تبیان، دستیار زندگی
رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست ملی از ثبت هنر بافت تابلو فرش سردرود در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ملی تابلو فرش سردرود


رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست ملی از ثبت هنر بافت تابلو فرش سردرود در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

ثبت ملی تابلو فرش سردرود

«تراب محمدی»  گفت: حوزه بافت آذربایجان شرقی از دیرباز سرشار از نوآوری و ابداعات فراوانی در بافت قالی اصیل بوده است.

وی ادامه داد: بافت فرش در رج شمارهای بالا و در طرح های هنری با گستردگی طیف رنگ از دیرباز در سطح آذربایجان شرقی مطرح بوده اما در چند دهه اخیر شهر سردرود (سردری) با جامعیت یافتن در تولید تابلوفرش، به عنوان مرکز تولید این آثار در غرب کشور تبدیل شده است.

محمدی با اشاره به اینکه فرش و تابلوفرش زیر مجموعه ای از بافت منسوجات با دار هستند، تشریح کرد: بافت تابلوفرش در آذربایجان شرقی، نخست در تبریز متداول بوده، اما به تدریج با پیچیدگی روزافزون روابط بازار و تجارت و نیز بالا رفتن حجم تقاضا و در نهایت با صنعتی شدن این هنر، تولیدکنندگان نیمه متمرکز تبریز که بافندگان سردرودی نیز در آن کارگاه ها مشغول بودند بیشتر به تجارت تابلو فرش روی ‌آوردند.

وی افزود: بافت تابلوفرش در سردرود که از نیروی کار مناسب برخوردار بود به صورت دارهای منفرد در منازل بافنده ها اشاعه پیدا کرد و به تدریج با گذشت چند دهه تولید این هنر در آذربایجان در شهر سردرود جامعیت یافت.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان تصریح کرد: بافت فرش با طرح های تصویری در رج شمارهای بالا در ابعاد کوچکتر، به تدریج فرش را از حالت زیرانداز خارج و آن را همچون آویزی تزئینی مطرح نموده است.

محمدی با بیان اینکه تابلوفرش آذربایجان شرقی به عنوان زیر مجموعه ای از دست بافته های سنتی با دار در چند دهه اخیر با رشد تصاعدی در امر تولید و فروش روبرو بوده است، یادآور شد: هنری و تکنیکی بودن بافت تابلوفرش سبب شده تولیدات آن از دستمزد بیشتری نسبت به بافت فرش برخوردار باشد.

بافت فرش در رج شمارهای بالا و در طرح های هنری با گستردگی طیف رنگ از دیرباز در سطح آذربایجان شرقی مطرح بوده اما در چند دهه اخیر شهر سردرود (سردری) با جامعیت یافتن در تولید تابلوفرش، به عنوان مرکز تولید این آثار در غرب کشور تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید تابلوفرش علاوه بر رونق بخشیدن به صنعت فرش بافی و کاهش نرخ بیکاری، روند رشد فرهنگی و اجتماعی شهرهای اقماری تبریز همچون سردرود را سرعت بخشیده که خود موجب افزایش ارتباطات اجتماعی در سطح منطقه و با بافندگان دیگر استان ها شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر لزوم ثبت ملی تابلو فرش سردرود به منظور جلوگیری از تغییر شکل سنتی آن تصریح کرد: با پیچیدگی هر چه بیشتر و افزایش تقاضا، این هنردستی به تدریج صنعتی شده و روش های سنتی در تهیه مصالح و آماده سازی برای بافت با تغییرات عمده‌ای رو برو گشته است.

محمدی یادآور شد: هرچند برخی از این تغییرات به ارتقای کیفیت بافت کمک کرده اما ثبت ملی این اثر در حفظ اصالت طرح ها، نقشه ها، مضامین، رنگ ها و دیگر ابزار مورد استفاده در تولید تابلو فرش سردرود کمک می کند

بخش هنری تبیان


منبع:

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی