تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس فرش های دستباف گفت: حضور فعال و قدرتمند در بازارهای جهانی فرش دستباف، نیازمند برنامه ریزی صحیح و فکر جدید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور در بازار جهانی فرش دستباف

title

یک کارشناس فرش های دستباف گفت: حضور فعال و قدرتمند در بازارهای جهانی فرش دستباف، نیازمند برنامه ریزی صحیح و فکر جدید است.

محمد صادق اسدی افزود: اگر می خواهیم در این بازار گسترده که تعداد رقیبان روز به روز در حال افزایش است، سهمی داشته باشیم باید حرفه ای فکر کنیم و آن قدر مسائل مختلف را به دولت ربط ندهیم.
وی اضافه کرد: برای مثال فکر کنیم که دولت تمام مسیرها را برای صادرات فرش دستباف فراهم کرده، در چنین شرایطی آیا ما راهکاری برای فروش محصولات و حضور قدرتمند در بازار جهانی داریم؟ بدون شک پاسخ این است که هیچ برنامه ای برای فروش محصولات و حضور فعال در بازارهای جهانی نداریم.
اسدی ادامه داد: کشوری مانند نپال که تا چند سال پیش هیچ سهمی در بازار نداشت یک ماه قبل از آغاز سال میلادی، شروع به سرمایه گذاری و تولید فرش های دستباف با رنگ سال می کند و به این شکل بازار را در دست می گیرد، حال شما از 100 صادرکننده و تولیدکننده ما بپرسید که رنگ سال 2016 چیست؟ رنگ سال گذشته چه بوده است؟ ما هیچ پاسخی برای این سؤال ها نداریم، چرا که فکر و دید ما هنوز سنتی است.
وی اظهار کرد: کشورهای دیگر با حرفه ای گری به فکر تصاحب بازار هستند. در حال حاضر برای مشتری خارجی دوام فرش اهمیتی ندارد، او به دنبال فرشی می گردد که رنگ سال باشد، با دیزاین منزل همخوانی و قیمتش به قدری باصرفه باشد که سال بعد آن را دور بریزد، اما متأسفانه هیچ کدام از این ویژگی ها را فرش ایرانی ندارد.
اسدی در بخش دیگری گفت: حدود 22 سال پیش کشورمان در رتبه نخست بازار فرش دنیا قرار داشت و باعث تأسف است که اعلام کنم در شرایط فعلی در جایگاه 18 تا 23 در حال چرخش هستیم.
وی افزود: پیشتر سهم بزرگی از بازار جهانی فرش را در اختیار داشتیم اما به دلایل مختلف این بازار را رفته رفته از دست داده ایم. در کشورهای رقیب مانند افغانستان، پاکستان، چین و نپال، ثبات بالا و دست مزد بسیار پایین است، در نتیجه بازار را از چنگ ما در آورده اند، این وضعیت در شرایطی است که کیفیت فرش دستباف ایرانی با فرش بافته شده این کشورها قابل مقایسه نیست.
اسدی افزود: فاکتورهای زیادی برای کاهش خرید و فروش فرش دستباف ایرانی وجود دارد اما مشخص است که دیگر کمتر کسی را می توان پیدا کرد حاضر باشد در شرایط فعلی وارد بازار فروش فرش دستباف شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به دلایل نبود سرمایه گذاری جامعه در این حوزه اشاره کنیم باید گفت که تورم و ریسک سرمایه گذاری در کشور ما بالاست، از طرفی سلیقه ها تغییر کرده و ما بر اساس طراحی روز دنیا جلو نمی رویم و قیمت فرش ایرانی نسبت به فرش های سایر کشورها کمی گران تر است، بنابراین آن طور که باید در بازار جهانی حضور نداریم و فرش هایمان خرید و فروش نمی شود.
این مجموعه دار فرش با اشاره به دلایل نبود سرمایه گذاری در بازار فرش اظهار کرد: وقتی وضعیت گمرک ثبات ندارد و قیمت دلار با صحبتی ساده بالا و پایین می رود، سرمایه گذار با چه جسارتی باید پول خود را وارد صنعت و اقتصاد کند؟ از طرفی چه تضمینی برای نابود نشدن سرمایه اش وجود دارد؟


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .