تبیان، دستیار زندگی
همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه پاده و غارهای نمکی گرمسار در نزدیکی تهران است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه غارهای نمکی و روستای پاده

غارهای نمکی

مقدمه:

همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه پاده و غارهای نمکی گرمسار در نزدیکی تهران است.


مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی مربوط به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی غارهای نمکی و روستای پاده» در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.


لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش آموزان بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه های طبیعت گردی سپرده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه غارهای نمکی و روستای پاده

موقعیت جغرافیایی: استان سمنان، شهرستان گرمسار – گنبدها و غارهای نمکی گرمسار در جنوب جاده ایوانکی به گرمسار و قسمت شمالی کویر گرمسار قرار دارند.


دسترسی: از تهران با ورود به جاده خاوران (مشهد) و گذر از شهر مامازند به سه راهی ایوانکی می رسیم. که با همراهی راهنمای مجرب می توان به غارها و گنبدهای نمکی که در مسیر این جاده قرار دارند رسید. روستای پاده نیز در فاصله نه چندان زیادی از این منطقه و 15 کیلومتر پس از شهر گرمسار واقع است.


فاصله از مرکز تهران: 160 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک جاده ای و شهری حدود دو و نیم ساعت
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 11 ساعت

غارهای نمکی

جذابیت ها:

1-  تماشای طبیعت زیبای مسیر کویری جاده خراسان و تپه ماهورهای عجیب
2-  بازدید از گنبدها و غارهای نمکی گرمسار
3-  بازدید از روستای تاریخی پاده
4-  بازدید از قلعه و آب انبار پاده

مدیریت زمان: برای مدیریت زمان این برنامه بهتر است حدود ساعت 7 صبح از مبداء حرکت کنیم. در صورتیکه هیچگونه توقفی در مسیر نداشته باشیم حدود ساعت 9 صبح به سه راهی ایوانکی خواهیم رسید. اگر قرار است سرو صبحانه در مسیر صورت  گیرد در این محل امکانات خوبی برای این منظور فراهم است که در این صورت باید 1 ساعت توقف صبحانه منظور گردد.

پس از آن تا اولین مکان بازدیدی حدود نیم ساعت طول می کشد. برای بازدید نسبتا کامل از غارهای نمکی 2 تا 2.5 ساعت زمان نیاز است. برای ادای نماز، سرو ناهار و استراحت نیز 2 ساعت در نظر می گیریم، بعدازظهر نیز برای بازدید از جذابیت های تاریخی روستای پاده 2 ساعت دیگر وقت صرف خواهیم کرد. با این حساب برنامه اردو در ساعت 5 عصر خاتمه یافته و حدو ساعت 7.30 تا 8 شب در مبداء خواهیم بود.

لوازم مورد نیاز: کفش کتانی یا کوه– کوله کوچک یکروزه – ناهار شخصی – کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی - یک بطری کوچک آب - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر از جمله لباس گرم در پاییز و زمستان


لوازمی که برگزارکننده می تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای – لوازم پذیرایی – لوازم کمک های اولیه و ...


ورودیه: ندارد.
مجوز: نیاز دارد. سرپرست اردو باید قبل از انجام برنامه برای ورود اتوبوس به جاده معادن با راهنمایی و رانندگی و پلیس راه هماهنگی لازم را انجام دهد.

غارهای نمکی

برنامه اردو:

اولین برنامه پس از رسیدن به منطقه نمکی گرمسار، بازدید از تونل ها و غارهای نمکی است. یکی از این معادن زیبا که دارای دو دهانه ورودی غار است در سه کیلومتری جاده فرعی از ابتدای جاده گرمسار واقع شده است.

دانش آموزان پس از پیاده شدن از ماشین و توجیه شدن نسبت به منطقه به همراه راهنمای محلی یا راهنمای برنامه به صورت پیاده به سمت غارها حرکت می کنند.

در مسیر یک کیلومتری رسیدن به غار، زمین های نمکی و کریستال های بزرگ و کوچکی از نمک در اشکال و رنگ آمیزی های طبیعی در نهایت زیبایی دیده می شوند. ورود به غارها به دلیل ریزش  صخره های اطراف در فصول بارندگی باید با احتیاط لازم صورت پذیرد. در این غار نمکی دریاچه کوچکی نیز وجود دارد که در کنار آویزه های نمکی سقف و دیواره ها زیبایی خاصی به این محیط بخشیده است.


در این منطقه معادن و تالارها و غارها و تونلهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که در صورت تمایل به بازدید از آنها باید قبل از اجرای برنامه هماهنگی و شناسایی لازم انجام گرفته باشد.

تذکرمهم:

ورود به منطقه غارهای نمکی باید با راهنمای محلی صورت پذیرد.


پس از این بازدیدها، سرو ناهار و استراحت انجام گرفته و بعد از ظهر راهی روستای پاده در سمت شرقی شهرستان گرمسار می شویم برای این منظور 15 کیلومتر پس از گرمسار وارد شهر آدران شده و با ورود به جاده روستایی پاده به طول سه کیلومتر به این روستا می رسیم. اولین مکان بازدید ما قلعه پاده است. در پاده می توان از آب انبار تاریخی روستا، همچنین بافت زیبای محلات و کوچه باغ ها نیز بازدید نمود.

آگاهی:


1-  بهترین فصل اجرای این برنامه از ابتدای پاییز تا انتهای ماه اول بهار است. همچنین اجرای این برنامه در فصل تابستان با توجه به گرمای زیاد این مناطق مناسب نیست.
2-  در سه راهی جاده آدران مجموعه خدماتی تفریحی بین راهی با امکانات کافی وجود دارد که مکان مناسبی برای صرف ناهار و استراحت است.
3-  برای ورود اتوبوس به جاده معادن نمک اخذ مجوز از پلیس راه ضروری است.
4-  این برنامه برای دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه همچنین دانشجویان مناسب است.
5-  مربیان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین مطالعه مطالب آموزشی در مورد این منطقه به «مقاله آموزشی بعدی این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا