تبیان، دستیار زندگی
معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صداوسیمای هلند یک گزارش ۲۰ دقیقه ای از افتتاح بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی در شبکه ۲ این کشور پخش کرد که بسیار تأثیرگذار بود؛ اما متأسفانه در صداوسیمای خودمان فقط یک خبر دو دقیقه ای از این موضوع منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت زرد معاونت صنایع دستی به صداوسیما

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صداوسیمای هلند یک گزارش 20 دقیقه ای از افتتاح بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی در شبکه 2 این کشور پخش کرد که بسیار تأثیرگذار بود؛ اما متأسفانه در صداوسیمای خودمان فقط یک خبر دو دقیقه ای از این موضوع منتشر شد.

بخش هنری تبیان

بهمن نامورمطلق

بهمن نامورمطلق در نشستی با خبرنگاران که امروز (24 شهریورماه) برگزار شد، درباره افتتاح بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی در هلند، اظهار کرد: جشن افتتاحیه بزرگ ترین مرکز تجاری صنایع دستی در لاهه، جشن بازگشت ما به بازارهای جهانی اروپایی بود. پیش از این، فروشگاه های صنایع دستی در کشورهای اروپایی راه اندازی شده بود، اما این مرکز با بیش از سه هزار و 700 مترمربع وسعت افتتاح شد.

او ادامه داد: یک طبقه از این مرکز تجاری سه طبقه به عرضه صنایع دستی اختصاص داده شده بود، یک طبقه برای گردشگری، صنایع دستی و برگزاری کلاس های مرتبط با زبان فارسی، موسیقی و تولیدات صنایع دستی و طبقه دیگر برای برگزاری نمایشگاه های دوره ای این حوزه اختصاص داده شده است.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که تا کنون ایجاد چنین مرکز فروشی برای صنایع دستی سابقه نداشته است، گفت: سعی ما این است که از این مراکز تجاری حمایت کنیم و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و مدیر این مرکز را با هنرمندان مرتبط کنیم.

نامورمطلق افزود: در این مرکز، فضای یکپارچه ای وجود دارد و نزدیک به 30 هنرمند، کارگاه های شان را بدون آن که خودشان در آنجا حضور داشته باشند، در این فضا برپا کرده اند. آبگینه، سفال، مس، مبلمان، زیرانداز، فرش و ... از جمله صنایع دستی هستند که در این مرکز تجاری به فروش می رسند. 30 هنرمندی که آثارشان در این مرکز ارائه می شود از هنرمندان برجسته هستند.

او بیان کرد: قرار است در آینده، این مرکز با سیستم های مرتبط از راه دور هماهنگ شوند تا نظارت بصری را برای هنرمندان امکان پذیر کنند. پیش از افتتاح این مرکز، سفیر ما در هلند با سرمایه گذار جلساتی را برگزار کرد تا تاجران این حوزه با هم آشنا شوند. همچنین هیات تجاری نیز از نمایشگاه 20 خرداد صنایع دستی دیدن کرد.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: در افتتاحیه این مرکز تجاری نزدیک به 15 سفیر از کشورهای مختلف حضور داشتند و حتی برخی از آن ها نسبت به افتتاح چنین مرکزی احساس حسادت می کردند. در این مراسم، نشستی با آژانس های گردشگری و گفت وگویی با تاجران حوزه صنایع دستی داشتیم. این مرکز برای توزیع صنایع دستی در اروپا، مدلی قابل تفسیر است که برای کشورهای دیگر در نظر گرفته ایم و امیدواریم سرمایه گذاران از این مدل استقبال کنند.

نامورمطلق گفت: ما با تمام امکانات از این موضوع حمایت می کنیم، زیرا احساس می کنیم بزرگ ترین مشکل صنایع دستی، فروش آن است. بنابراین به عنوان اولویت اول، به فروش توجه ویژه ای نشان داده ایم. افتتاح این مرکز تجاری با توجه به نشست هایی که با وزیر فرهنگ هلند داشتیم، در سایه برجام امکان پذیر بود و در غیر این صورت، چنین اتفاقی نمی افتاد.

او اظهار کرد: صداوسیمای هلند یک گزارش 20 دقیقه ای از این مرکز تجاری پخش کرد که بسیار تأثیرگذار بود؛ اما متأسفانه در صداوسیمای کشور خودمان یک خبر دو دقیقه ای از این موضوع منژس کرده اند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: از فروش هر 10 میلیون تومان در این بازار برای یک هنرمند صنایع دستی در روستاها و شهرهای کوچک، فرصت یک سال کار کردن فراهم می شود. امیدواریم مدیران کشور ما قدر این بازارها را بدانند و آن را بیشتر درک کنند. قرار شده هر ماه در طبقه سوم این مرکز تجاری، هر استان نمایشگاهی برگزار کند تا از این طریق شاهد حضور صنایع دستی ایرانی در 12 ماه سال در خارج از کشور باشیم.

نامورمطلق با بیان این که از پایانه وارداتی و صادراتی بزرگ هلندی آلمانی در هلند دیدن کردیم، افزود: در این پایانه وارداتی، 300 غرفه وجود داشت که توسط 300 موسسه تجاری اداره می شد؛ اما متأسفانه هیچ غرفه ای در این پایانه از کشور ما وجود نداشت. امیدوارم بتوانیم با کمک بخش خصوصی در این پایانه غرفه وارداتی و صادراتی ایران نیز شکل بگیرد.

او همچنین درباره برگزاری مجمع جهانی صنایع دستی در اصفهان، توضیح داد: هجدهمین مجمع عمومی صنایع دستی از سوم تا شش مهرماه در شهر اصفهان برگزار می شود. این مجمع برای نخستین بار در ایران برگزار می شود و در واقع بزرگ ترین مجمع است، زیرا به تازگی شورای جهانی صنایع دستی از یونسکو جدا شده و ابعاد گسترده تری پیدا کرده است.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: قرار است در این اجلاس کار تشکیلاتی انجام شود. به همین دلیل مهم ترین اعضای شورای جهانی صنایع دستی گرد هم می آیند تا رییس جدید این شورا انتخاب شود. در کنار این اجلاس تشکیلاتی، مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی را به صورت نمادین برگزار می کنیم که چهار وزیر از کشورهای مختلف در آن شرکت می کنند. احتمالا دو وزیر از ایران نیز در مراسم افتتاحیه آن حضور خواهند داشت.

نامورمطلق ادامه داد: در کنار این اجلاس تشکیلاتی، چند نشست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه نیز برگزار می شود تا درباره مسوولیت های آسیا و اقیانوسیه رأی گیری شود. همچنین در کنار این موضوع، نمایشگاه ترویجی و تجاری بین المللی صنایع دستی در چهل ستون برگزار می شود که از بسیاری کشورهای دیگر در آن حضور دارند.

او اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی ما در حوزه صنایع دستی، بحث رنگرزی نساجی است و ما در این اجلاس با برگزاری کارگاه رنگرزی سنتی سعی کردیم از تجربیات کشورهای دیگر در این حوزه استفاده کنیم تا بتوانیم خودمان را به روز کنیم. همچنین در این مراسم برنامه بافت فرش صلح را نیز خواهیم داشت که مهمانان به آن گره می زنند. بیش از 200 خارجی در این مراسم شرکت می کنند و این مهم ترین جلسه برای صنایع دستی کشور است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که ایران در دولت قبل در حوزه صنایع دستی جایگاه خودش را از دست داده بود، گفت: در حال حاضر ما به نقش خودمان برگشته ایم و به شکل آهسته در حال گسترش آن هستیم و می توانیم در صنایع دستی جهانی نقش داشته باشیم. امیدوارم از این به بعد هر سال نقش خود را در عرصه مدیریت جهانی ایفا کنیم.

نامورمطلق افزود: ما پیشنهادهای خوبی در حوزه جهانی شدن مطرح کردیم و سه سطح کلان شهرهای جهانی، شهرهای کوچک و متوسط جهانی و روستاهای جهانی را مطرح کرده ایم و معتقدیم نباید روستاها از جهانی شدن حذف شوند. برگزاری این اجلاس، چهار منفعت برای ما دارد، یکی از این منفعت ها تعلیمی است، یعنی انتقال علوم صنایع دستی.

او درباره دومین منفعت برگزاری این اجلاس، توضیح داد: دومین منفعت مجمع جهانی، ترویجی است؛ همین که چنین اجلاس بزرگی در اصفهان برگزار می شود، به برندتر شدن این شهر کمک می کند. تجاری بودن سومین منفعت است، زیرا ما چند برنامه تجاری در کنار این مجمع داریم. تجارت یکی از جلوه های گردشگری است و این که ما بتوانیم اجلاسی برگزار کنیم که بیش از 200 نفر مهمان خارجی در آن حضور دارند، به تجاری سازی و ترویج گردشگری پرداخته ایم همان طور که وین یکی از شهرهای گردشگری سمیناری است.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ما خودمان را برای عقد قرارداد و گفت وگو آماده کرده ایم. گرچه این گردهمایی هزینه میلیاردی دارد؛ اما ما در این زمینه هزینه نکرده ایم و بخش خصوصی این مبلغ را پرداخت کرده است. امیدواریم به جایی نرسد که بخواهیم به بخش خصوصی کمک کنیم.

نامورمطلق با اشاره به چهارمین منفعت برگزاری این اجلاس، اضافه کرد: با برگزاری چنین اجلاسی در ایران، نفوذ تشکیلاتی ما در جوامع صنایع دستی بیشتر خواهد شد، زیرا آن ها در دولت قبل به ما اعتماد نداشتند و ما را اصلا نمی دیدند. برخی از اعضا فکر می کردند بعد از بالا رفتن پول نفت در دولت سابق در ایران دیگر صنایع دستی تولید نمی شود، اما ما در حال حاضر به سمتی پیش می رویم که ممکن است در آینده برای مدیریت شورای جهانی از ما دعوت شود. همان طور که در حال حاضر مسوولیت غرب آسیا برعهده ماست.


منبع: ایسنا