تبیان، دستیار زندگی
برنامه ریزی یک اردو خصوصا وقتی اردویی چند روزه باشد و برای رسیدن به مقصد مجبور باشیم راه یا راه هایی طولانی را پیموده و وارد شهر یا مناطق ناشناخته ای شویم باید بسیار دقیق و همه جانبه باشد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت نقشه در اردو(1)

برنامه‌ریزی یک اردو خصوصا وقتی اردویی چند روزه باشد و برای رسیدن به مقصد مجبور باشیم راه‌ یا راه‌هایی طولانی را پیموده و وارد شهر یا مناطق ناشناخته‌ایی شویم باید بسیار دقیق و همه ‌جانبه باشد.

ما باید به طور دقیق مسیر رفت و بازگشت را مشخص کنیم و موارد خاص مسیر را در نظر داشته باشیم. مسیرهای فرعی و اصلی را بررسی نموده و برنامه و زمان‌ بندی سفر را طوری تنظیم کنیم که برای پیداکردن مسیر مقصد و یا عبور از برخی مسیرها دچار دردسر نشویم.

ممکن است عبور از یک مسیر در شب ممکن نباشد و یا برای عبور از برخی مسیرها نیاز به وسیله نقلیه خاصی باشد، همچنین ممکن است مسیری به دلایل فنی یا امنیتی بسته باشد.

گاهی وقت‌ها بخشی از سفر یا اردو در مناطق طبیعی برگزار می‌شود. در اینگونه موارد برگزار کننده، خصوصاً مربیان و سرپرستان اردو باید منطقه را به خوبی بشناسند و مسیرهای دسترسی به شهر و یا اولین روستای مسیر را بدانند. همچنین مربیان باید نسبت به محل‌ اولین پست امداد، درمانگاه یا بیمارستان و اولین ایستگاه پلیس یا راهداری اطلاع کامل داشته و اینگونه موارد را پیش از برگزاری اردو چک نمایند.

همه این موارد مهم و حیاتی نیاز به یک وسیله کم حجم و ساده را به ما گوشزد می‌نماید و آن اهمیت همراه داشتن نقشه در سفرهاست. نقشه‌ها گاهی خیلی بیش از مواردی از قبیل پوشاک و خوراک که ما هنگام برنامه‌ریزی سفر به آنها اهمیت می‌دهیم مهم هستند. برگزاری اردو و سفر بدون همراه داشتن نقشه از مناطق اصلی و همجوار مقصد کاری غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی تلقی می‌گردد.

امروزه نقشه‌ها در شکل‌ها و جنس‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. خرید یک نقشه کتابی که شامل کلیه راه‌ها، فواصل، امکانات جاده‌ای و علائم استاندارد نشان‌ دهنده مراکز خاص هستند می‌تواند کمک شایانی به آسودگی خیال برگزارکنندگان اردوها در مناطق ناشناخته بنماید.

نقشه‌ها از نظر نوع و اندازه چاپ، تقسیم‌ بندی‌های متنوعی از قبیل دیواری، یک ‌برگی بزرگ، کوچک و متوسط دارند که باید بر اساس نوع نیاز و نحوه استفاده مبادرت به خرید آنها نمود.

همچنین نقشه‌ها از نظر کارشناسی تقسیم بندی دیگری دارند که از این بین سه نوع قابلیت استفاده در برنامه‌های گردشگری، اردوها و سفرها داشته و بقیه برای اهداف خاص جغرافیایی و نظامی تنظیم شده‌اند.

نقشه‌هایی که برای سرپرستان اردوها و برنامه‌ریزان و مجریان اردوها مورد نیاز هستند عبارتند از:

نقشه‌ راه‌ ها:

در این نقشه‌ها کلیه راه‌ها و جاده‌ها بر اساس نوعشان تقسیم‌ بندی شده و هرکدام با شکل و رنگ خاصی که در تمام نقشه‌ها قراردادی است مشخص شده‌اند.

آزادراه، بزرگراه، جاده‌های آسفالته جاده‌های زیرسازی شده شنی و خاکی و راه‌های مالرو از این علائم هستند. در این نوع نقشه‌ها علاوه بر مسیرهای اصلی و فرعی، فاصله‌ بین نقاط مختلف نیز بر اساس کیلومتر مشخص شده و برخی نقاط مهم و مورد نیاز از جمله جایگاه‌های سوخت، استراحت‌ گاه‌ها، مراکز خدمات بین‌ راهی، ایستگاه‌های پلیس راه، مراکز امداد جاده‌ای و موارد دیگری مانند پل‌ها، رودخانه‌ها، ریل راه آهن، دریاچه‌ها و تالاب‌ها نیز در روی آن مشخص شده‌اند.

نقشه‌ توپوگرافی:

این نقشه‌ها که به آنها نقشه‌ های پوششی نیز اطلاق می‌گردد بیشتر مورد استفاده طبیعت‌ گران هستند چراکه اطلاعات دقیقی در مورد فاصله‌ای افقی و عمودی داشته و وضعیت طبیعی زمین، پستی و بلندی‌ها، خشکی‌ها و مناطق پوشیده از آب را به خوبی نشان می‌دهند. روی این نقشه‌ها به راحتی می‌توان مسیر حرکت را مشخص کرد و بر اساس آن بدون برخورد با موانع به مقصد رسید. این نوع نقشه‌ها در مطالعات زمین شناسی کاربرد زیادی دارند.

بهترین این نقشه‌ها که از همه‌ جا قابل تهیه است و برای مربیان و سرپرستان اردوها کارآیی بالایی دارند نقشه‌های توپوگرافی 1:25000 هستند.

نقشه‌ گردشگری:

این نوع نقشه‌ها که به نقشه‌های جهانگردی نیز معروفند اصولاً برای راهنمایی مسافران و گردشگران طراحی و چاپ می‌شوند و اطلاعات کامل‌تری نسبت به نقشه راه‌ها دارند. در این نقشه‌ها علاوه بر راه‌ها و فواصل و امکانات جاده‌ای، مواردی مانند مسیرهای دسترسی به اماکن و نقاط دیدنی طبیعی و تاریخی، نام هتل‌ها و مراکز اقامتی و اطلاعات مربوط به آنها، رستوران‌ها، مراکز اداری و ... به چاپ رسیده است.

در این نقشه‌ها همچنین مراکز مهم توریستی و دیدنی هر شهر با توضیحات خلاصه و مصور و با ذکر راه‌های دسترسی و امکانات اقامتی به همراه تلفن و فکس این مراکز به گردشگران معرفی شده‌اند. این نقشه ها هم برای مربیان و برگزارکنندگان اردوهای دانش آموزی بسیار مفید و قابل استفاده است.

ادامه دارد ...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: مریم فروزان کیا