تبیان، دستیار زندگی
محفل شعر طنز در ادامه برگزاری محافل شعرخوانی نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور شاعران طنزسرا از سراسر کشور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنازان، مبتذل نیستند

محفل شعر طنز در ادامه برگزاری محافل شعرخوانی نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور شاعران طنزسرا از سراسر کشور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان
قلم


در ادامه سخنان اسماعیل امینی و شهرام شکیبا را مرور می کنیم:

اسماعیل امینی، دبیر علمی نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر:
شاعران به شکل های مختلفی اشعار و آثار خود را عرضه کرده اند، از تریبون ها، محافل شعری، حتی به شکل نقالی در قهوه خانه ها. بعضی از شاعران راوی داشته اند و از آن طریق آثارشان را عرضه کرده اند؛ امروزه هم بعضی از شاعران در قالب صدای شاعر، آثارشان را قرائت می کنند و در اینترنت عرضه میکنند. این شیوه ها، اگرچه دارای خلاقیت هستند، اما به اندازه چاپ شعر در کتاب شعر اهمیت ندارند.
شعر طنز علاقه من است و تمام وقت پژوهش من در دانشگاه صرف شعر طنز می شود. به نظر می رسد عرضه شعر طنز از تریبون بسیار اهمیت دارد و البته بهتر است شعر طنز را مخاطب جدی شعر بخواند و بپسندد و بر سر زبان بیفتد.
این که در این دوره از جشنواره محافل شعرخوانی برگزار کردیم به این دلیل بود که می خواستیم شاعران رویارو با مخاطب اشعارشان را به مخاطب عرضه کنند و توجه محافل شعری و ادبی به برگزاری جشنواره شعر فجر جلب شود. در این دوره محافل متعددی هم برگزار شد که از جمله آن، سه محفل در خارج از کشور و تعدادی هم محافل داخلی بود.
امیدواریم با برگزاری این محافل هنر شعر که در دورن ماست، اما به لحاظ نمود بیرونی، خاموش تر است بیشتر در جامعه دیده شده و ما امیدواریم جشنواره شعر فجر باعث شود ارتباط شعر با مخاطب بیشتر شود.

شهرام شکیبا، شاعرطنزپرداز کشورمان:
امروزه مشاهده می کنیم کنار هر پارکی که دستشوئی عمومی وجود دارد، یک محفل شعر طنز هم در حال برگزاری است؛ ما به عنوان شاعران طنز نباید هرجایی برای شعرخوانی اقدام کنیم و خود را مانند موجودات مبتذل در دسترس همگان قرار دهیم. ابتذالی که استاد زروئی در شعر طنز همواره از آن یاد می کنند، محتوایی نیست و محصول بیش از حد در دسترس بودن شاعر طنزپرداز است.
کار از دست رفته و از مسئولان نمی شود چیزی خواست. چنان که بابت همین حرف ها از من شکایت کرده اند و من منتظر وقت دادگاه هستم. باید از دوستان طنزپرداز خواست که یک جا را خانه خود بدانند و همانجا آثار خود را بخوانند. من قول می دهم که جز در حوزه هنری شعر نخوانم، چرا که شعر گفتن را در حوزه یاد گرفتم و کار طنز را در اینجا آغاز کردم و اینجا را خانه خود می دانم. شکیبا در ادامه این محفل شعرخوانی، چند رباعی طنز خواند که در آنها به استقبال از اشعار خیام رفته بود.

در این محفل، عده ای از شاعران طناز کشورمان، به شعرخوانی پرداختند.




منبع:
مهر