تبیان، دستیار زندگی
امروزه در بسیاری از کشورهایی که در آنها غارهای نمکی طبیعی وجود ندارد بصورت مصنوعی اقدام به احداث غارهای نمکی می نمایند تا بتوانند از عواید توریسم سلامت در این زمینه بهره مند گردند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه غارهای نمکی و روستای پاده 2

قسمت دوم

غارهای نمکیبرخی شیوه های نمک درمانی


1- غار نمکی مصنوعی:
امروزه در بسیاری از کشورهایی که در آن ها غارهای نمکی طبیعی وجود ندارد به صورت مصنوعی اقدام به احداث غارهای نمکی می نمایند تا بتوانند از عواید توریسم سلامت در این زمینه بهره مند گردند.


این غار نمکی یک فضای کاملاً مصنوعی است که توسط ژنراتورهای مخصوص، محیطی شبیه غارهای طبیعی نمک را مهیا می‌کند که هوای داخل آن تأثیر شگرفی بر میزان سلامت افراد و بهبود بیماری‌های تنفسی، پوستی و افسردگی را دارد. این اتاق‌های نمکی می‌تواند در ابعاد مختلفی ساخته شود؛ حتی به کوچکی یک اتاق 4×3 یا یک فضای بسیار بزرگ. نوع و میزان قدرت هواساز نمکی، بستگی به ابعاد اتاق دارد. اتاق‌های نمکی را می‌توان در محل کار، هتل ها، مجموعه‌های ورزشی، ادارات، شرکت‌ها وسازمان‌ها، رستوران‌ها، مهدکودک‌ها، مراکز روان‌درمانی و... احداث نمود.


حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی، شرکت‌های بیمه قسمتی از هزینه‌های استفاده ازغارهای نمکی را مانند بسیاری از دیگر خدمات درمانی و بهداشتی پرداخت می‌نمایند و افراد را به استفاده بیشتر از روش‌های طبیعی درمان و بهبود تشویق می‌نمایند.


2- ماساژ درمانی با سنگ نمک:
اخیرا روش جدیدی در این رشته بین درمانگران و ماساژورهای سراسر دنیا به وجود آورده است که سنگ داغ نام دارد. دلیل به وجود آمدن این روش، خواص بی‌نظیر و غیرقابل انکار سنگ نمک می‌باشد. استفاده از سنگ نمک داغ، ریشه عمیق در فرهنگ و طب سنتی ایران دارد که متاسفانه پس از کم‌لطفی ایرانیان در چند قرن اخیر به دانشمندان، محققین غربی از دانش و فرهنگ غنی ایران استفاده نموده و با موشکافی در کتب گرانمایه مانند قانون در طب حکیم بوعلی سینا، از تأکید این حکیم برجسته در مورد استفاده از سنگ نمک داغ و یا گرم، نهایت استفاده را نمودند.


غارهای نمکیغارها و گنبدهای نمکی گرمسار:

پدیده گنبدهای نمکی در استان های هرمزگان، فارس، بوشهر و سمنان دیده می شود. آنچه سفر به منطقه سمنان و گرمسار را از نظر توریستی با مناطق همجوار متمایز ساخته است وجود تونل‌های بزرگ نمک در این منطقه است. منطقه‌ی گرمسار با میزبانی بزرگ‌ترین معادن و تونل‌های نمک در منطقه‌ی خاورمیانه، در حال حاضر 40 تونل نمک را در خود جای داده است و سهم عمده‌ای از  استخراج نمک در کشورمان، در این منطقه صورت می‌گیرد.


این معادن هرکدام در بخشی از این منطقه وسیع واقع شده و به وسیله سرمایه گذاران بخش خصوصی اداره و بهره برداری می شوند. جذابیت های متفاوت بوجود آمده در این معادن با توجه به شکل تونل ها و نوع نمک معادن که در رنگ های متفاوتی دیده می شوند این منطقه را در کانون توجه تورهای طبیعت گردی خصوصا در بخش ژئوتوریسم قرار داده است.


روستای پاده:

این روستا از توابع بخش آرادان شهرستان گرمسار در استان سمنان است. روستای پاده، در منطقه کویری استقرار یافته و اقلیم نیمه‌بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. مردم این روستا با گویش الیکایی ـ پاده‌ای صحبت می کنند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.


روستای پاده

وجه تسمیه نام روستا:

اولین احتمال این است که در گذشته پاده شامل دو قسمت بوده یکی حصار بالا و دیگری حصار پایین که مرکز روستا بوده و حمام، آسیاب، مسجد و... در این قسمت قرار داشته است. با توجه به این که مرکز اصلی جمعیت و سکونت، "حصار پایین" بوده، نام آن کم کم به "پایین ده" و سپس به "پاده" تغییر یافته‌ است. برخی نیز نقل می‌کنند چون زمین‌های این روستا بسیار حاصلخیز بوده و بهره فراوانی می‌داده‌ است به "بهره ده" موسوم شده که به تدریج به پاده تغییر نام یافته‌ است. مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا عبارت است از: امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه، مسجد، قلعه، حمام، آب انبار، حوض آب، بافت قدیمی و...


قلعه پاده:

این قلعه که اکنون بیشتر به صورت تلی از خاک با برخی دیواره های مشخص دیده می شود ظاهراً مربوط به دوران های تاریخی قبل از اسلام است و به گفته بومیان منطقه حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. این قلعه در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۸۱۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه این بنا در حال حاضر دارای وضعیت مناسبی از نظر نگهداری نیست و توسط عوامل طبیعی و غیر طبیعی در حال تخریب کامل است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا