تبیان، دستیار زندگی
مقاله حاضر اطلاعاتی را در مورد بسته پیشنهادی «اردوی بازدیدی باغ موزه مینیاتور تهران» از بخش سفرهای آموزشی تحقیقی ارائه می نماید ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی نیم روزه باغ موزه مینیاتور تهران1

قسمت اول

 باغ موزه مینیاتور

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی، علمی و یا مذهبی دانش آموزان در مورد مکان  اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».


مقاله حاضر اطلاعاتی را در مورد بسته پیشنهادی «اردوی بازدیدی باغ موزه مینیاتور تهران» از بخش سفرهای آموزشی تحقیقی ارائه می نماید.

• در مورد باغ موزه مینیاتور

باغ موزه به فضاهای باز و مشجری گفته می شود که در محوطه آن ها آثاری فاخر و تاریخی که دارای ارزش موزه ای هستند نگهداری می شود. مانند باغ موزه دفاع مقدس که در آن آثاری از هشت سال دفاع مقدی به نمایش درآمده است و یا باغ موزه مینیاتور تهران که در آن هایی مینیاتوری در مقیاس یک بیست و پنجم ابعاد واقعی آن ها به نمایش درآمده اند.


ایده ساخت این باغ موزه در سال 1391 خورشیدی توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با الهام از باغ موزه های مینیاتوری که در کشورهای متعدد جهان وجود دارند داده شد و پس از چندی کار ساخت ماکت‌های باغ موزه مینیاتور به چند تن از هنرمندان ایرانی واگذار شد. این باغ موزه سرانجام با مساحتی حدود سه هکتار در سال 1392 با طراحی، ساخت و نصب 12 ماکت از آثار تاریخی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت بین المللی رسیده اند افتتاح گردید.

آثار تاریخی نصب شده در باغ مینیاتور تهران عبارتند از:

ارگ بـم، تخت جمشید، پارساگاد، کوه و کتیبه بیستون، زیگورات چغازنبیل، آبشارهای و آسیاب های آبی شوشتر، مجموعه فرهنگی تاریخی میدان نقش جهان، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، کلیسای ارامنه آذربایجان، بازار تبریز و مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی.

 باغ موزه مینیاتور

قرار است در فاز دوم این مجموعه بقیه آثار ثبت شده جهانی از جمله مسجد جامع اصفهان، نمونه هایی از باغهای ایرانی، شهر سوخته زاهدان و کاخ گلستان نیز به آثار فوق اضافه شوند.


چند نکته جالب در مورد طراحی این مجموعه قابل توجه است: اول محل قرارگیری هرکدام از ماکت هاست که از نظر محل قرارگیری در سمت واقعی جغرافیایی خود در کشور نصب شده است، به عنوان مثال اثری که مربوط به خوزستان و فارس است در جنوبی‌ترین قسمت مجموعه، میدان امام اصفهان در بخش مرکزی و مجموعه تاریخی بیستون و تخت سلیمان در غرب بوستان قرار گرفته‌اند. نکته دیگر استفاده از پوشش گیاهی ویژه هر منطقه در اطراف ماکت  همان منطقه می باشد.

انواع گیاهان غالب کاشته شده در این بوستان شامل گونه‌هایی چون چنار، ماگنولیای سبز، بلوط خزان‌شونده، میخک هندی ابلق، افرای چینی، مورد پیوندی، گوجه گل، سنجد همیشه سبز، یاس هلندی، ژینکگو، سدروس، کاج موگو و … می‌باشند.
احداث ساختمان گالری به مساحت 750 مترمربع جهت ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، اتاق کنترل و سرویس بهداشتی از دیگر فضاهای ساخته شده در این مجموعه است.


مربیان عزیز اردوها و بازدیدهای مدارس باید هنگام بازدید از این بوستان کوتاه ترین و شیواترین توضیح را در مورد هریک از آثار برای دانش آموزان بیان کنند چرا که توضیحات مبسوط و فنی در حوصله دانش آموزان نبوده و باعث می شود فقط در مورد چنداثر اول شنوایی داشته باشند و در بقیه مورد بقیه موارد شنوایی و حوصله کافی برای گیرایی مطلب نداشته باشند. لذا بهترین، کوتاه ترین و کلیدی ترین مطالب خصوصا توضیحاتی که افراد را ترغیب به بازدید از اثر اصلی در شهر مربوطه نماید توصیه می شود.


ما نیز در ادامه این مطلب توضیحات فشرده ای در مورد این آثار آورده ایم که مطالعه آن قبل از بازدید از این مجموعه به مربیان عزیز توصیه می شود.

ادامه دارد...  


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا