تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی و بازدید از غار زیبا و توریستی چال نخجیر است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه غارچال نخجیر و آبشار گیسو

غارچال نخجیر

مقدمه:

همانطور که می  دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش  آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پر انرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت  گردی و بازدید از غار زیبا و توریستی چال نخجیر است.


مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی بعدی مربوط به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی غار چال نخجیر و آبشار گیسو» در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.


لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش  آموزان، خصوصاً در مقاطع مختلف تحصیلی، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه های طبیعت  گردی سپرده شود. برای این منظور روی لینک زیر کلیک نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه برگزاری و شرکت در اردوهای در نظر گرفته شده توسط مرکز بادگیری سایت تبیان کلیک نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه غار چال نخجیر


موقعیت محل: استان مرکزی، شهرستان دلیجان و نراق
دسترسی: برای رسیدن به این غار زیبا باید از مبداء تهران به قم و از آنجا از طریق جاده قدیم سلفچکان و اصفهان تا شهر دلیجان پیش رویم. مسیر تهران تا قم 145 کیلومتر و قم تا دلیجان حدود 120 کیلومتر است. پس از رسیدن به دلیجان از داخل خیابان اصلی به سمت جاده اصفهان می رویم. در اواسط راه با دیدن تابلوهای راهنمایی شهر نراق و غار چال نخجیر به سمت راست پیچیده و وارد جاده محلی نراق می شویم. ادامه این جاده 10 کیلومتری ما را به دوراهی غار و از آنجا با طی 4 کیلومتر دیگر به محوطه پارکینگ غار چال نخجیر هدایت می نماید.


فاصله از مرکز تهران: 280 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 4 ساعت
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 13 تا 15 ساعت
مدیریت زمان: مربیان گرامی در صورتی که قصد دارید این برنامه را اجرا نمایید باید ساعت حرکت را حدود 5 تا 6 صبح تعیین نموده و بدون اتلاف وقت حرکت کنید. فاصله 280 کیلومتری تهران تا دلیجان با احتساب صرف صبحانه در مسیر حداقل 5 ساعت به طول خواهد انجامید.

غارچال نخجیر

انجام مقدمات ورود به غار از جمله تهیه بلیط و تحویل برخی لوازم مخصوصا گوشی موبایل دوربین دار و دوربین عکاسی همچنین معطلی برای ورود به غار به دلیل محدودیت تعداد راهنماهای غار نیز حداقل یک ساعت به طول خواهد انجامید. ب

برای بازدید نیز یک و نیم تا دو ساعت زمان لازم است. پیمودن مسیر 15 کیلومتری از غار تا ابتدای شهر نراق برای رفتن به آبشار و صرف ناهار و استراحت در فضای سبز ابتدای مسیر یا رستوران(بر اساس برنامه  ریزی اردو) نیز دو ساعت از وقت اردو را به خود اختصاص خواهد داد. پیمودن مسیر و بازگشت نیز دو ساعت و بازگشت بدون اتلاف وقت تا تهران نیز به 4 ساعت زمان نیاز دارد. با این حساب می توان این اردو را از ساعت 5 صبح تا 9 شب برنامه  ریزی نمود.


لوازم مورد نیاز: کفش کتانی آجدار یا کفش کوه – کوله کوچک یکروزه – ناهار شخصی – یک بطری کوچک آب(یا قمقمه)  - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر


لوازمی که برگزارکننده می تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه  ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای– لوازم پذیرایی – لوازم صبحانه یا ناهار (در صورت برنامه  ریزی) لوازم کمک های اولیه و ...


ورودیه: برای هر نفر به صورت عادی 5000 تومان. برای دانش آموزان در صورت مکاتبه ی رسمی با سازمان میراث فرهنگی شهرستان اراک تخفیف داده می شود.


توضیح ضروری: مربیان عزیز دقت کنند در این برنامه باید چندین نفر به کادر برگزار کننده اردو اضافه نمایند تا عملیات کنترل دانش آموزان در مسیر حرکت به خوبی صورت پذیرد.

جذابیت ها:
1- تماشای طبیعت زیبای کویری مسیر تهران قم و ادامه تا دلیجان
2- بازدید از غار و جذابیت های فراوان آن
3- پیاده روی کوتاه تا آبشار گیسو
4- تفرج در کنار آبشار
5- صرف ناهار در کنار برکه و طبیعت نزدیک آبشار

برنامه اردو:

با توجه به یکروزه بودن اردو، حرکت باید از صبح زود آغاز شود. صبحانه نیز باید به صورت گروهی در اتوبوس یا در مسیر به صورت پیک نیک و یا در رستوران صرف شود. مربیان باید از اتلاف وقت هنگام پیاده شدن دانش آموزان جلوگیری نموده و طوری برنامه ریزی نمایند که قبل از ظهر به مقصد برسند. در مقصد پس از تهیه بلیط ورودی، دانش آموزان به صورت دسته جمعی ولی با نظم و انضباط کامل وارد غار می شوند.

در ابتدا پله های بلند و زیادی ما را به محوطه ای باز در عمق زمین هدایت می نماید. راهنمای غار در این قسمت توضیحات مبسوطی ارائه و سپس همه شرکت کنندگان به همراه راهنما وارد دالان های اصلی غار می شوند. این غار کف سازی شده و دارای سیستم روشنایی و نورپردازی حرفه ای است. حدود یک ساعت بازدید از غار زمان خواهد برد که با احتساب توقف های بین مسیر بازگشت که بدون راهنما صورت می پذیرد این زمان به دوساعت نیز خواهد رسید. پس از خروج از غار و سوار شدن به اتوبوس، به سمت آبشار گیسو در ابتدای ورودی شهر نراق می رویم.

این آبشار کوچک و فصلی در ابتدای بهار دارای آب فراوانی است که رفته رفته کم می شود به طوری که در تابستان خشک است. مسیر پیاده روی به سمت این آبشار مسطح بوده و بسیار کوتاه است. در ابتدای مسیر مناطقی طبیعی برای استراحت و یا جمع شدن و صرف ناهار وجود دارد.

آگاهی: غارچال نخجیر

هیچگونه مشکلی برای پارک اتوبوس و مینی بوس در روزهای تعطیل و غیرتعطیل در پارکینگ غار وجود ندارد.
2- اجرای این برنامه در فصول مختلف سال حتی زمستان به شرط عدم مشکل جاده ای ممکن است.
3- از همراهی دانش آموزانی که دارای مشکلات بدنی و یا بیماری های خاص و تنگی نفس هستند امتناع شود.
4- عبور در غار به همراه راهنمای مجرب غار صورت می گیرد. دانش آموزان باید به مواردی که تذکر می دهند کاملا دقت نمایند.
5- ورود دوربین و گوشی دوربین دار به داخل غار ممنوع است. برای نگهداری از این وسایل در ابتدای ورود به محوطه اتاقی در نظر گرفته شده است.
6- امکان صرف صبحانه گروهی در مسیر وجود دارد. برای این منظور باید قبلا با رستوران  هایی که دارای منوی صبحانه گروهی هستند از جمله رستوران مهتاب در نزدیکی قم و رستوران مارال بعد از شهر قم هماهنگی لازم را انجام داد.
7- مربیان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین مطالعه مطالب آموزشی در مورد این منطقه به «مقاله آموزشی بعدی این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا