تبیان، دستیار زندگی
علی اکبر صارمی یک از برجسته ترین معماران ایرانی درگذشت. پیکر این معمار و نقاش پیشکسوت، سه شنبه پنجم بهمن ماه از مقابل خانه هنرمندان تشییع می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی‌اکبر صارمی درگذشت

علی اکبر صارمی یک از برجسته ترین معماران ایرانی درگذشت. پیکر این معمار و نقاش پیشکسوت، سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه از مقابل خانه هنرمندان تشییع می‌شود.

فراوری- بخش هنری تبیان
علی اکبر صارمی

این هنرمند که صبح امروز شنبه (دوم بهمن‌ماه) بر اثر سرطان درگذشت، ساعت ۹:۳۰ صبح روز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه بر روی دوش علاقه‌مندانش به آرامگاه ابدی بدرقه می‌شود.

همچنین مراسم یادبود این هنرمند روز پنج‌شنبه هفتم بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

او متولد ۱۳۲۲ زنجان مدرک کارشناسی ارشد معماری خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۷و  دکترای معماری را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در سال ۱۳۵۵ کسب کرد.

از تالیفات صارمی به کتاب‌هایی مانند «معماری و موسیقی»، «کتاب گیلان»، «تاریخ معماری و شهرسازی»، «ارزش‌های پایدار در معماری ایران» و «طرح‌هایی از ایران» می‌توان اشاره کرد.

رساله دکتری او زیر نظر استادش «لویی کان» نوشته شد. صارمی پس از بازگشت به ایران، در دفتر معماری سردار افخمی مشغول به کار شد و از سال ۱۳۵۹ دفتر شخصی خود را تأسیس کرد. او علاوه بر تدریس دانشگاهی تهران، مقالاتی نیز در مجلات معماری معتبر دنیا منتشر کرده است.

صارمی همسر هایده حائری، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر است. او چهره‌ای شناخته شده در عرصه معماری ایران بود. این معمار در عرصه‌های مختلفی از جمله عضویت در کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، عضویت در انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، عضویت در جامعه مهندسان معمار ایران، رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور تجیر از ۱۳۵۹ و ... فعال بود.

وی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از سال ۱۳۶۹، مدرس دانشگاه فارابی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۹ و مدرس دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۳تا ۱۳۷۶ بود.

همچنین او طرح آمفی تئاتر انستیتو پاستور، تهران، تجیر ۱۳۶۷، طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلبانی، تجیر ۱۳۷۹، طرح ساختمان تجاری و اداری برج بلور، تبریز، تجیر ۱۳۸۰، طرح مجموعه تجاری و فرهنگی و شورای شهر مشهد، تجیر ۱۳۸۳، طرح مجموعه نمایشگاهی و اداری، کیش، تجیر ۱۳۸۴ است.

از تالیفات صارمی به کتاب‌هایی مانند «معماری و موسیقی»، «کتاب گیلان»، «تاریخ معماری و شهرسازی»، «ارزش‌های پایدار در معماری ایران» و «طرح‌هایی از ایران» می‌توان اشاره کرد.


منابع: ایسنا/ ایلنا