تبیان، دستیار زندگی
کتاب آشپزی که سالوادور دالینقاش مشهور و پرحاشیه اسپانیایی با همکاری همسرش منتشر کرده، پس از 40 سال دوباره چاپ می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"سالوادور دالی" آشپز پس از 40 سال می آید

کتاب آشپزی که "سالوادور دالی"نقاش مشهور و پرحاشیه اسپانیایی با همکاری همسرش منتشر کرده،  پس از 40 سال دوباره چاپ می شود.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

سالوادور دالی

"گاردین" نوشت: مجموعه دستورهای آشپزی تجملاتی از جمله طرز تهیه ماهی "کانگر" و پیراشکی قورباغه که "سالوادور دالی" هنرمند سورئال اسپانیایی با همراهی همسرش جمع آوری کرده، پس از 40 سال روانه بازار کتاب می شود و پیش بینی شده به یکی از پرفروش ترین کتاب های کریسمس تبدیل شود.

دستورهای کتاب آشپزی "شام برای ضیافت ها"ی "دالی" مثل فضای نقاشی هایش سورئال است. این کتاب اولین بار در سال 1973 منتشر شد و دربردارنده 136 دستور پخت غذاست که توسط این نقاش و همسرش "گالا" گردآوری شده است. کتاب آشپزی "دالی" 12 فصل دارد که هر یک دارای نامی عجیب و غریب همچون "ناراحیتی درجه یک لی لی پوتی" و "نیاکان گرایی دی اکسی ریبونوکلئیک" هستند!

این هنرمند مشهور که به ظاهر و سبک عجیبش شهرت دارد، در بخش های بعدی کتاب غذاها را در فضای سورئال نقاشی های خود نمایش داده است. مثلا یکی از این نقاشی ها، صحنه ای از یک بیابان را نشان می دهد که گوشی تلفنی در آن از یک شاخه آویزان است و درون بشقابی که در حال آب شدن است، دو تخم مرغ نیم رو شده و یک تیغ دیده می شود.

این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبك نقاشی ویژه اش یكی از بهترین هنرمندان دوره ی مدرن باقی مانده است. با وجودی كه منتقدان بارها از وی به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد كرده اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده اند.

کتاب "شام برای ضیافت ها" روی بیستم نوامبر منتشر می شود و از حالا در صدر فهرست پرفروش ترین  کتاب های آشپزی "آمازون" طی تعطیلات کریسمس قرار گرفته است.

"دالی" پیش از این نیز در آثار هنری اش به آشپزی و مواد خوراکی توجه داشته؛ "تلفن خرچنگی" و "خودنگاره با بیکن گریل شده" از جمله تابلوهای نقاشی او هستند.

"سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دومینیک" نام کامل نقاش و هنرمند معروف اسپانیایی است .پدر او فردی مستبد بود كه به كار محضرداری مشغول بود. او همیشه بر ریشه ی «عرب» خود تاكید داشت و ادعا می كرد كه اجدادش به نسل «مور»ها كه جنوب اسپانیا را برای تقریبا 800 سال در اختیار داشتند بازمی گردد. همچنین خانواده ی مادری او ریشه ای یهودی در بارسلونا داشتند.

«سالوادور» زمانی كه هنوز دانش آموز بود تحت تاثیر نقاشی ها و تابلوهایی كه می دید قرار می گرفت. وی نقاشی «Angelus de Millet» را از یكی از مشاهدات دوران كودكی خود كپی كرد. او هر بار كه از پنجره ی مدرسه به مناظر بیرون نگاه می كرد درخت های سرو را می دید، كه در اغلب آثارش دیده می شوند.

سالوادور دالی

«دالی» طراحی ماهر بود كه بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئالش به شهرت رسید. معروف ترین اثر «سالوادور دالی»، «تداوم حافظه» نام دارد كه در سال 1931 خلق شد.

این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبك نقاشی ویژه اش یكی از بهترین هنرمندان دوره ی مدرن باقی مانده است. با وجودی كه منتقدان بارها از وی به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد كرده اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده اند.

تابلوهای سبك سورئالیسم وی با چنان وسواسی كشیده شده اند كه انسان هنگام نگاه كردن به مناظر خشك و لم یزرع وی در احساسی رویاگونه فرو می رود. مناظر تابلوهای این هنرمند اغلب مملو از اشیای عجیب است.

طی سال های گذشته محققان بسیاری به طور جدی مطالعه  بر روی آثار این هنرمند را آغاز كرده اند.

«سالوادور دالی» همچنین درعرصه ی عكاسی، مجسمه سازی و فیلم سازی هم فعالیت داشت. او با «آلفرد هیچكاك» در ساخت فیلم «طلسم شده» (1945) همكاری داشت.

«دالی» كه نقاش سبك سورئالیسم اسپانیا محسوب می شود، در 23 ژانویه سال 1989 در اثر سكته ی قلبی درگذشت و همان طور كه تقاضا كرده بود در نزدیكی موزه ی «دالی» به خاك سپرده شد.


منابع: ایسنا/هنرآنلاین/ فراور