تبیان، دستیار زندگی
بارقه احساسات بشری كه در قالب هنر، هر انسانی را مجذوب خود می كند، عموماً محصولی محصور در تاریخ پس از عصر ماقبل تاریخ تلقی می شود، اما كشف غار شووه پرده از راز هنر دوستی این انسان برداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصر سنگ

طلوع هنر در غار رویاهای فراموش شده


بارقه احساسات بشری كه در قالب هنر، هر انسانی را مجذوب خود می كند، عموماً محصولی محصور در تاریخ پس از عصر ماقبل تاریخ تلقی می شود، اما كشف غار شووه پرده از راز هنر دوستی این انسان برداشت. غاری كه ترس، عشق و احساسات انسان های 35 هزار سال قبل را در میان نقاشی های شبیه سبك كوبیسم در خود نهفته دارد.

عصر سنگ

سال 1994 زمانی كه ژان ماری شووه، الیت برونه و كریستین هیلیر، غارشناسان فرانسوی برای نخستین بار پا به این غار در جنوب فرانسه گذاشتند تصورش را هم نمی كردند كه با نقاشی های انسان های ماقبل تاریخ تا ساعت ها گیج و متحیر در غار، از گوشه ای به گوشه دیگر حركت كنند. غار حاوی نخستین آثار هنری نسل بشر بود.

قدمت این آثار به 32 تا 35 هزار سال بازمی گردد این غار قدیمی ترین غاری است كه در فرانسه كشف شده است.

در این غار بیش از 400 نقاشی از حیوانات مختلف ماقبل تاریخ وجود دارد. از جمله می توان نقاشی هایی با كیفیت های بسیار خوب از ماموت ها، شیرها، كرگدن ها، گاومیش ها، اسب ها و خرس ها دید.

نقاشی ها چندان هنرمندانه كشیده شده كه نشان می دهد نقاشان این آثار با توجه به وسایل نقاشی خود، استعدادهای هنری بالایی داشته اند. دقیق و زیبا بودن نقاشی ها به اضافه این كه غار كاملاً دست نخورده به نظر می رسید، گو اینكه در طول 30 هزار سال گذشته هیچ موجودی پا در آن نگذاشته بود، این تردید را نزد غارشناسان و دانشمندان به وجود آورد كه ممكن است این آثار متعلق به دوره پارینه سنگی نباشد.

تحقیقات بعدی اصالت آثار را مشخص كرد. تصاویر حیواناتی كه این نقاشان گمنام از خود به جا گذاشته اند، تصاویری سمبلیك از خطرات و توانایی و قدرت است. هر اثری یك قطعه هنری ارزشمند از زندگی بشر عصر سنگ است كه با مشاهده و مطالعه آن ها می توان به اطلاعاتی ارزشمند درباره فعالیت های انسان ها و حیوانات آن زمان چه در درون غار و چه پیرامون آن دست یافت.

اندكی پس از دسامبر 1994 كه غار كشف شد به دلیل اینكه ژان ماری شووه آن را كشف كرده بود، نام شووه را بر آن نهادند و غار مورد حفاظت قرار گرفت. در های غار كه در دره آروش در جنوب شرقی فرانسه قرار دارد هنوز روی عموم مردم بسته است. علت اصلی آن هم ارزش های فوق تصور باستان شناسی آن است.

در این غار بیش از 400 نقاشی از حیوانات مختلف ماقبل تاریخ وجود دارد. از جمله می توان نقاشی هایی با كیفیت های بسیار خوب از ماموت ها، شیرها، كرگدن ها، گاومیش ها، اسب ها و خرس ها دید

البته دولت فراسه قول داده است سال 2014، مكانی در 12 كیلومتری محل این غار افتتاح كند كه نسخه شبیه سازی شده غار شووه است. پیش بینی می شود سالانه 350 هزار توریست از آن بازدید كنند.سال 2010 هم ورنر هرتزوگ، مستندساز شهیر آلمانی مستندی سه بعدی با عنوان «غار رویاهای فراموش شده» درباره این غار ساخت. او نخستین مستندساز و فیلمبرداری بود كه پا به این غار می گذاشت.او در این فیلم نقاشی هایی را نشان می دهد كه نگارگر آن ها با امكاناتی كه داشته، سعی كرده، احساسات خود را به نمایش بگذارد. حركت فریم به فریم اسب ها و گاومیش ها نشان می دهد كه نقاش خواسته حركت این موجودات را تداعی كند. هرتزوگ در فیلم خود اشاره می كند، انسان عصر سنگ هزاران سال قبل از پیكاسو نقاشی هایی را بر دیوار غار شووه ترسیم كرد كه تداعی گر سبك كوبیسم قرن بیستمی است.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه ایران، /  الهه غلامی