تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه نقاشی و حجم غلامحسین نامی با عنوان ˝شور سپید˝ از 27 دی ماه به مدت یک ماه در گالری بوم میزبان علاقمندان است. در این نمایشگاه مجموعه آثاری از این هنرمند مدرن و پیشکسوت از 50 سال اخیر تاکنون در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"شور سفید" غلامحسین نامی در بوم


نمایشگاه نقاشی و حجم غلامحسین نامی با عنوان ث‌شور سپیدث‌ از 27 دی ماه به مدت یک ماه در گالری بوم میزبان علاقمندان است. در این نمایشگاه مجموعه آثاری از این هنرمند مدرن و پیشکسوت از 50 سال اخیر تاکنون در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

شور سفید غلامحسین نامی در بوم

برپایی نمایشگاه 50 سال نقاشی غلامحسن نامی در گالری بوم زمینه‌ای را فراهم کرد که مجموعه‌ای از آثار نامی که تاکنون در قالب یک نمایشگاه بر روی دیوار نرفته بودند در کنار هم قرار گیرند و فرصتی را برای مخاطبان آثار این هنرمند فراهم کنند تا بتواند روند شکل گیری دوره های مختلف را در آثار این هنرمند مرور کنند.

"شور سپید" عنوان این نمایشگاه است که بر ارائه سه دوره از مهمترین دوران کارى غلامحسین نامى تمرکز دارد و در آن علاوه بر 26 نقاشى، دو حجم نیز در معرض دید قرار گرفتند. برخى آثار این مجموعه نخستین بار است پیش روى مردم قرار مى‌گیرد ، خاصه دو تابلوى نقاشى که در دو سال اخیر خلق شده‌اند و تعدادى از آنها به رغم نیم قرنى که از حیات‌شان مى گذرد کمتر دیده شده‌اند مانند دو حجم و شش نقاشى از سال 1344 که به روى دیوار رفته‌اند.

در این نمایشگاه مجموعه سه‌بعدى موسوم به سپید که عمرى 5ظ  ساله دارند، روى دیوار بوم به نمایش درآمدند. کالیگرافى‌هاى آبستره، دومین دوره آثار نامى در این مجموعه است، در این دوره که از سال 1347 آغاز شده‌اند بر پایه دو رکن مهم نستعلیق و شکسته فارسى ریتم و حرکت، نقاشى‌هایى پدید آمده‌اند که فرم‌گرا هستند و در آن‌ها خطوط، معنایى را بازتاب نمى‌دهند، اما دسته سومى که در نمایشگاه "شور سپید " به نمایش درآمده، مجموعه مهم نامى با متریال "گِل" است ، این نوع آثار او حوالى 1348 خلق شده‌اند،

در این نمایشگاه از برخى دوره‌هاى دیگر نامى نیز نمونه‌هایى به تماشا در آمده از جمله دو حجم "قدم‌گاه و پرواز " که در سال‌هاى 1354 خلق شده‌اند .

شور سفید غلامحسین نامی در بوم

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران درباره نمایشگاه غلامحسین نامی گفت: نامی یکی از نقاشان به نام ایرانی است و سال‌ها بود که شرایطی فراهم نشده بود که او مجموعه آثارش را در کنار هم به نمایش بگذارد، برپایی این نمایشگاه اتفاق مهمی است و در این نمایشگاه شاهد نمایش نقاشی‌ها، نقاشی‌خط‌ها و بوم ‌های سفید او هستیم که برخورد نامی با خط در آثار اخیرش قابل تامل است.

به گفته مسجد جامعی با این که سادگی در آثار نامی به چشم می‌خورد اما تاکید او بر روی فرم قابل تامل است. با این که آثار نامی بسیار مدرن است اما روح ایرانی در آثار او موج می زند. برخی از آثار او یادآور کویرهای ایران است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:رنگ سفید به آثار نامی ویژگی خاص و منحصر به فردی بخشیده است ودرهم آمیختگی رنگ سفید با فرم‌ها در بوم‌های سفید فضاها و قابلیت های جدیدی را به نقاشی معاصر ما افزوده است.

او در پایان سخنانش گفت: در کنار هم قرار گرفتن این آثار زمینه خوبی را برای بازخوانی این آثار بوجود آورده است، امیدوارم فرصتی فراهم شود که با راه‌اندازی موزه‌ای دائمی شاهد نمایش مجموعه‌ای از آثار هنرمندان ایران به صورت دائمی باشیم.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: من غلامحسین نامی را از سال 1369 می شناسم و فعالیت‌ام در معاونت هنری زمینه‌ای را از همان دوران فراهم کرد که همواره شاهد آثار او باشم و در این سال‌ها همواره شاهد رشد رو به جلوی آثار او بوده‌ام.

او افزود: نامی از جمله هنرمندانی است که همواره خودش را با زمان همسو کرده است و با زمان پیش رفته است و در هر دوره نیز شاهد خلاقیت و نوآوری در آثارش بوده‌ایم.

به گفته معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نامی از جمله هنرمندانی است که در عرصه مختلف هنرهای تجسمی فعالیت کرده است و همواره نیز حرفی برای گفتن داشته است.

مرادخانی در پایان سخنانش گفت: برپایی نمایشگاه "شور سفید" فرصت مغتنمی است برای علاقمندان آثار تجسمی تا با آثار نامی آشنا شوند و شاهد روند تکامل دوره‌های هنری او باشند.

ملانوروزی رئیس کل هنرهای تجسمی گفت: غلامحسین نامی یکی از هنرمندان به نام ایران به شمار می روند و آثار قابل تاملی همواره خلق کرده‌اند. او در شمار هنرمندانی قرار می گیرد که در آثارش شاهد نوآوری هستیم و همین موضوع موجب می‌شود که مخاطب منتظر اتفاق جدیدی در آثار او باشد.

شور سپید" عنوان این نمایشگاه است که بر ارائه سه دوره از مهمترین دوران کارى غلامحسین نامى تمرکز دارد و در آن علاوه بر 26 نقاشى، دو حجم نیز در معرض دید قرار گرفتند

او افزود: با این که برخی از متریالی که نامی در آثارش به کار می‌برد با سایر هنرمندان یکی است همچون کاه‌گل؛ اما برخورد او با این متریال بسیار متفاوت است. او در آثارش با بهره‌گیری از کاه‌گل به خوبی کویرهای ایران را به نمایش می‌گذارد و در آثار او روح ایرانی به چشم می‌خورد.

به گفته او برپایی نمایشگاه "شور سفید" فرصت مغتنمی است که شاهد نمایش آثار دوره‌های مختلف نامی باشیم و باید امیدوار بود که در سال‌‎های آتی چنین نمایشگاهی برای سایر هنرمندان پیشکسوت نیز برپا شود.

مهندس کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر ارشاد هم گفت: نامی یکی از مهمترین هنرمندان معاصر ایران است که در آثارش شاهد دوره‌های مختلفی هستیم. برخورد او با عنصر خط که فرم آبستره به خودش گرفته است اتفاق قابل تاملی است و نوعی شور در این آثارش به چشم می‌خورد . با این که در چند دهه اخیر هنرمندان متعددی در عرصه نقاشی خط ظهور کرده‌اند اما برخورد نامی با خط در مقایسه با سایر هنرمندان این حوزه بسیار متفاوت است. امیدوارم که نامی این شیوه را در کارش ادامه بدهد.

او در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت گالری بوم گفت: گالری بوم با امکاناتی که در اختیار دارد فرصت معتنمی را برای نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت فراهم کرده است اتفاقی که پیشتر به این شکل شاهدش نبودیم و باید قدردان مدیر این گالری بود و امیدوار باشیم که چنین امکانی برای سایر هنرمندان پیشکسوت نیز فراهم شود.

شور سفید غلامحسین نامی در بوم

علی اکبر صادقی درباره این نمایشگاه گفت: با این که من دو سال زودتر از نامی به دانشکده هنرهای زیبا رفتم اما در همان ترم نخستی که نامی به دانشکده آمد رفاقتی میان ما شکل گرفت و این دوستی بیش از 50 سال است که ادامه پیدا کرده است.

او افزود: نامی از جمله هنرمندانی است که تکنیک و متریال متعددی را در آثارش به کار برده است و همواره نیز رویکردش نسبت به تکنیک و متریال بسیار حرفه‌ای بوده است . او با پیش گرفتن این رویه مسیری را طی کرد که همواره آثارش برای مخاطب نو و قابل تامل بوده است. او در آثارش هرگز تلاش نکرده است که خودش را تکرار کند. چون تکرار موجب می‌شود که مخاطب دیگر اقبالی نسبت به آثار هنرمند نداشته باشد.

به گفته صادقی رنگ سفید در آثار نامی اشاره به روح پاک او دارد و با این که هنرمندان دیگری نیز از کاه گل در آثارشان استفاده کرده‌اند اما آثار نامی رنگ و امضا خاص او را دارند. همواره در آثارش شاهد نوآوری بوده‌ایم و این ویژگی او را از سایر هنرمندان جدا می‌کند.

نورالدین زرین کلک هم گفت:کارهای نامی برای من که از 50 سال پیش تاکنون او را می‌شناسم همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. ما هم جز یک نسل به شمار می‌رویم که با هم رشد کردیم و آثار متنوعی خلق کردیم و من با بیشتر آثار او خاطره دارم.

او افزود: سال‌ها پیش من، نامی، مارکو و کلانتری به همراه تعداد دیگری از دوستان‌مان به کویر ابیانه سفر کردیم و پس از بازگشت از این سفر نامی به نقاشی‌های کاه‌گلی روی آورد و اتفاقا نمایشگاهی از آثار کاه‌گلی اش برپا کرد که هر بار من این آثار را می دیدم خاطرات آن سفر در ذهنم زنده می شد. با این که نامی بیش از 40 سال است که آثارش را به نمایش می‌گذارد اما هر نمایشگاه او با نمایشگاه پیشین‌اش متفاوت است و در کنار هم قرار گرفتن آثارش و مرور روند تحول در آثارش اتفاق خوشایندی است که در گالری بوم این روزها شاهدش هستیم.

بهرام دبیری نیز درباره نمایشگاه "شور سفید" گفت: نامی یکی از مهمترین هنرمندان ایرانی است که همواره در آثارش به مینمالیست توجه دارد و شاید باید از او به عنوان مهم‌ترین هنرمند مینمالیست ایران نام برد. در آثار او همواره شاهد کم‌گویی و گزیده‌گویی هستیم او این برخورد را با رنگ نیز می‌کند.

او افزود: به نظر من مجموعه آثار سفید او در شمار بهترین مجموعه‌های او قرار می‌گیرد و با آن که آثار او به شدت امروزی و مدرن هستند اما روح ایرانی در آثار او می‌توان دید. استفاده او از کاه گل به نوعی یادآور بناهای قدیمی ایران است.

دبیری ادامه داد: اما من در آثار نامی با خط نمی‌توانم ارتباط برقرار کنم، من سال‌هاست که نسبت به استفاده خط در نقاشی مشکل دارم و اصلا اعتقادی به نقاشی خط ندارم و دوست ندارم که از خط در نقاشی به عنوان یک المان استفاده شود از این نظر آثاری که نامی با استفاده از خط خلق کرده است را نمی‌پسندم. به نظر من باید از خط تنها برای انتقال معنا استفاده کرد. برای من خط نستعلیق بسیار باشکوه و جذاب است اما زمانی که با شعر همراه می‌شود.

به گفته صادقی رنگ سفید در آثار نامی اشاره به روح پاک او دارد و با این که هنرمندان دیگری نیز از کاه گل در آثارشان استفاده کرده‌اند اما آثار نامی رنگ و امضا خاص او را دارند

نادر مشایخی درباره آثار غلامحسین نامی گفت: من غلامحسین نامی را سالهاست که می‌شناسم و آثارش را به صورت پراکنده در نمایشگاه‌های گروهی دیده بودم اما این برای نخستین بار است که آثار او را در کنار هم و در قالب یک نمایشگاه می‌بینم.

او افزود:به نظر من کارهایی که نامی بر روی بوم کرده و بوم حالت سه‌بعدی به خود گرفته است بسیار قابل تامل است و من از این آثار او خوشم آمد و امیدوارم که در نمایشگاه‌های آتی‌اش نامی بیشتر به این جنس از آثار بپردازد.

بهنام کامرانی هم گفت: غلامحسین نامی یکی از مهمترین هنرمندان مدرنیست ایرانی است که دوره‌های متعددی را در نقاشی پشت سر گذاشته است و در حوزه آموزش هنر، هنرمند بسیار مهمی نیز محسوب می‌شوند و سال‌ها پیش من درباره مجموعه آثار سفید او در خانه هنرمندان سخنرانی کرده‌ام.

او افزود: نامی هنرمندی است که با رنگ سفید در آثارش کار ویژه‌ای کرده است و از سویی دیگر به نقاشی‌هایش بعد داده است و رابطه جدیدی در نقاشی میان فضای دو بعدی و سه بعدی بوجود آورده است از این نظر آثارش قابل تامل است.

این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که آسمان و خاک در آثار نامی به شکل غیر انتزاعی کار شده‌اند گفت: با این که هنرمندانی چون مارکو گریگوریان و پرویز کلانتری پیش از نامی با کاه‌گل کار کرده‌اند و پس از او نیز هنرمندان دیگری از این متریال استفاده کرده‌اند، اما برخورد او با این متریال نسبت به سایر هنرمندان متفاوت است.

به گفته کامرانی، عناصر انتزاعی در آثار نامی به شکل ساده در کنار هم قرار می‌گیرند. با این که در این نمایشگاه کارهای دوره‌های مختلف نامی به نمایش گذاشته شده است اما جای کارهای کودکانه او در این نمایشگاه خالی است.

لازم به یادآوری است، گالرى بوم در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک 11 واقع شده و علاقه مندان می‌توانند همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

بخش هنری تبیان


منبع: هنر آنلاین