تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل صادرات صنایع دستی از مقصد بعدی بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی، افتتاح بزرگ ترین بازارچه صنایع دستی پایتخت و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی خارج از کشور تا پایان سال خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاق های خوب صادراتی در انتظار صنایع دستی

دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در همدان

مدیرکل صادرات صنایع دستی از مقصد بعدی بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی، افتتاح بزرگ ترین بازارچه صنایع دستی پایتخت و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی خارج از کشور تا پایان سال خبر داد.

بخش هنری تبیان

صنایع دستی

پویا محمودیان - مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی - درباره اتفاقاتی که در حوزه صنایع دستی خارج از مرزهای ایران از ابتدای سال 1395 رخ داده است، گفت: چهارماهه اول سال 95 را با 36 درصد رشد صنایع دستی پشت سر گذاشتیم. این در حالی است که سال گذشته شاهد 18 درصد رشد منفی در این حوزه بودیم، این در حالی است که در چهار ماهه ابتدایی سال 94 شاهد رشد خوب صادرات بودیم.

او ادامه داد: منحنی سینوسی ما در این حوزه قابل توجه و با رقم های مثبتی همراه بوده است. امیدواریم تا پایان سال، با اعداد و ارقام بهتری مواجه شویم. از ابتدای امسال در زمینه برگزاری نمایشگاه های خارجی، نمایشگاه های صنایع دستی را در ترکیه، ایتالیا، چین و بلغارستان برگزار کردیم که با استقبال خوبی مواجه شدند و رقم قابل توجهی فروش در حوزه صنایع دستی داشتیم.

مدیرکل صادرات صنایع دستی اظهار کرد: تا پایان امسال نیز لیست قابل توجهی از نمایشگاه های صنایع دستی داریم که برگزاری آن ها به بسیاری از موارد بستگی دارد و امیدواریم بتوانیم در نمایشگاه میلان در ایتالیا که بزرگ ترین نمایشگاه صنایع دستی در اتحادیه اروپاست، شرکت کنیم. امسال ایران به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد.

محمودیان با بیان این که نمایشگاه فلورانس آذرماه برگزار می شود، گفت: ایران در نمایشگاه فلورانس که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های صنایع دستی نیز هست، حضور داشت. حضور ایران در هر دوی این نمایشگاه ها برای ما بسیار مهم است.

او ادامه داد: قرار است نمایشگاه های صنایع دستی در آمریکا، الجزایر، امارات، اسپانیا و چند کشور دیگر برگزار شود. با توجه به این که نمایشگاه ها، بارزترین ویترین صنایع دستی در خارج از کشور هستند، حضور در این نمایشگاه ها برای ما مهم است و براساس صحبت هایی که معاون صنایع دستی کشور با صندوق کارآفرین داشت، شرکت کنندگان می توانند با دریافت تسهیلات خوب در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی همچنین با اشاره به نمایشگاه گرجستان، توضیح داد: متأسفانه این نمایشگاه پرونده تلخی بود و در حال حاضر پرونده آن از طریق اداره کل بازرسی و حراست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال پیگیری است و دنبال آن هستیم که خسارت های هنرمندان را مطالبه کنیم.

محمودیان افزود: نمایشگاه گرجستان موجب شد که دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور تدوین شود. در حال حاضر نامه ای با امضای من برای استان ها ارسال شده، تا شرایط و ضوابط مجری برگزارکننده که در این نامه قید شده است، رعایت شود. در این شرایء مجری موظف به پاسخگویی است. همچنین باید تعهدات و ضمانت نامه هایی را ارائه دهند تا دیگر شاهد اتفاق تلخی مثل نمایشگاه گرجستان نباشیم.

او با اشاره به افتتاح بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی در هلند، بیان کرد: سرمایه گذاران در حوزه صنایع دستی بعد از هلند، به اسپانیا فکر می کنند. با به فرجام رسیدن برجام، بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور، بخصوص آمریکا، با ما تماس گرفتند و به سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی علاقه مند هستند و قرار است یکی از آن ها نمایشگاهی از صنایع دستی را در نیویورک برگزار کند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی درباره دیگر اقدامات معاونت صنایع دستی، اظهار کرد: درصدد هستیم در سایت های فروش الکترونیکی صنایع دستی، کارهای خوبی انجام دهیم. امیدواریم بعد از برجام، در بخش ترانسفرهای پولی، شاهد ارتباطات با سایت های الکترونیکی خارج از کشور باشیم. به همین دلیل، هفته اول مهرماه مصادف با برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان، تصمیم داریم تفاهمنامه ای با «همراه اول» درباره مدل مشارکتی صنایع دستی و صنعت تلگرام ببندیم. جزییات این تفاهمنامه که با هدف وصل شدن ایران به سایت های بین المللی بزرگ فروش صنایع دستی است، اعلام می شود.

محمودیان همچنین بیان کرد: جلسات خوبی با بخش های اقتصادی سفارت کره جنوبی در ایران داشتیم و قرار است همکاری هایی با شرکت های بزرگ کره جنوبی در تهران داشته باشیم. به همین دلیل به مناسبت روز ملی کره، قرار است نمایشگاهی را شامل آثار چوبی، منبت و معرق در تهران برگزار کنیم، زیرا سفیر کره جنوبی در تهران و همچنین رییس جمهور این کشور، معرق کار می کنند. امیدواریم مذاکرات ما با کره، فصل جدیدی از مذاکرات معاونت صنایع دستی با سفارتخانه هایی که در ایران هستند، به وجود آورد.

مدیرکل صادرات صنایع دستی  با اشاره به 29 مهرماه به عنوان روز ملی صادرات، گفت: جلسات متعددی با سازمان توسعه و تجارت به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شده و درصددیم صادرکنندگان مطرح را در این حوزه معرفی کنیم. همچنین جلسات خوبی با گمرک برگزار کرده ایم تا اسامی صادرکنندگان مطرح صنایع دستی که از سطح پایه صادراتی خوبی برخوردارند و کالاهای نفیسی تولید می کنند، در سایت گمرک به عنوان صادرکنندگان ویژه ثبت شوند. امیدواریم تعداد صادرکنندگان صنایع دستی روز به روز افزایش پیدا کند.

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که قرار بود بازارچه صنایع دستی در منطقه اودلاجان تهران اوایل شهریورماه افتتاح شود، اما این تا کنون اتفاق نیفتاده است، گفت: اودلاجان یکی از پروژه های خوب است و قرار است به زودی در پایتخت افتتاح شود. قرار شده به محض افتتاح این بازارچه، اسم آن در تورهای تهرانگردی ثبت شود و گردشگرانی که از کاخ گلستان دیدن می کنند، صنایع دستی مورد نیازشان را از بازارچه اودلاجان تهیه کنند. در واقع این بازار نخستین بازارچه صنایع دستی پایتخت است که امیدواریم به جذب گردشگر کمک کند و انشاءالله تا 31 شهریورماه افتتاح می شود.


منبع: ایسنا