تبیان، دستیار زندگی
اردوگاه فضایی طبیعی برای كار در چرخه‌ای از كیفیت‌هایی است كه منجر به زندگی شاد می‌شود. محیطی پُر از مدل‌های رقابت‌امیز و دوستی‌های در انتظار؛ محیطی مملو از فرصت‌ها برای تقویت همه‌ی احساس‌های مهم ارتباط ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوگاه و فعالیت های اردویی

اردوگاه و فعالیت های اردویی

اردوگاه فضایی طبیعی برای كار در چرخه‌ایی از كیفیت‌هایی است كه منجر به زندگی شاد می‌شود. محیطی پُر از مدل‌های رقابت‌ آمیز و دوستی‌های در انتظار؛ محیطی مملو از فرصت‌ها برای تقویت همه‌ی احساس‌های مهم ارتباطی!

اردوگاه زمین بازی عظیمی فاقد روزهای اغلب پُرتنشی است – كه در منزل وجود دارد - و برای هر دقیقه‌ی آن، برنامه‌ای درنظر گرفته شده است.

بچه‌ها می‌توانند احساس آزادی و لذت از اوقات فراغت غیر ساختار یافته را درك كنند و به تفكر آنان اجازه می‌دهد آزادانه در مسیری جولان دهند كه ممكن است بهتر با نیازها، آرزوها و اهداف آینده‌اشان آگاهشان كند.

زمانی كه بچه‌ای (یك، دو یا بیش‌تر) می‌فهمد فعالیتی را در اردوگاه دوست دارد انجام دهد، مربیان به ‌عنوان افراد حرفه‌ایی در زمینه‌ی اردوگاهی فرصت‌های بی‌شماری را در سرتاسر روزهایی كه در اردوگاه هستند برای وی فراهم می‌كنند. حتی برای بازی‌ها یا فعالیت‌های ورزشی كه از سایر كشورها برای نشان دادن سنت‌های جدید به شركت‌كنندگان در اردوگاه تدارك دیده شده است مشاوران متخصصی در آن فعالیت‌ها دردسترس وجود دارند كه قوانین را به بچه‌ها می‌آموزند پیشنهادهایی را ارائه و شركت‌كنندگان در اردوگاه را تشویق می‌كنند.

و در چنین محیط تربیتی‌ایی كه دوستی‌ها پایدار می‌شود هیچ فعالیت ملالآاوری وجود نداشته و همه‌ی فعالیت‌ها سرگرم‌كننده خواهد بود.

در پایان فعالیت‌های اردویی، شركت‌‌كننده در اردو ممكن است:

در چند مهارت جدید متخصص و دارای اعتماد به ‌نفس شود

به داشتن روحیه‌ی: «می‌توانم، انجام می‌دهم» (Can- Do Attitude) تشویق می‌شود

بدین‌ترتیب روحیه‌ایی در او ایجاد می‌گردد كه ساده‌تر برای انجام اموری تلاش می‌كند كه در دفعه‌های بعدی به‌عنوان فرصتی جدید برایش مطرح می‌شود.

احساسی در وی به ‌وجود می‌آید كه كارهای سخت (نظیر: تمرین‌ها) را به‌اتمام برساند.

ممكن است احساس جدیدی از مسئولیت‌پذیری برایش ایجاد شود.

میل شدیدی از خودفرمانی (Self Mandated) برای تلاش جهت ایفای نقش رهبری در وی به ‌وجود می‌آید.

اردوگاه و فعالیت های اردویی

وقتی شركت‌كنندگان مهارت‌هایی را در اردوگاه به‌ دست می‌آورند در محیطی فعالیت می‌كنند كه نتیجه‌ی كار سخت مسئولین اردوگاه است تا فضایی ایجاد شود كه در آن شناخت از فعالیت‌های هدفدار از همه‌ی جهت‌ها از مشاوران و هم‌سن و سالانشان در آنان به ‌وجود آید.

بسیار شبیه به تیم‌های ورزشی در والیبال، به ‌عنوان مثال هر شركت‌كننده در اردوگاه تمرین می‌كند تا مهارت‌های لازمی برای بازی كردن داشته باشند؛ مهارت‌هایی در برنامه‌ریزی، اسپك و سرویس زدن و ... به ‌دست می‌آورند.

در حین فعالیت‌های سخت، بازیكنان ساخته می‌شوند؛ امتیازها به‌دست می‌آید؛ اعضای تیم به ‌عنوان یك كل شادی می‌كنند؛ همدیگر را به‌عنوان هم ‌تیمی‌ می‌شناسند؛ تشویق‌های مثبتی از مربی تیم دریافت می‌كنند ...

اما واقعاً «بردن» بازی دارای اهمیت كم‌تری نسبت به همراه بودن در اهداف، رفاقت‌های دو طرفه و احساس تعلق به تیم است. روی‌هم رفته اردوگاه فرصتی عالی برای درمعرض قرار دادن شركت‌كنندگان در اردوگاه برای رقابت‌ها و پیروزی‌ها در جوی سالم و تربیتی است.

اردوگاه مكانی ایده‌ال فراتر از محدودیت‌های خانه و خانواده‌ی بچه‌ها است؛ زیرا احساس اجتماعی بودن و توانایی ارتباط را با دوستی‌های بسیار پُر ارزش ایجاد می‌كند.

و دوستان یكی از اجزای كلیدی برای زندگی شاد محسوب می‌شوند. هرگز شادی در تنهایی نمی‌تواند یافت شود؛ اما دوستان سیستم حامی طبیعی هستند؛ ارتباط‌های دوطرفه‌ایی كه می‌تواند در هر كشوری بهترین خروجی باشد.

هم‌چنین اكتساب چگونگی دوستی متقابل راهی برای شركت‌كنندگان در اردوگاه است تا یاد بگیرند چگونه ارتباط متقابلی به‌صورت عكس‌العمل داشته باشند.

اردوگاه و فعالیت های اردویی

ایجاد دوستی‌ها، مهارتی اكتسابی محسوب می‌شود؛ چیزی كه قبل از حضور به اردوگاه در مدرسه، مسجد یا اجتماع‌های دیگر نیز به‌دست می‌آید؛ ولی به‌عنوان یك فرد حرفه‌ایی در زمینه‌های اردوگاهی ممكن است فرصتی برای بحث با دوستان درباره‌ی مبانی دوستی بیابیم. آموختن دوستی‌ها به‌عنوان مثال: دوست خودتان بودن، القای آهسته‌ی مفاهیمی نظیر موارد ذیل می‌تواند به دوستی‌هایی منجر شود كه خاطره‌هایی ارزشمند و اضافه كردن به متحمل شدن لذتی دایمی كه به‌دنبال آن هستید همراه داشته باشد:

به دوستانتان وفادار باشید! هرگز سعی نكنید از قراری كه گذاشته‌اید فرار كنید تا به قراری برسید كه منفعتی بهتر بیابید.

هرگز دیگران را اذیت نكنید! به دیگران فخر فروشی نداشته باشید! دیگران را خجالت ندهید!

با افرادی كه قهر می‌كنند دوستی كنید!

با دیگران به‌ گونه‌ای رفتار كنید كه می‌خواهید با شما رفتار كنند!

به‌یاد داشته باشید احساس‌هایی نظیر موارد ذیل در هر دوستی نزدیكی وجود دارد:

حسادت

خشم

ناراحتی

با دوستانتان در این مواقع صحبت كنید! بخشش داشته باشید و به دوستی‌های‌تان ادامه دهید!

با تمام این صحبت‌ها از دوستی، تربیت و مثبت‌اندیشی، برای یك شخص ساده است كه به كج ‌فهمی به‌پشت بلغزد؛ اما با تمام نیت‌ها و مقاصد افرادی كه دارای بچگی شاد در خانه هستند پس از رشد كامل خود به بزرگسالانی خوشحال بدل خواهند شد.

اردوگاه و فعالیت های اردویی

واقعیت این است كه تعداد بسیاری از بزرگسالان غیرخوشحال را كسانی تشكیل می‌دهند كه بچگی شادی را سپری نكرده‌اند.

مصیبت نهایتاً به همه‌ی ما اصابت خواهد كرد و آن بچه‌هایی كه از مبدأ در چرخه‌ایی از ارتباط، بازی، فعالیت و درك و فهم بالا قرار داشته‌اند دارای روحیه‌ی تحمل شداید در حال فزونی خواهند بود و زمانی نیز برای آنان فرا می‌رسد كه ابرها كنار رفته و خورشید مجدداً طنین‌افكن خواهد شد.

من در پایان این‌گونه از خوشحالی بزرگسالان ناشی از بچگی‌شان سخن می‌گویم:

امیدوارم شما متقاعد شده باشید كه:

خوشحالی بهتر است به‌شكل طبیعی آن نباشد.

در حال كه ژن انسان‌ها مهم است آن‌ها از تمام داستان خبر نمی‌دهند

فعالیت‌های عمدی انسان روی بزرگسالیشان می‌تواند فرصت‌هایی را افزایش دهد كه بچه‌های ما رشد خواهند یافت تا از خودشان رضایت بیش‌تر یا كم‌تری از زندگی‌شان داشته باشند.

و اكنون این امر را انعكاس می‌دهم. دوستان و بچه‌های مربی خوشبخت باشند كه:

كسی را در اردوگاه یافته‌اند كه مراقبتی روانشناسانه را از آنان داشته است كه به آن‌ها نشان بدهد چه افراد ویژه‌ای هستند

خطرهایی كه محیط اردوگاه می‌تواند به آنان اجازه می‌دهد تجربه كنند

تصمیم‌گیری‌هایی كه به آنان اجازه داده می‌شود انجام بدهند.

اردوگاه و فعالیت های اردویی

همگی این‌ها مسیرهای بسیار مهمی هستند كه رضایت شركت‌كنندگان را تكمیل می‌كند.

محیطی كه شما به‌عنوان افراد حرفه‌ایی اردوگاهی فراهم می‌كنید می‌تواند تجربه‌های اردوگاهی را به یكی از مراحل مهم زندگی در بچگی، عالمی از دنیای بزرگسالی و یك تجربه‌های دانش‌سازی متنقل می‌كند كه چشمان بچه‌ها را به تمام امكان‌های جهان باز كند.

تجربه‌ی اردوگاهی كمك می‌كند تا بچه‌ها برای مسئولیت شاد بودنشان برنامه‌ریزی داشته باشند. به ‌خصوص در این ماه‌های سرد كمك می‌كند كه بچه‌ها به آنچه دست یابند كه برای همه‌ی ما رۆیا محسوب می‌شود ...

خوشحالی درونی و همیشگی!
تابستانی بدون انتها!


مرکز یادگیری سایت تبیان - مترجم: محمد ابراهیم علیمردانی

تنظیم: مریم فروزان کیا

طرح ملی سپهر - http://www.Tnci.ir