تبیان، دستیار زندگی
یکی از عجایب این غار شگفت انگیز سیستم تهویه هوای طبیعی آن است. هوای داخل غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی شوند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه غار چال نخجیر و آبشار گیسو

غار چال نخجیر

عجایب غار:

یکی از عجایب این غار شگفت انگیز سیستم تهویه هوای طبیعی آن است. هوای داخل غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی ‌شوند.


از عجایب دیگر اینکه در طول مسیر رسوبات دولومیتی با رنگ آمیزی جاذب در جای ‌جای غار پتانسیل عظیمی ‌از اسفنج های بلورین و کریستاله، باغ های مرجانی و مخروط های گل کلمی شکل را خلق کرده است که بسیار چشم نواز و بی نظیرند.

یکی دیگر از عجایب این غار تشکیل اشکال سنگی مختلفی که شباهت زیادی به برخی موجودات زنده دارند در طول سالیان دراز در دیواره ها، کف و سقف غار می باشد. برخی از این اشکال سنگی عبارتند از: تمساح، کرگدن، خرس، مرغ دریایی و مرغابی، عقاب، لاک پشت، بچه فیل، شیر، کله اسب، شتر خوابیده، و اشکال دیگری شبیه به صورت و گوش انسان... همچنین در برخی نقاط بر روی سنگ های کریستالی نقش آبشار در حال ریزش به وجود آمده است که هر بیننده ای را به شگفتی و تحسین خالق وامی دارد.


وجود دریاچه ای عمیق در اولین طبقه غار و در عمق زمین یکی دیگر از عجایب این مجموعه بی نظیر است. کمترین عمق دریاچه 10 و بیشترین عمق آن 70 متر است. آب این دریاچه از 14 کانال آبی خاکی زیرزمینی تامین می شود. همچنین سطح این دریاچه 60 متر پایین تر از سطح زمین است.

جذابیت های بصری غار:

از مجموعه جذابیت های بصری این غار وجود تالارهای متعدد و حوضچه های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشكل در بعضی از نقاط و چكنده و چكیده های بلورین و بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد می باشد. حدود 95% از بدنه غار پوشیده از چكنده و چكیده است و فقط 5% باقیمانده سنگی می باشد كه این خود بر زیبایی غار افزوده است.


غار چال نخجیر

غار چال نخجیر همچنین از تالارهای مختلفی تشكیل شده است. زیباترین تالار غار، چهلستون نام دارد كه با انواع چكیده و چكنده های مختلف و رنگ های خیره كننده پوشیده شده است.

از دیگر تالارهای این غار می توان به تالار سفره عروس، ماکارونی، آئینه، کنفرانس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهل چراغ و تالار زیبائی ها اشار کرد.


انواع قندیل ها و ترکیبات آهکی نیز با نام های جرقه ای، سوزنی، گل کلمی، فندقی، شاخه نباتی، بادامی و هرمی در دیواره ها و سقف غار خودنمایی می کنند.

چکنده ها و چکیده ها:

فرم های آهکی که به صورت عمودی از سقف به پایین آویزان هستند را چکنده یا استالاگتیت و بالا رفتن ته نشین های آهکی که بر اثر برخورد آب چکیده شده از سقف بر روی زمین و ایجاد مقداری رسوب در طی سالیان دراز ایجاد می شوند را چکیده یا استالاگمیت می گویند. برای رشد این فرم ها گاهی هزاران سال متمادی زمان نیاز است. کارشناسان معتقدند این دو پدیده در طول هر قرن حداکثر بین 1 تا 5/2 سانتی متر مکعب رشد می نمایند. این موضوع اهمیت حفظ این فرم های کهنسال را به ما گوشزد می نماید. متاسفانه دیده شده است برخی افراد نا آگاه بخشی از این چکیده ها و چکنده ها را شکسته و به عنوان یادگاری به شهر و دیار خود می برند در که برای تشکیل مجدد هر سانتی متر از آن ها باید یکصدسال دیگر به انتظار نشست.


استالاگمیت ها و استالاگتیت ها گاهی بر اثر رشد مداوم از دو سمت سقف و کف به یکدیگر رسید و تشکیل یک ستون را می دهند. بر اثر مرور زمان ممکن است این ستون ها به دیواره غار بچسبند.

آبشار گیسو:

غار چال نخجیر

در ابتدای ورود به شهر نراق از سمت دلیجان و در سمت چپ دره ای وجود دارد که محلی ها به آن «آبشتا» می گویند. این دره در امتداد کوهی به نام «اُل» کشیده شده است. در انتهای دره آنجا که دیواره های سنگی کوه نمایان است آبشاری فصلی وجود دارد که به دلیل رویش گیاه پرسیاوش در اطراف آن به گویش محلی به آن «گیسو» گفته می شود. آین آبشار در فصل زمستان و تا اواسط فصل بهار آب داشته و پس از آن رفته رفته خشک می شود.

آبشار گیسوم بین 7 تا 8 متر ارتفاع دارد و در فصل پرآبی آب با فشار بالایی از آن به پایین پرتاب می شود. اطراف آبشار را از سه طرف دیواره های صخره ای احاطه کرده که منظره زیبایی را بوجود آورده است. در مسیر رودخانه کوچکی که از آبشار سرازیر می شود برکه و فضای سبز محدودی با درختان بادام وجود دارد که استفاده از سایه درختان آن برای صرف ناهار و ساعتی استراحتی در خنکای عصر مناسب است.


لازم به ذکر است برنامه ریزی برای پیاده روی یکساعته تا این آبشار باید با تمهیدات خاصی توسط مربیان صورت پذیرد چرا که برخی قسمت ها در مسیر رسیدن به آبشار صخره ای است و ممکن است برای برخی دانش آموزان سخت و خطرناک باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا