تبیان، دستیار زندگی
با توجه به سیاحتی و زیارتی بودن این اردو، مربیان گرامی باید قبل از برگزاری، بخش هایی از مقالات قبلی ما که مربوط به سفرهای زیارتی است را مدنظر قرار دهند تا در زمان مناسب بتوانند دانش آموزان را نسبت به وظایف مذهبی خود هنگام زیارت آشنا سازند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه اردو(آبشار کرکبود، امامزاده هارون(ع) جوستان و دریاچه)

قسمت دوم:

برنامه اردو:

امامزاده هارون

با توجه به سیاحتی و زیارتی بودن این اردو، مربیان گرامی باید قبل از برگزاری، بخش هایی از مقالات قبلی ما که مربوط به سفرهای زیارتی است را مد نظر قرار دهند تا در زمان مناسب بتوانند دانش آموزان را نسبت به وظایف مذهبی خود هنگام زیارت آشنا سازند.


اما بازدید صبحگاهی ما از روستا و آبشار زیبای کرکبود در منطقه شمالی طالقان است. طبق زمان بندی انجام شده و با توجه به مسیریابی قبلی به ابتدای روستای کرکبود می رسیم. جاده ماشین رو در ابتدای روستا بن بست می شود زیرا محلی ها برای حفظ طبیعت زیبای روستا و کوچه باغ های آن از ورود وسایل نقلیه به روستا جلوگیری می کنند.

آن ها حتی برای پارک وسایل نقلیه بزرگ منطقه مسطحی را در 200 متری روستا احداث کرده اند. مربیان گرامی باید دانش آموزان را در ابتدای ورود به روستا نسبت به این منطقه، طبیعت بکر آن، رعایت نظافت در روستا و آبشار، مسیر آبشار و خطرات احتمالی آن (لازم به ذکر است تمامی این موارد در مقاله «اطلاعات همین اردو» که پس از این بسته پیشنهادی روی سایت قرار داده می شود موجود است) کاملا توجیه نمایند. مربی باید در همین ابتدای مسیر لوازم دانش آموزان خصوصا کفش مناسب مسیر آبشار را چک نماید.

(بخشی از مسیر آبشار در انتهایی ترین قسمت با شیب بسیار تند همراه است و احتمال سُرخوردن وجود دارد.) در این مسیر نیازی به برداشتن کوله پشتی و مواد غذایی نیست و تنها همراه داشتن بطری آب کفایت می کند.


پس از آمادگی کامل، گروه با نظم و ترتیب خاص وارد روستا شده و مسیر 10 دقیقه ای داخل روستا را تا ابتدای مسیر آبشار طی می کنند. در ادامه در مسیر کوهستانی آبشار که در ابتدا کاملا بدون شیب است باید مراقبین گروه در بخش هایی که دره های عمیقی در سمت راست مسیر وجود دارند مراقب گروه باشند.


آبشار کرکبود

در اطراف آبشار محل مسطح و مناسبی برای استراحت وجود ندارد بلکه در این مکان فقط باید از زیبایی های مناظر اطراف و دره عمیق، همچنین نمای بسیار دیدنی آبشار لذت برد...


هنگام بازگشت نیز به دلیل شیب زیاد مسیر در 100 متر اول، همه مربیان و مراقبین باید در کنار گروه حرکت نموده و به دانش آموزان ضعیف تر کمک نمایند.


محل صرف ناهار و استراحت برای این برنامه در دشت زیبا و سرسبز بعد از روستای هشان در نظر گرفته شده است. مربیان باید بخش مسطحی از این دشت را برای این منظور در نظر گرفته و با پهن نمودن زیراندازها و ادای نماز و صرف ناهار، نیم ساعت زمان استراحت در نظر بگیرند.


برنامه بعدی بازدید از روستای جوستان و زیارت امامزاده هارون علیه السلام در بالا طالقان است. این روستا در مسیر عبوری جاده اصلی به سمت روستای مهران واقع شده است. در پایین دست روستا می توان در صورت وجود وقت کافی به گشت و گذار در کنار ساحل رودخانه طالقان رود پرداخت. پس از آن مربیان می توانند کلیه افراد را در صحن امامزاده جمع کرده و پس از توضیحاتی در آداب زیارت و ثواب آن، دانش آموزان را برای زیارت امامزاده راهنمایی نمایند.


آخرین برنامه که در مسیر بازگشت اجرا می شود گشت و گذار کوتاهی در ساحل جنوبی دریاچه سد طالقان است. (توضیحات کامل این بخش در اطلاعات اردوی اول طالقان آمده است.) در این مکان می توان برنامه پذیرایی عصرانه اردو را اجرا نمود و دقایقی را برای لذت بردن از مناظر و عکاسی در نظر گرفت.

امامزاده هارون

آگاهی:

1- اجرای این برنامه از ماه دوم فصل بهار تا انتهای ماه اول پاییز مناسب است.
2- کل مسیر دسترسی به این منطقه و روستا آسفالت و برای تردد مینی بوس و اتوبوس مناسب است.
3- قبل از برگزاری این بسته، وضعیت هوا در ارتفاعات البرز و وضعیت جاده و گردنه طالقان را بررسی نمایید.
4- در روستای بین راهی زیاران، همچنین شهرک طالقان که در مسیر روستای کرکبود است همه گونه مغازه برای خریدهای ضروری همچنین سوغات محلی طالقان که عمدتاً لبنیات است وجود دارد.
5- امکان صرف صبحانه گروهی در مسیر وجود دارد. برای این منظور باید قبلا با رستوران های مسیر در اتوبان کرج قزوین یا روستای زیاران در مسیر جاده طالقان هماهنگی لازم را انجام داد.
6- مربیان گرامی دقت نمایند که شنا در زیر آبشار و ورود به آب دریاچه طالقان به طور کلی ممنوع است.
7- مربیان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین مطالعه مطالب آموزشی در مورد این منطقه به«مقاله آموزشی اطلاعات مورد نیاز این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا