تبیان، دستیار زندگی
«مجموعه پارک پردیسان» در شمال غرب تهران، در جنوب بزرگراه همت، مکان مناسبی برای برگزاری اردوی نیم روزه دانش آموزی است ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی نیم روزه موزه تنوع زیستی پردیسان

موزه پردیسان

«مجموعه پارک پردیسان» در شمال غرب تهران، در جنوب بزرگراه همت، بین بزرگراه‌ یادگار امام و شیخ فضل اله نوری واقع است. این مجموعه بزرگ دارای بخش ‌های متنوع فضاسازی شده از جمله فضای سبز، فضای جنگلی، وسایل ثابت ورزشی، مسیرهای پیاده ‌روی، موزه تنوع زیستی (حیوانات تاکسیدرمی شده)، موزه آب(در حال آماده سازی) و بخش مربوط به حیات وحش و پرندگان می ‌باشد.

مربیان گرامی اردوهای مدارس می ‌توانند اردویی نیم روزه را در این مجموعه اجرا نمایند. در این اردو دانش‌آموزان (با تماشای حیوانات تاکسیدرمی شده و مطالعه اطلاعات مربوط به آن ها) با تنوع جانوری ایران و برخی نقاط جهان از نزدیک آشنا خواهند شد. ما در این بسته پیشنهادی، زمان بندی این اردو، نحوه رفتن و مکان های مورد بازدید را به شما معرفی می ‌نماییم. لطفا توضیحات کامل در مورد این مکان و اطلاعات بیشتر در مورد حیات وحش و بخش ‌های متنوع آن را در مقاله آموزشی مربوط به این بسته پیشنهادی مطالعه نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی نیمروزه موزه تنوع زیستی پردیسان

موقعیت محل: شمال غرب تهران، جنوب بزرگراه همت و شرق بزرگراه شیخ فضل ‌اله نوری.

دسترسی: برای رسیدن به این محل باید وارد بزرگراه همت غرب به شرق شده و بعد از تقاطع غیر هم سطح بزرگراه یادگار امام در سمت راست بزرگراه همت وارد پارکینگ موزه تنوع زیستی پردیسان شوید.

توضیح: ورودی بخش شرقی پارک که محل نگهداری حیوانات زنده و برخی پرندگان آبچر است در غرب بزرگراه یادگار امام قرار دارد.

موزه پردیسان

فاصله از مرکز تهران: 10 کیلومتر

مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 20 دقیقه

مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 5 ساعت

ورودیه: بلیط ورودی موزه با احتساب تخفیف نیم بها برای مدارس 1000 تومان است. برای استفاده از تخفیف، همراه داشتن معرفی نامه از مدرسه ضروری است.

توضیح ضروری: مربیان عزیز و سرپرستان اردوی مدارس می ‌توانند در بدو ورود با مراجعه به دفتر مدیریت موزه تقاضای کارشناس نمایند تا توضیحات لازم را برای دانش ‌آموزان بیان نماید.

جذابیت ها:

1- محوطه زیبای پارک: پارک پردیسان دارای چندین هکتار فضای سبز زیبا، مسیرهای پیاده روی، آلاچیق ها، سایه ‌بان ‌ها و آب نماهای مختلف برای استفاده مراجعین می ‌باشد.

2-  ساختمان موزه تنوع زیستی: ساختمانی با طراحی زیبا و امروزی در بخش شمال شرقی پارک و در داخل با ویترین ‌هایی شیشه ای که محل نگهداری حیوانات تاکسیدرمی شده هستند.

3- تماشای حیات وحش: محل نگهداری حیواناتی نظیر خرگوش ‌ها، آهوها، کل و بز، گرگ، چهارپایان اهلی و برخی پرندگان آبچر و ... در قسمت شرقی پارک پردیسان قرار دارد. در این قسمت محوطه ‌هایی وسیع با فنس محدود شده و به محل زندگی طبیعی، چرا و گشت گذار این حیوانات اختصاص داده شده است.

برنامه اردو:

1-  حرکت از مبدا راس ساعت 8 صبح

2-  رسیدن به پارکینگ موزه رأس ساعت  8.30 صبح

3-  ورود به پارک با حفظ نظم و ترتیب و حرکت تا مقابل ساختمان موزه.

4- در بدو ورود به پارک فضای سبز زیبا و مناسبی وجود دارد. در این قسمت می‌توانید تا انجام هماهنگی های ورود، به دانش‌آموزان نیم ساعت وقت آزاد برای استفاده و لذت بردن از طبیعت پارک، همچنین خرید نوشیدنی و... از محل دکه موجود در پارک و یا استفاده از سرویس بهداشتی بدهید تا پس از آن بتوانند با انرژی خوب وارد فضای موزه شوند. حتما محل جمع شدن را به همه نشان دهید.

5-  پس از جمع شدن دانش‌آموزان در ساعت 9.30 در نقطه مورد نظر، مربی توضیحات مشروحی در مورد حیات وحش و تعداد و تنوع آن در ایران و جهان  ارائه می دهد. همچنین در مورد برخی گونه ‌های موجود در موزه و خصوصا گونه های در معرض انقراض صحبت می کند. توضیحات باید به گونه ای باشد که دانش‌آموزان خسته نشده و اتفاقا با شنیدن اطلاعات مربی نسبت به تماشای موزه حریص ‌تر شده و با علاقه بیشتری برنامه را دنبال نمایند.

در این قسمت مربی می تواند برای توجه دادن بیشتر دانش ‌آموزان اعلام کند «در انتهای برنامه و در مسیر بازگشت مسابقه ‌ای در مورد اطلاعاتی که امروز به دست می ‌آورید برگزار خواهد شد» و برای نفر برتر جایزه ‌ای در نظر بگیرد.

موزه پردیسان

6-  مربی باید قبل از ورود به موزه دانش آموزان را نسبت به اهمیت این نوع موزه ‌ها و دقت در حفظ و نگهداری از آن ها توجیه نموده و از آنان بخواهد قوانین ورود به موزه از جمله سکوت و نظم را رعایت نمایند و در صورت علاقه مندی به عکاسی، به دلیل حساسیت تاکسیدرمی ‌ها به نور، حتما فلاش دوربین خود را خاموش نمایند.

7-  در این قسمت دانش‌آموزان با نظم و ترتیب به داخل موزه هدایت می‌شوند. کارشناس موزه در این محل و در کنار اولین ویترین که مربوط به «گونه ‌های منقرض شده» می ‌باشد توضیحات خود را ارائه می‌دهد.

8- حرکت در داخل موزه از سمت راست شروع شده و پس از طی مسیر و تماشای ویترین ‌ها به سمت چپ ختم و مجددا برای بازدید ویترین های وسط سالن از سمت راست آغاز می شود. در انتهای سالن نیز تونل حیوانات دریایی خلیج فارس قرار دارد که دانش آموزان با عبور از این تونل گویا از زیر آب حرکت کرده و با حیوانات عمق و کف خلیج آشنا می‌شوند.

9-  در موزه تنوع زیستی انواع جانوران بر اساس سیستم قاره ‌ای زیستگاهی تقسیم بندی شده ‌اند. همچنین گونه‌های فراوانی از پروانه ها در تابلوهای بزرگی در کنار هم چیده شده‌اند. فسیل های هفت میلیون ساله مراغه و مناطق دیگر نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده اند. مربیان گرامی می‌توانند برای آگاهی از این تقسیم بندی ها و اطلاعات جامع ‌تر در مورد جانوران به مقاله آموزشی این بسته پیشنهادی مراجعه نمایند.

10-   پس از اتمام بازدید در ساعت 11 و جواب گویی به سوالات دانش ‌آموزان در مورد موزه و حیوانات آن، از موزه خارج شده و وقت آزاد دیگری به منظور استراحت و هواخوری به مدت 10 تا 15 دقیقه در اختیار دانش ‌آموزان قرار داده می شود.

11-  مربیان عزیز می ‌توانند در صورت نیاز و وجود وقت کافی، دانش آموزان را برای بازدید از بخش زنده حیات وحش به قسمت شمال غربی پارک ( نبش بزرگراه همت و یادگار امام جنوب ) هدایت کرده و حدود یک ساعت برای این بازدیدها زمان بگذارند. دانش ‌آموزان حتما از این بخش استقبال خوبی خواهند نمود و البته سوالات فراوانی در مورد حیوانات مورد بازدید و زیستگاه آن ها مطرح خواهند ساخت که مربی باید با آمادگی قبلی به این سوالات پاسخ دهد.

12-  در ادامه اردو و با نزدیک شدن به زمان ظهر، پس از تجمع دانش ‌آموزان در بخشی از فضای سبز پارک و پذیرایی و یا اجرای برنامه نماز و ناهار ( درصورت بودن این بخش در برنامه ) به اردو پایان داده و دانش آموزان را به سمت درب خروج و سوار شدن به اتوبوس هدایت نمایند.

موزه پردیسان

13-  اجرای مسابقه از موارد توضیح داده شده و تقدیم جایزه به برنده در اتوبوس.

14-  بازگشت به سمت مبداء – راس ساعت 12.30 - رسیدن به مبداء بدون در نظر گرفتن ترافیک – راس ساعت 13

آگاهی:

1-  موزه تنوع زیستی پردیسان در همه فصول سال به جز روزهای خاص در ساعات اداری و بعد از آن دایر است اما برای اطلاع از زمان دقیق در فصول مختلف و هماهنگی بیشتر و اطمینان از باز بودن موزه قبلا با این مجموعه تماس بگیرید.

2-  تلفن‌های هماهنگی موزه 7- 88233006 می‌باشد.

3-  برای استفاده از تخفیف نیم بهای موزه برای دانش آموزان حتما باید معرفی نامه ممهور به مهر مدرسه همراه داشته باشید.

4-  این بسته پیشنهادی بر اساس ساعات بهار و تابستان تنظیم شده است.

مربیان گرامی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موزه و مطالعه مطالب ضروری در مورد حیات وحش ایران به «مقاله آموزشی این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.

برای برگزاری اردوهای دانش آموزی توسط مجموعه مرکز یادگیری سایت تبیان می توانید با شماره 81202303 بخش آموزش تماس حاصل نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد