تبیان، دستیار زندگی
مجسمه ی ابوریحان بیرونی با آن حالت زیبا و موزونش ۲۲ سال است که مهمان کسانی است که گذرشان به پارک لاله تهران می افتد؛ اثری از محمدعلی مددی که یکی از شاخص ترین کارهای حجمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان خلق یکی از معروف ترین مجسمه های تهران

مجسمه ی ابوریحان بیرونی با آن حالت زیبا و موزونش 22 سال است که مهمان کسانی است که گذرشان به پارک لاله تهران می افتد؛ اثری از محمدعلی مددی که یکی از شاخص ترین کارهای حجمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

بخش هنری تبیان

محمدعلی مددی

13 شهریورماه در تقویم به نام روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی است. این دانشمند، ریاضی دان، ستاره شناس، تقویم شناس و انسان شناس یکی از معروف ترین مشاهیر ایران در دنیا است. شاخص ترین و معروف ترین مجسمه ای که از این دانشمند ایرانی در تهران وجود دارد، کار محمدعلی مددی - مجسمه ساز ایرانی - است.

رامتین مددی - فرزند این هنرمند - در گفت وگو با ایسنا درباره ی ساخت این اثر، توضیح داد: مجسمه ی ابوریحان بیرونی سال 1373 نصب شد. کار ساخت آن یک ونیم سال طول کشید. این مجسمه اولین مجسمه ی بزرگی بود که بعد از انقلاب از طریق شهرداری سفارش داده شد.

او ادامه داد: دیدگاه پدرم با بسیاری از هنرمندان دیگر درباره ی ساخت چهره ی مشاهیر متفاوت بود. اگر به چهره ی ابوریحان دقت کنید، محو است، چون چهره ای قطعی از ابوریحان نداشتیم و پدرم بیشتر دنبال نمایش تأثیر او بر علم، بخصوص ستاره شناسی بود.

مددی همچنین گفت: جنس این مجسمه از برنز است و 5 / 4 متر ارتفاع دارد. محوری که در بالای دستان ابوریحان دیده می شود، تأکیدی بر علم ستاره شناسی او است. نگاه نویی که پدرم به این نوع از مجسمه سازی داشت، در این اثر خود را نشان داده است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی مددی متولد 12 اردیبهشت 1321 در اراک و فارغ التحصیل رشته ی مجسمه سازی از دانشکده هنرهای زیبا بود. از شاخص ترین آثارش می توان به مجسمه های جهان پهلوان تختی، شهریار، عطار نیشابوری، مجنون در فراق لیلی و وحشی بافقی اشاره کرد. این هنرمند 25 دی ماه 1377 از دنیا رفت.


منبع: ایسنا