تبیان، دستیار زندگی
چند وقت پیش، مرمت یكی از نقاشی‌های دیواری میكل‌آنژ، هنرمند مشهور ایتالیایی قرن شانزدهم، تمام شد. این مرمت كه پنج سال طول كشید، حدود دو میلیون یورو خرج برداشت! خیلی زیاد است، نه؟ اما در برابر آن چیزی كه متخصص‌ها موقع مرمت‌ این اثر كشف كرده‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره پنهان نقاش در نقاشی

نقاشی

چند وقت پیش، مرمت یكی از نقاشی‌های دیواری میكل‌آنژ، هنرمند مشهور ایتالیایی قرن شانزدهم، تمام شد. این مرمت كه پنج سال طول كشید، حدود دو میلیون یورو خرج برداشت! خیلی زیاد است، نه؟ اما در برابر آن چیزی كه متخصص‌ها موقع مرمت‌ این اثر كشف كرده‌اند، می‌ارزد: آنها متوجه شدند میكل‌آنژ یكی از شخصیت‌های این نقاشی را دقیقاً از روی چهره خودش كشیده است. آنها این نقاشی را با نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی كه هنرمندان همزمان با میكل‌آنژ از روی چهره او كشیده یا ساخته‌اند، مقایسه كردند و متوجه شدند مردی كه با دستار آبی، سوار بر اسب دیده می‌شود دقیقاً خود میكل‌آنژ است.

«میكل آنژ» چهره مردی را كه دستار آبی دارد از روی چهره خودش كشیده است

به گزارش همشهری ، یكی از آثاری كه متخصصان را در تشخیص چهره میكل‌آنژ راهنمایی كرده، نقاشی‌ای است از «بوجیاردینی»، هنرمندی كه مدتی كوتاه میكل‌آنژ را در كشیدن نقاشی‌های نمازخانه «سیستین» همراهی كرده است. كارهای«دانیه‌له دا وُرتِرا» از دیگر آثاری است كه به متخصصان در رسیدن به كشفشان كمك كرده. پروفسور «دِلوكا»، كه بر كار مرمت نقاشی دیواری میكل‌آنژ نظارت داشته، گفته كه این كشف بسیار تكان‌دهنده و فوق‌العاده است.

میكل‌آنژ كشیدن این نقاشی دیواری را سال 1542 میلادی شروع و سال 1549  تمام كرده؛ در آن زمان او 75 سالش بوده. این نقاشی بر دیوار كلیسایی كشیده شده كه حالا فقط پاپ از آن استفاده می‌كند و مردم معمولی اجازه ندارند وارد آن شوند.

میكل‌آنژ كشیدن این نقاشی دیواری را سال 1542 میلادی شروع و سال 1549  تمام كرده؛ در آن زمان او 75 سالش بوده. این نقاشی بر دیوار كلیسایی كشیده شده كه حالا فقط پاپ از آن استفاده می‌كند و مردم معمولی اجازه ندارند وارد آن شوند.

پیش از این هم متخصص‌ها متوجه شده بودند كه در نقاشی «روز داوری» بر دیوار نمازخانه سیستین، چهره یكی از شخصیت‌ها از روی چهره خود نقاش كشیده شده است. این نقاشی و نقاشی دیواری كلیسا، از آخرین آثار این هنرمند بزرگ تاریخ هنر هستند.

اگر می‌خواهی منتقد شوی

بعد از دیدن یك كار خوب تلویزیونی و یا سینمایی با خودمان می‌گوییم چه كار خوبی بود. اگر بخواهیم دوستمان را در دیدن كار سهیم كنیم، برای او از كار تعریف می كنیم و تمام دلیل‌های خوبی را كه پشت كار هست  برای دوستمان شرح می‌دهیم، تا برای دیدن فیلم راغب شود. اگر كار بدی ببینیم هم برای دوستمان از بد بودن كار با دلیل و برهان می‌گوییم، تا او را از دیدن كار منع كنیم تا هم وقتش را از دست ندهد و هم پولش را. اما در نهایت، انتخاب با خودش است، ما فقط تلاشمان را می كنیم.

می‌دانید با این‌كار، آن مجموعه تلویزیونی و یا سینمایی را نقد كرده‌ایم، البته به شكل شفاهی. كسانی هم هستند كه این كار را به شكل نوشتاری در روزنامه و مجله انجام می‌دهند.

نقاشی

منتقدان با دیدن فیلم ،‌ كار را بررسی  و از این راه، لایه‌های پنهان را برای مخاطب آشكار می‌كنند و از طرف دیگر، نقطه‌های قوت و ضعف كار را بررسی می‌كنند تا این نقد برای خوانندگان و البته سازندگان كار مفید واقع شود.

می‌توان گفت كه نقد یكی از روش‌های مهمی است كه مفهوم‌های اثر ساخته شده را برای مخاطب روشن می‌كند.

اما منتقد كیست؟ یكی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی كه یك منتقد باید داشته باشد سواد است. او باید بر كاری كه می‌كند، احاطه كامل داشته باشد. همچنین منتقد باید دانش كاملی از آنچه كه نقد می‌كند داشته باشد. به عبارت دیگر، برای درست و قوی نوشتن نقد یك مجموعه تلویزیونی منتقد باید اطلاعات كاملی از چگونگی ساخت فیلم، تكنیك‌های فیلم‌برداری، كارگردانی، بازیگری و فیلم نامه نویسی داشته باشد. او باید از سابقه كارگردان و فیلم نامه نویسی كه مجموعه را ساخته است، مطلع باشد. اما از همه مهم‌تر او باید ادبیات و زبان را بشناسد تا بتواند بنویسد.

راستش را بخواهید، دستور‌العمل خلاصه ای برای درك فیلم و نقد نویسی وجود ندارد؛ اما یك قاعده كلی وجود دارد و آن تمرین است. قدرت تحلیل فیلم و درك صحنه‌ها و دیالوگ‌ها با یكدیگر با تمرین دیدن فیلم و نوشتن به دست می‌آید.

راستش را بخواهید، دستور‌العمل خلاصه ای برای درك فیلم و نقد نویسی وجود ندارد؛ اما یك قاعده كلی وجود دارد و آن تمرین است. قدرت تحلیل فیلم و درك صحنه‌ها و دیالوگ‌ها با یكدیگر با تمرین دیدن فیلم و نوشتن به دست می‌آید.

فراموش نكنید، این كارها، یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند به نقد نوشتن كمك كند. مطالعه كتاب‌های در این زمینه را هم فراموش نكنید.

قسمت جدید مجموعه فیلم «مردان ایكس»، بخش مهمی از قصه‌اش را در كشور ژاپن تعریف می‌كند.

«وولورین»، ‌شخصیت اصلی این مجموعه فیلم ابر قهرمانانه كمیك استریپی، در قصه قسمت جدید راهی این كشور آسیایی می‌شود و  ماجراجویی های سامورایی‌وار به راه می‌اندازد. تماشاگران سینما قبل از این با دیدن فیلم‌های قرون وسطایی «آكیرا كوروساوا» با دنیای سامورایی‌های ژاپنی آشنا شده‌اند. ولی حال و هوای سامورایی‌های پنجمین قسمت «مردان ایكس» متفاوت است. جلوه‌های ویژه كامپیوتری جدید، حتماً این سامورایی‌ها را به شكل تازه‌ای به نمایش می‌گذارند. سازندگان فیلم این روزها در حال تكمیل فیلم‌نامه فیلم هستند و به احتمال زیاد كلید فیلم‌برداری آن سال آینده میلادی زده خواهد شد.

«هیو جكمن» كه در چهار قسمت قبلی، نقش وولورین را بازی كرده، در قسمت تازه باز هم در همین نقش ظاهر می‌شود. او ابر قهرمانی است كه قدرت‌های شگفت‌انگیزی دارد و با كمك آنها، به نبرد با آدم‌های بد قصه می‌رود. در قسمت چهارم او شمشیر بازی‌ خوبی هم كرد. او  برای یادگیری شمشیربازی حدود چهار ماه وقت گذاشت. این بازیگر كه از دوستداران ورزش فوتبال و طرفدار تیم برزیل است، هنگام سفر به برزیل برای معرفی

« مردان ایكس 4»، با «رونالدو» قهرمان تیم فوتبال این كشور هم ملاقات كرد. او در این دیدار از رونالدو دعوت كرد تا در قسمت پنجم فیلم، به عنوان بازیگر مهمان نقش كوتاهی بازی كند. رونالدو این دعوت را قبول كرد و گفت اگر هنگام تولید فیلم وقت داشته باشد، در آن بازی خواهد كرد. اما هنوز معلوم نیست این ستاره سرشناس دنیای فوتبال چه نقشی را در این فیلم بازی می‌كند.

«وولورین»، ‌شخصیت اصلی این مجموعه فیلم ابر قهرمانانه كمیك استریپی، در قصه قسمت جدید راهی این كشور آسیایی می‌شود و  ماجراجویی های سامورایی‌وار به راه می‌اندازد. تماشاگران سینما قبل از این با دیدن فیلم‌های قرون وسطایی «آكیرا كوروساوا» با دنیای سامورایی‌های ژاپنی آشنا شده‌اند.

قسمت چهارم «مردان ایكس» دو ماه قبل به روی پرده سینماها رفت و نوجوانان و جوانان استقبال خوبی از آن كردند. «گاوین هود» كارگردان فیلم، این بار قصه آن را به دورانی قبل از شروع قصه قسمت اول فیلم- كه سال 2002 ساخته شد- برد. به این ترتیب، فیلم به صورت یك پیش‌درآمد برای این مجموعه فیلم درآمد. در قصه فیلم، تماشاچی با شخصیت وولورین آشنا می‌شود. بیننده فیلم می‌فهمد او چه نوع گذشته‌ای داشته و چه‌طور تبدیل به یك ابر قهرمان شده است. قصه قسمت پنجم فیلم دنباله ماجراهای قسمت چهارم است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی