تبیان، دستیار زندگی
روز معلم و یادی از استاد بزرگ شهید مطهری؛ گر چه لطف و مقام معلم در جملات نمی‌گنجد ولی خالی از لطف نیست برگی از دفتر عشق را برای او و به نام او ورق بزنیم. همه خوب می‌دانیم که زحمات یک معلم را نمی‌شود با حقوق اندکی که آخر برج می‌گیرند جبران کرد ولی بیاییم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز معلم

روز معلم و یادی از استاد بزرگ شهید مطهری؛ گر چه لطف و مقام معلم در جملات نمی‌گنجد ولی خالی از لطف نیست برگی از دفتر عشق را برای او و به نام او ورق بزنیم. همه خوب می‌دانیم که زحمات یک معلم را نمی‌شود با حقوق اندکی که آخر برج می‌گیرند جبران کرد ولی بیاییم بیشتر به فکر این انبیاء الهی باشیم.

مسلمان کسی است که هم درد خدا را داشته باشد و هم درد خلق خدا را. (مرتضی مطهری)

یادش به خیر آن روزها که توی کوچه پس کوچه‌ها مان عطر خوش گل محمدی می‌پیچید، تو حیاط خونه رز رونده‌ای که قد کشیده بود و آرام از روی دیوار همسایه سرک می‌کشید؛ و همیشه در خیالم می پنداشتم شاید رز رونده‌ به آسمان خواهد رسید.

روز معلم

اردیبهشت بود و یکی از آن روزها که فردایش روز معلم نام داشت. با مامان می‌رفتیم خرید. یه کادو می‌خریدیم و با عشق تا صبح چند بار بیدار می‌شدیم و نگاهش می‌کردیم و در دل آهسته آرزو می‌کردیم کاش معلمم خوشحال بشه!

خلاصه روز معلم زودتر از خونه بیرون می‌زدیم؛ بی بی سکینه همسایه دیوار به دیوارمان مهربون تر از آن بود که بزاره ما کنار دیوار قد بکشیم تا دست‌های کوچکمان به گل‌های رز برسه! صبح زود قیچی به دست کنار در ایستاده بود و برای بچه‌های محل گل می‌چید و با عشق آن‌ها را به دستمان می‌داد تا برای عشقی دیگر و گلی دیگر ببریم.

روز معلم

آری، روز 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نام‌گذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب و شهادت استاد مرتضی مطهری در 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد. استاد مطهری در روشنفکری اقشار باسواد به ویژه قشر فرهنگی جامعه قدم‌های بزرگی برداشت و آثار بی نظیری در احیای فکر دینی اصیل و منطبق با نیاز روز جامعه دارد.

نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم است. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) چون نقش انبیا برای مردم است.

از سوی یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، 5 اکتبر روز جهانی معلم نامگذاری شده است. بیش از 100 کشور جهان، از جمله ایران، در جریان تصمیم‌گیری برای نامگذاری روز جهانی معلم حضور داشته و هدف از آن توجه بیشتر نسبت به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس است.

اهمیت آموزش عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی در جامعه است و در این زمینه باید سرمایه گذاری‌های عظیم و درازمدتی را انجام داد؛ و این سرمایه گذاری باید بر روی معلمان زحمت کش انجام شود.

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است. معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی می باشد.

حال که همه از اهمیت و جایگاه معلمان آگاهی داریم؛ پس کارها بس دشوارتر می‌شود چرا که باید در قدر و منزلت معلم از آنان قدر دانی کرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا