تبیان، دستیار زندگی
علی اصغر شعرباف، مرمت کار تزئینات بناهای تاریخی و استادکار معمار پیشکسوت سه شنبه شب در سن 85 سالگی درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد "علی اصغر شعرباف" درگذشت

"علی اصغر شعرباف"، مرمت کار تزئینات بناهای تاریخی و استادکار معمار پیشکسوت  سه شنبه شب در سن 85 سالگی درگذشت.

فراوری: یاسمن پیشوایی-بخش هنری تبیان
علی اصغر شعرباف

باباولیان، یکی از نزدیکان وی با تائید این خبر گفت: استاد شعر باف در چند سال گذشته دچار مشکلات ریوی بود و سه شنبه شب به بیمارستان سوم شعبان منتقل شد که متاسفانه در این بیمارستان درگذشت.

به گفته وی، زمان تشییع این استاد پیشکسوت احتمالا  امروز پنج شنبه4 شهریور برگزار می شود، اما زمان دقیق آن اعلام می شود.

علی اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهای وابسته به معماری، در سال 1310 خورشیدی در تهران متولد شد. او از سن 10 سالگی به امر پدرش استاد حاج محمد شعرباف به کار تزیینات معماری که حرفه خانوادگی آنها بود پرداخت.

پدربزرگ او، استاد حاج عباس پیوند، از اساتید برجسته زمان خود بوده و لقب "پیوند" نیز به دلیل توانایی او در جابجایی پایه ها از زیرتاق ها و اتصال اجزا معماری به یکدیگر به وی داده شده بود.

"اصغر شعرباف" در زمان جوانی از تجربه استادان ماهر و زبردستی چون استاد حسین لرزاده، استاد حاج محمد معمار کاشانی و نیز پدر خویش، کاشی تراش ها و کاشی کار ازجمله ابراهیم کاظم پور تجربه های بسیار کسب کرد و توانست در سنین جوانی به تنهایی انجام کارهای تزیینات معماری بویژه ترسیمات گره ها و کاربندی ها را بر عهده گیرد.

از میان آثاری كه استاد شعرباف در ساخت یا مرمت آن شركت داشت می توان به كاربندی و نیروبندی گنبد چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مرمت عمارت بادگیر و تالار الماس مجموعه كاخ های سعدآباد، مرمت و بازسازی سر در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین اشاره كرد.

اصغر شعر باف در 25 سالگی به مهارت كامل در اجرای گنبدهای ایرانی با دهانه های وسیع دست یافت و در آینه كاری، گچ بری، كاشی كاری، درودگری، مقرنس و سایر هنرهای وابسته معماری از سرآمدان روزگار خود شد.

از جمله فعالیت های معماری وی می توان کارهای وی در مسجد جامع ساوه، مسجد اعظم قم، مسجد سپهسالار، مدرسه عالی شهید مطهری، امامزاده زید تهران، مسجد حضرت ابراهیم، نمایشگاه بین المللی تهران، بقعه شیخ صفی در اردبیل، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بازار مبل ارزی یافت آباد، بنای شهدای هفت  تیر در بهشت زهرای تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.

او در کار مرمت بنا و به خصوص مرمت تزئینات بناهای کهن نیز تبحر داشت که از آن جمله می توان به مرمت عمارت بادگیر و تالار الماس و بخش های تزییناتی به ویژه حوض خانه از مجموعه کاخ های سعدآباد در سال 1340 و نیز مرمت و بازسازی سردر بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین نام برد.

از میان آثاری كه وی در ساخت یا مرمت آن شركت داشت می توان به كاربندی و نیروبندی گنبد چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین  اردبیلی، مرمت عمارت بادگیر و تالار الماس مجموعه كاخ های سعدآباد، مرمت و بازسازی سر در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین اشاره كرد.

همچنین اجرای مقرنس ایوان مسجد شهید مطهری، اجرای گنبد جنت سرای اردبیل، زنده سازی طاق چشم های پل لوشان گیلان، تعمیرات و بازسازی حوضخانه كاخ گلستان، اجرای سقف تیمچه حاجب الدوله، چشمه های طاق های بازار تهران و امور مختلف مسجد دانشگاه صنعتی شریف نیز از دیگر آثار استاد است.

علی اصغر شعرباف، در سال 1391، برای یك عمر كوشش در هنرمعماری سنتی موفق به دریافت "نشان درجه یك دولت" در زمینه فرهنگ و هنر شد.

پیام تسلیت فرهنگستان هنر

فرهنگستان هنر در پی درگذشت این استاد بزرگ چنین پیام داد:

بار دیگر ایران اسلامی هنرمندی ارزشمند را از دست داد. این بار نیز مردم ایران و جامعه هنری، دردمند فقدان كسی شدند كه همتایی ندارد. درگذشت استاد علی اصغر شعرباف، بزرگ مرد تاریخ معماری سنتی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، ضایعه ای دردناك و جبران ناپذیر است. ایران همواره خود را وامدار مردان هنر و خردمندان بزرگی چون استاد شعرباف می داند.

درگذشت این استاد هنرمند را به جامعه هنری، فرهنگ دوستان سرزمین ایران و خانواده معزز ایشان تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی برای ایشان مسئلت داریم.


پیام تسلیت نامورمطلق

علی اصغر شعرباف

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - در  پیامی این ضایعه را به خانواده ی هنرهای سنتی در زمینه معماری سنتی کشور تسلیت گفت.

متن پیام معاون صنایع دستی به این شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون

روح استاد علی اصغر شعرباف از بزرگ ترین و برجسته ترین استادان و پیشکسوتان هنرهای سنتی ایران در زمینه معماری سنتی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر و خالق بسیاری از آثار ارزشمند این عرصه، دار فانی را وداع گفت و راه آسمان در پیش گرفت.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نهایت تأسف و تاثر این ضایعه بزرگ و حزن آور را به جمیع ملت ایران، بویژه خانواده بزرگ هنرهای سنتی تسلیت گفته و برای بازماندگان و دوستداران آن مرحوم بزرگوار صبر مسئلت می نماید.»


منابع:
هنرآنلاین
ایسنا
فرهنگستان هنر