تبیان، دستیار زندگی
به جرات می توان گفت بعضی از صنایع دستی شهرستان های مختلف كشور روبه فراموشی است و تنها گوشه پستوی خانه های دل عاشقانش، آن هم كم و بیش گرد و خاك روزهای با نشاطش را می خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنایع دستی كاشان


به جرات می توان گفت بعضی از صنایع دستی شهرستان های مختلف كشور روبه فراموشی است و تنها گوشه پستوی خانه های دل عاشقانش، آن هم كم و بیش گرد و خاك روزهای با نشاطش را می خورد.

صنایع دستی كاشان

مركز هنرهای سنتی كاشان در تاریخ 28 اردیبهشت 1377 همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در خیابان ملافتح الله، جنب دیوار یك هزار ساله سلجوقیان افتتاح شد.

در اینجا به اختصار به بعضی از هنرهای سنتی آن می پردازیم تا خاطره ای به یاد ماندنی در گوشه ذهنمان باشد.

زری بافی 

دست بافته ای است با حدود 2 هزار سال قدمت،تشكیل شده از گلابتون (نخ های تهیه شده از طلا،نقره و ابریشم) برای تهیه لباس های فاخر شاهان و بزرگان. كاشان از جمله شهرهایی بوده كه زری بافی در آن رونق فراوان دارد.

مخمل بافی 

مخمل پارچه ای است پرزدار و ابریشمی كه در انواع مختلف تولید می شود كه شامل مخمل ساده، مخمل موجدار و مخمل نقش برجسته كه زیباترین نوع آن با طرح و نقش برجسته است كه از آن برای دوخت لباس، جلد قرآن، سجاده و جانماز استفاده می شود.

شعر بافی 

در فرهنگ زبان فارسی، شعر به موی باریك انسان گفته می شود و به خاطر ظرافت تار و پود این پارچه به شعر بافی موسوم شده است. تار و پود ابریشم از قدیم ترین نوع بافندگی در ایران و تنها هنری است كه هنوز در كاشان شماری به بافتن آن مشغولند. از تولیدات آن به عنوان شال، روسری، لباس و پرده می توان استفاده كرد.

سفالینه های به دست آمده از محوطه باستانی سیلك قدمت این هنر را در كاشان نشان می دهد،كهن ترین چرخ سفالگری در منطقه باستانی سیلك بوده است كه كارگاه ساخت سفال و لعاب در مركز هنرهای سنتی كاشان مشغول به فعالیت است

زیلو بافی 

زیر اندازی است پنبه ای مخصوص مناطق كویری و گرم و خشك كه به خاطر ویژگی پنبه سازگاری خاصی با محیط دارد، از زیباترین بافته ها محسوب می شود كه متاسفانه در كاشان رو به انقراض كامل است و تنها در مركز هنرهای سنتی كاشان در این زمینه مشغول به فعالیتند. از شاخصه های زیلو، دو رویه بودن آن است و طرح و نقش های زیبای آن زاییده ذهن و قوه تخیل و خوشفكر خالق آن است.

سفال 

سفالینه های به دست آمده از محوطه باستانی سیلك قدمت این هنر را در كاشان نشان می دهد،كهن ترین چرخ سفالگری در منطقه باستانی سیلك بوده است كه كارگاه ساخت سفال و لعاب در مركز هنرهای سنتی كاشان مشغول به فعالیت است.

معرق چوب 

هنری است كه نسبت به دیگر صنایع دستی از سابقه كمتری برخوردار بوده، انواع معرق چوب با شیشه و چرم است؛ یك كارگاه معرق چوب در مركز هنرهای سنتی كاشان مشغول به فعالیت است، از بریدن و در كنار هم قرار دادن چوب های رنگی تابلوهای بسیار نفیسی ساخته می شود.

بخش هنری تبیان


منبع:  روزنامه ایران/ نویسنده: فروغ صالحی شهرابی