تبیان، دستیار زندگی
همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه پارک ملی کویر در نزدیکی تهران است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه پارک ملی کویر و کاروانسرای قصر بهرام 1

قسمت اول

پارک ملی کویر

مقدمه:

همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه پارک ملی کویر در نزدیکی تهران است.


مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی بعدی که مربوط به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی پارک ملی کویر و کاروانسرای قصر بهرام» می باشد،‌ در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.


لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش آموزان، خصوصاً در مقطع ابتدایی و راهنمایی، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه های طبیعت گردی سپرده شود.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه پارک ملی کویر و کاروانسرای قصر بهرام

موقعیت جغرافیایی:

استان سمنان، مابین شهرستان ورامین، پیشوا و گرمسار - پارک ملی کویر که جزء چهار منطقه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست است در 60 کیلومتری جنوب تهران و غرب کویر سمنان قرار دارد. این منطقه از شمال به جاده تهران سمنان، از شرق به کویر سمنان، از جنوب به قسمت شمالی استان اصفهان و از غرب به دریاچه نمک و استان قم محدود می شود.

دسترسی:

برای عزیمت به این منطقه، بهترین مسیر خروج از تهران انتخاب بزرگراه امام علی علیه السلام است. از طریق باند شمال به جنوب این بزرگراه و ادامه آن تا شهر ری وارد جاده ورامین شده و سپس مسیر آسفالته ورامین تا پیشوا را طی می کنیم.

آنگاه از پیشوا به سمت جنوب خارج شده و تا ایستگاه راه آهن ابردژ ادامه می دهیم. پس از عبور از خط آهن وارد جاده شنی قلعه بلند شده و پس از گذر از امامزاده عبدالله (ع) عسگر آباد و حصار گلی به پاسگاه محیط بانی مباركیه می رسیم. این پاسگاه در حقیقت مرز ورود به پارک ملی است. مسیر خاکی از این پاسگاه به کاروانسرای قصر بهرام می رسد.


مسیرهای دیگری نیز از سمت گرمسار و جاده سنگفرش، همچنین از سمت آران و بیدگل و کاروانسرای مرنجاب برای ورود به این منطقه وجود دارد اما برای حرکت از مبداء تهران مناسب نیستند.


فاصله از مرکز تهران: 120 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک جاده ای و شهری حدود دو و نیم ساعت
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 10 ساعت

جذابیت ها:

1-  تماشای طبیعت زیبای کویر در مسیر مبارک آباد تا کاروانسرا
2-  بازدید از کاروانسرای سنگی و زیبای قصربهرام در دل کویر
3-  آشنایی با گیاهان کویری در مسیر کاروانسرای عین الرشید
4-  بازدید از کاروانسرای عین الرشید و حرمسرای صفوی
5-  بازدید از جاده قدیمی سنگفرش گرمسار به مشهد

پارک ملی کویر

مدیریت زمان:

بهتر است برای استفاده مفید از زمان در این برنامه یک روزه، حدود ساعت 7 صبح از مقابل مدرسه حرکت کنیم. در صورتی که برنامه صرف صبحانه در مسیر نداشته باشیم حدود ساعت 10 صبح وارد پارک ملی کویر خواهیم شد. دیدار از کاروانسرای قصر بهرام حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. پس از آن مسیر پیاده کویری تا حرمسرا و کاروانسرای عین الرشید نیز یک و نیم ساعت به طول می انجامد. بازدیدها نیز یک ساعت دیگر زمان طلب می کند.

با این حساب به ساعت یک و نیم بعداز ظهر نزدیک خواهیم شد. برای صرف ناهار و استراحت باید حداقل دو ساعت زمان در نظر گرفته شود. پس از آن یک ساعت دیگر وقت نیاز داریم تا شرکت کنندگان در اردو از مسیر قدیمی جاده سنگ فرش در کویر بازدید کنند. مسیر بازگشت به تهران نیز حداقل سه ساعت به طول می انجامد. بر این اساس حدود ساعت 8 شب به مبداء بازخواهیم گشت.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا