تبیان، دستیار زندگی
در این بخش به یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان خواهیم پرداخت و تلاش بر آن داریم که دانش آموزان پس از آشنایی با این مبحث در آینده ای نه چندان دور در زندگی خود با درک درست از آموزه های دینی بتوانند زندگی شایسته ای را انتخاب کنند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به شبهات دینی در مدرسه

نماز

از وظایف مهم و خطیر بخش امور تربیتی و پرورشی در مدارس می توان به توجه مستمر به منویات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و اهتمام برای اقامه نماز جماعت و اعتلای فعالیت های قرآنی و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در مدرسه می باشد، بر همین پایه، بخش مرکز یادگیری همراه همیشگی معلمان پرورشی در چند سال اخیر فعالیت هایی در بخش شعرهای مناسبتی، متن مجری های مناسبتی، قرآن و صبحگاه در مدرسه مقالاتی را ارائه داده است، با توجه به استقبال این عزیزان در مدرسه، بر آن شدیم که با ارائه مسائل و شبهات دانش آموزان در سنین مختلف، آن ها را برای ورود به جامعه بزرگ تر از خانواده و مدرسه آماده نماییم. بسیاری از مسائل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزان و خانواده های آن ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا می نماید.


در این بخش به یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان خواهیم پرداخت و تلاش بر آن داریم که دانش آموزان پس از آشنایی با این مبحث در آینده ای نه چندان دور در زندگی خود با درک درست از آموزه های دینی بتوانند زندگی شایسته ای را انتخاب کنند.

حجاب

حجاب از جمله مسائلی است که امروزه مورد توجه همگان است و بسیار بدان پرداخته می شود. در عصر حاضر حجاب و سایر مسایل مربوط به زن وسیله ای شده است که عده ایی از این پایگاه علیه دین اسلام جنجال تبلیغاتی راه بیندازند.

بی شک پدیده ی « برهنگی » بیماری عصر ماست که دیر یا زود به عنوان یک « بیماری » شناخته خواهد شد و خود پیشتازان غربی ماهیت این پدیده را اعلام خواهند کرد.

آنچه در این مقاله بررسی می شود، مسأله ی حجاب است که در پنج بخش می آید؛ سوال اول و دوم  در این جا بررسی شده و سوالات دیگر در مقالات آتی خواهد آمد.


1- آیا پوشش از مختصات اسلام است یا در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است؟
2- علت پوشش چیست؟
3- فلسفه ی پوشش چیست؟
4- ایرادها و اشکالات بر حجاب
5- حدود پوشش اسلامی چیست؟

نماز

تاریخچه ی حجاب

قبل از اسلام در میان برخی از ملل حجاب وجود داشته است. ویل دورانت درمورد ایرانیان قدیم می گوید:

« به زنان طبقات بالای اجتماعی هرگز اجازه داده نمی شد با مردان رفت و آمد کنند و زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی، حتی پدر و برادر خود را ببینند.


در مورد قوم یهود نیز می گوید: « اگر زنی با صدای بلند حرف بزند یا بی آنکه چیزی بر سر داشته باشد به میان مردم برود، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد ».


ویل دورانت در قسمت های مختلف تاریخ خود، حجاب زن مسلمان را امری اولیه نمی داند بلکه  پیش از آن نیز مرسوم بوده است.

علل پیدایش حجاب

مخالفان حجاب سعی کرده اند علت های نادرستی را به عنوان علت پیدایش حجاب ذکر کنند. لذا میان حجاب اسلامی و غیر اسلامی فرقی نمی گذارند.


ما در این جا علت های نادرست را بیان کرده و علت نادرستی اش را بیان می کنیم:


1- ریاضت ( سختی کشیدن و ترک لذت های دنیا )
عده ایی می خواهند این طور جلوه دهند که چون زن مایه ی خوشگذرانی مردان است، برای زن پوشش و حجاب قرار می دهند تا موجب تحریک مرد نشود.
این نوع طرز تفکر بیشتر مربوط به مرتاضان هندی، کلبیون یونان و کسانی است که رسیدن به فضیلت را ترک کامل دنیا و لذت های آن می دانند.


ممکن است در میان غیر مسلمانان، گرایش به رهبانیت و ترک دنیا موجب پوشش زن شده باشد، اما ترک دنیاو لذت های آن به طور کلی از جانب اسلام طرد شده است، یعنی اسلام نمی پسندد که انسان دنیا را کاملا ترک کند.


بنابراین نمی توان آن را علت حجاب در اسلام دانست زیرا در قرآن کریم و روایات معصومین امر به استفاده از لذت های دنیا شده است؛ مانند : « بئس العبد القاذورة » « بدترین بنده شخص چرکین و کثیف است » ( وسایل الشیعه،ج2، ص 341)، و نیز :« من اخلاق الانبیا حب النساء » « دوست داشتن زنان از صفات پیامبران است » ( وسایل الشیعه، ج 7، ص 9).
بنابراین نمی توان حجاب را به عنوان مخالفت اسلام با لذت های دنیوی دانست.


نماز

2- عدم امنیت زنان

مردم در جوامع قدیم نسبت به جان و مال و ناموس خود امنیت نداشتند به همین دلیل پوشش و منزوی کردن زن را  برای حفظ او از این نا امنی اجتماعی برگزیدند.


ما نیز وجود نا امنی و بی عدالتی و تأثیر آن رادر پوشش زن منکر نیستیم اما فلسفه ی حجاب اسلامی را این امر نمی دانیم و در جواب این نظریه می گوییم:
اولا نباید ادعا کرد که در عصر ما امنیت ناموسی کامل برقرار است و صاحبان نوامیس باید از هر نظر خاطرشان جمع باشد و لذا حجاب و پوشش ضرورتی ندارد، بلکه امروز هم این ناامنی کاملا موجود است و فقط شکل آن عوض شده است.
ثانیا علت حجاب اسلامی مسلما عدم امنیت نبوده ، زیرا این امر نه در آثار اسلامی به عنوان علت پوشش ذکر شده و نه چنین چیزی با تاریخ و زندگی اعراب جاهلیت تطبیق می کند، زیرا آن ها به واسطه ی زندگی خاص قبیله ای از امنیت فردی برخوردار بودند.


3- استثمار زن 
عده ای علت طرح مساله ی حجاب را میل مردان به کنترل اقتصادی زنان وخانواده می دانند که بر این اساس مرد زن را منزوی و خانه نشین می کند که از نظر اقتصادی وی را کنترل کند.


بر پایه ی این عقیده زن مستاجر مرد یا برده ی اوست و این امر در اسلام کاملا محکوم شده است زیرا اسلام به مادر اجازه داده برای شیر دادن فرزندش از همسر خود درخواست اجرت کند، پس نسبت دادن این نظریه به اسلام مردود است.


4- حسادت مرد
عده ای می گویند حفاظی که مرد برای زن ایجاد می کند ناشی از حسادت او به سایر مردان است زیرا نمی خواهد اجازه دهد مردان دیگر از همسر او لذت ببرند.


در جواب باید گفت که حسادت و غیرت دو صفت کاملا متفاوتند. ریشه ی حسادت خود خواهی است اما غیرت یک حس اجتماعی است که خداوند این حس را در مرد قرار داده تا خانواده استوار بماند و نسل ها باهم مختلط نشوند. هر چند این ویژگی خوب است اما علت حجاب اسلامی تنها این مساله نیست.


نماز

5- بالا بردن ارزش
آن دلیل و نکته ای که از سوی مخالفان حجاب کمتر بدان توجه می شود و در واقع علت اصلی پیدایش حجاب است، حس و غریزه ی زن در حفظ خود در برابر مردان است.


خداوند مرد را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است.


زن همان طور که با خودارایی می تواند قلب مرد را تصاحب کند با در دسترس نبودن نیز بر جذابیت خود می افزاید و ارزش خود را در نظرش حفظ می کند.


الفرد هیچکاک با توجه به این نکته می گوید: تفاوت زن شرقی و زن غربی در پوشیدگی زن شرقی است که بر جذابیتش می افزاید.


آنچه تاکنون گفتیم مقدمه ای بود برای این که سیمای حقیقی حجاب را بررسی کنیم، برای این که پاسخ سوالات خود را در خصوص حجاب دریابید ما را در طرح های آینده دنبال کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاطمه شیرزاده
تنظیم: مریم فروزان کیا