تبیان، دستیار زندگی
استاد انوشفر، از هنرمندان بنام و شاخص در عرصه هنر سفالگری است. در این نوشتار می توانید ضمن آشنایی با این هنرمند از آخرین برنامه ها و فعالیت های هنری وی آگاه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انوشفر و هنر سفالگری


استاد انوشفر، از هنرمندان بنام و شاخص در عرصه هنر سفالگری است. در این نوشتار می توانید ضمن آشنایی با این هنرمند از آخرین برنامه ها و فعالیت های هنری وی آگاه شوید.

انوشفر و هنر سفالگری

محمد مهدی انوشفر سفالگر معاصر ایران است . او در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مجتمع دانشگاهی هنرتدریس می كرد. وی نمایشگاههای متعددی درداخل و خارج كشور برپاكرده است . انوشفر دركلاسهای سفال میراث فرهنگی نیز به آموزش سفالگری پرداخته است .

انوشفر پس از فراغت ازتحصیل دررشته مجسمه سازی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، برای تكمیل دروس و مطالعه درباره سفال میراث ، سرامیك و چینی ،‌به پاكستان ، هند ، یونان و ایتالیا سفركرد و دوره هایی را در آنجا فرا گرفت. وی دركارگاههای سفالگری جنوب انگلیس نیز به مدت دوسال ، به ساخت سفالهایی پرداخته است.

مهمترین وقایع در دوران کار حرفه ای محمد مهدی انوشفر عبارتند از : لعابهای زرین فام ، ساختن خرمهره (مهره سازی ) ، ساختن بدنه های سرامیكی كتبیه های نیشابور ولعابهای آن دوره ، ساختن بدنه های سرامیكی سفالها و كاشیها قاجار و ساختن ظروف سیاه و خاكستری پیش از اسلام .

محمد مهدی انوشفر دراوایل انقلاب اسلامی ازانگلستان به ایران مراجعت كرد و مدت سه سال در دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دو سال در مجتمع دانشگاهی هنر به تدریس سفال پرداخت . او همچنین آموزش سفالگری را دركلاسهای سفال میراث فرهنگی از سال 1363 ،1371 ادامه داده و اكنون درسازمان میراث فرهنگی مشغول به فعالیت می باشد .

مهمترین فعالیت آموزشی محمد مهدی انوشفر ، آموزش سفال است، او از سال 1363 تا 1372 آموزش سفالگری را دركلاس های سفال میراث فرهنگی تدریس كرده است.

محمد مهدی انوشفر علاوه بر سازمان میراث فرهنگی ، در كارگاه خصوصی خود نیز مشغول به فعالیت شد و از این طریق اوقات خودرا سپری می كند.

وی معتقد است كه در هر گوشه سفالگری، فرهنگ قومی ، مذهبی و ملی آن منطقه نهفته است كه حتی منظور خاصی و كاربرد خاصی با فرهنگی بسیارغنی و پر بار مد نظر قرار گرفته است.

محمد مهدی انوشفر نمایشگاهی از سفالهای« استون ور » و «پورسوان » درلندن برگزار كرد. علاوه بر آن او در چهارده نمایشگاه انفرادی داخلی و خارجی و هفت نمایشگاه گروهی درداخل و خارج از كشور به تماشاگذاشته است .

سفالگری یک تجربه 30 ساله می‌خواهد و اگر بخواهی حرفی برای گفتن داشته باشی باید تجربه و کار مداوم و غنی داشته باشی. با این همه سفالگر در نهایت حاصل زحمات خود را به آتش می‌‎سپرد

به آینده سفال امیدوارم

محمد مهدی انوشفر در آخرین اظهار نظر خود در مورد هنر سفالگری گفت: این روزها تمام تمرکزم را بر روی خلق اثر و کلاس‌های دانشگاه گذاشته‌ام و آثار تازه‌ام در زمینه لعاب فیروزه‌ای ‏ است که هم از نظر تکنیک لعاب و هم از لحاظ فرم کاملا مدرن هستند.

محمدمهدی انوشفر اظهار کرد: آثار تازه‌ام در زمینه لعاب فیروزه‌ای ‏ است که هم از نظر تکنیک لعاب و هم از لحاظ فرم کاملا مدرن هستند و این مجموعه در عین حال که می‌توانند کاربردی  باشد، بسیار دکوراتیو هم هست. این مجموعه را پاییز در گالری هور به نمایش خواهم گذاشت.

او افزود: اساسا سفال 2 بخش اصلی دارد، یکی ایده و دیگری اجرای آن ایده. در واقع اجرا شاید از ایده بسیار مهم‏تر باشد زیرا بسیاری ایده‏‌ها وجود دارد که هر کسی نمی‌تواند آنها را به درستی اجرا کند. هدف من در این مجموعه اجرای ایده‏‌هایی است که کمتر هنرمندی در زمینه سفال توانایی اجرای آن را دارد.

سفالگر پیشکسوت کشورمان ادامه داد: آثاری که دراین نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد حاصل یک سال کار من روی این مجموعه خاص است که از شکل سنتی خود به لعاب‎هایی مدرن تبدیل شده‎اند ، بخش عمده ای از 50 اثری که در این نمایشگاه وجود دارد از نظر تکنیکی بسیار پیچیده هستند.

انوشفر با بیان این مطلب که برپایی نمایشگاه بسیار دشواراست گفت: به دلیل تورم اقتصادی، برپایی نمایشگاه بسیار دشوار است، بسیاری از هنرمندان انگیزه خود را برای کار کردن از دست داده اند و همین امر موجب شده است که تعداد نمایشگاه در این حوزه بسیار کم باشد.

این هنرمند همچنین درباره تفاوت برگزاری نمایشگاه سفال با سایر نمایشگاه‎های حوزه تجسمی نیز بیان کرد: سفالگری یک تجربه 30 ساله می‌خواهد و اگر بخواهی حرفی برای گفتن داشته باشی باید تجربه و کار مداوم و غنی داشته باشی. با این همه سفالگر در نهایت حاصل زحمات خود را به آتش می‌‎سپرد؛ مثلا لعاب جدیدی که حاصل ماه‏ها تلاش اوست باید از دل آتش درآید و کوچکترین اشتباهی می‏تواند حاصل این همه زحمت را نابود کند. همه اینها باعث می‎شود برگزاری نمایشگاه سفال دشوارتر باشد و البته این درحالی است که مخاطبان سفال نیز از سایر رشته‎ها بسیار کمتر هستند.

او با اشاره به مشکلات موجود میان بسیاری از سفالگران با انجمن سفال و سرامیک گفت: در این سال ها هیچ تعاملی میان ما صورت نگرفته است و بسیاری از سفال گران از جمله خود من رابطه خود را با انجمن قطع کرده اند.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنر آنلاین

ایران مجسمه

راسخون

مطالب مرتبط

تعطیلی انجمن سفال و سرامیک

کاشی ایرانی فراموش می شود؟

دوسالانه سفالگری برگزار نمی شود