش هنری تبیان
نقاشی های خوان میرو

خوان میرو(1893-1983) هنرمند نقاش دراز عمری بود که در دوره های زندگی و آفرینش ، همنوا با تپش های طبیعت و لرزه های درون، نواهای کیهانی را می نواخت.(ریاحی ،7:1390)

سورئالیسم (فرا واقعگرایی) جنبشی در هنر و ادبیات که در پی ایجاد شکاف "دادا"(پاریس)، با بیانیه "آندره برتن" به سال 1924م. آغاز شد. در این بیانیه آمده بود که هدف سورئالیسم آن است که "تناقص پیشین رویا و واقعیت را در یک واقعیت مطلق،یک ابر_واقعیت،حل کند".

فعالیتها و آثار ارائه شده توسط هنرمندان تجسمی باعث شد ویژگی سورئالیسم در نقاشی ، به خصوص در آثار "دالی"،"آرپ"،"ماکس ارنست"و"میرو" ، بهتر از ادبیات شناخته شود.

با توجه به تاریخ هنر می توان گفت نقاشی سورئالیسم بر دو نوع است:

در نوع اول که دالی آن را "اشیای رویایی نقاشی شده با دست"می نامید، از اسلوب هایی سنتی چون واقع نمایی برای نمایش دنیایی آشفته، وهم آمیز و رویایی استفاده می شود. دور نماهای خیالی که در آن چیز های غیر متجانس در کنار هم قرار گرفته اند، پاره های تشریح شده موجودات که به صورت پدیده هایی غریب از نو به ترکیب در آمده اند،دستگاهها و ساختار های صنعتی، موجودات هیولا وار، صور آلی-انتزاعی، و تصویرهای آشفته از این قبیل،در این نقاشیها به چشم می خورند. از جمله هنرمندان این شیوه می توان به آثار دالی و تانگی اشاره کرد.

در نوع دوم که بر نوآوری فنی استوار است، خط ها و شکل های رنگی تحت تاثیر انگیزش های درونی به گونه ای ترکیب می شوند که تصویر های ذهنی را تداعی کنند؛ مانند آثار آرپ،میرو و ماسن. این دسته از نقاشان سورئالیست، گهگاه،روند خودکاری را به مدد اسلوب های تکه چسبانی،نقشبرگردانی،مالشکاری، مهرزنی و غیره به انجام می رسانند. نتیجه کار ، غالبا، به نقاشی انتزاعی نزدیک است.

نقاشی های خوان میرو

هر دو دسته از نقاشان قصد تلفیق امور معقول و غیر معقول را داشتند.

اوج جنبش سورئالیسم در دهه 1930بود. در این سال ها،گروه های مختلف سورئالیسم در انگلستان، آمریکا، کشورهای اسکاندیناوی، ژاپن و نقاط دیگر شکل گرفتند. نخستین نمایش آثار این گروه در 1925 برگزار شد. سورئالیسم انفعال و نومیدی انسان غربی در یک دوره بحران اجتماعی را بازتابید؛ ولی در عین حال، تجربه گسترده شاعرانه ای بود که انسان را با جهان درونی اش مانوس تر کرد. امروزه ،اصطلاح سورئالیسم، در معنایی وسیع تر،به تصاویر خیالی، غریب و هولناک در همه ادوار تاریخ هنر اطلاق می شود. (پاکباز، 1392: 317)

سورئالیسم انفعال و نومیدی انسان غربی در یک دوره بحران اجتماعی را بازتابید؛ ولی در عین حال، تجربه گسترده شاعرانه ای بود که انسان را با جهان درونی اش مانوس تر کرد

هنرمندان سورئالیست همچون دالی، هانس آرپ ، من ری ، پل دلوو ، ایو تانگی ، آندره ماسون ، رنه ماگریت، از جمله خوان میرو آثاری عرضه کردند که به لحاظ فرمی متفاوت از یکدیگر بودند. این هنرمندان که عمیقا وابسته به ویژگی تنوع آثار در این جنبش بودند پیشاپیش از تمام اصول سبک شناختی، فرهنگی یا نظری امتناع می کردند. آنها با پیروی از تکانش ها، حواس و مهارت های خویش خواستار آزادی کامل بودند( پارمزانی ،60:1393)

خوان میرو از نظر زمانی ، به طور مساوی در پاریس و اسپانیا ی کاتالونیایی زندگی کرد. به ویژه بارسلون زیرا مزرعه پدری او نزدیک بارسلون بود. میرو در پاریس به واسطه شعر به سورئالیسم گرایش یافت.

نقاشی های خوان میرو

در نخستین نمایشگاه سورئالیستی در 1925 تابلوی مزرعه را عرضه کرد. نشانه ها و نمادهای بکار رفته در آثار خوان میرو در فضای مبهم و کم عمق به وجود آمده و به وسیله لکه ها معلقند. زبان نشانه ای میرو در نگاه نخست دشوار می نماید و تنها هنگامی برایمان قابل فهم می گردد که با کارهای او رابطه برقرار کنیم و به درک دل مشغولی های بسیار انسانی او نائل آییم(رامین ،209:1391)

کارهای وی سرشار از نشانه های کیهانی است. لیکن او این نشانه ها را به شکل سبک تر و پراکنده تری بدون تاکید بر معنی عمیق آنها به تصویر می کشد(لوسی اسمیت ،52:1392) آثار ارزشمند و ظاهرا ساده میرو در دهه1950بسیار به کارهای پیروان اکسپرسیونیسم انتزاعی نزدیک شده و حتی تاثیرات محسوس بر کارهای نقاشان این جنبش در دهه1960گذاشت.

مجسمه های این هنرمند نیز با آثار ژان دو بوفه مرتبط هستند. وی ذاتی گریزان داشت و همواره در کار هنری اش آزادانه هر راهی را برای خود باز می پنداشت( لوسی اسمیت ، 70:1392)

از آثار هنرمند می توان : مزرعه ( 1921-1922 ) ، سگ به ماه پارس می کند (1926 ) ، طلای نیلگون ( 1967 ) ، پرواز سنجاقک در برابر آفتاب ( 1968 ) ، زن در شب ( 1973 ) را می توان نام برد.


منابع:
ریاحی-هرمز(1390)نقاشی وزندگی خوان میرو -چاپ ونشر نظر-تهران ، چاپ دوم
پارمزانی-لوردانا(1393)جنبش ها نظرها؛ مکاتب وگرایش های شورشیان هنر قرن بیستم-ترجمه مریم چهرگان وسمانه میر عبادی-چاپ نشر نظر–تهران ، چاپ سوم
لوسی اسمیت-ادوارد(1392 ) مفاهیم ورویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم-ترجمه دکتر علیرضا سمیع آذر-چاپ نشر نظر_تهران ، چاپ پانزدهم
لینتن-نوریت(1391)هنر مدرن-ترجمه علی رامین-نشر نی-تهران ، چاپ پنجم
پاکباز_رویین(1392)دایرةالمعارف هنر –چاپ فرهنگ معاصر –تهران ، چاپ سیزدهم

خوان میرو در تایوان

خوان میرو، نقاش شاعرپیشه

فراواقع‌گرایی