تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله موزه های هنرهای معاصر، هنرهای ملی، موزه امام علی، موزه فرهنگی آزادی، موزه رضا عباسی، موزه فرش، موزه فرش رسام زاده و موزه عکسخانه و... معرفی می شود و....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با موزه های تهران

(قسمت چهارم)

در مقاله سوم موزه های طبیعی و تاریخی معروف تهران را معرفی کردیم در این قسمت به معرفی موزه های هنری تهران می پردازیم.

و- موزه ‌های هنری:

موزه های تهران

1- موزه هنرهای معاصر

ساختمان موزه هنرهای معاصر در خرداد 56 افتتاح شد. معماری بنا تلفیقی از شیوه‌های معماری سنتی و مدرن است و گنجینه بسیار ارزشمندی از آثار هنرمندان معاصر ‌ایران و جهان در آن نگهداری می‌شود. هم اکنون دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی حوزه هنرهای تجسمی ‌ایران در ‌این موزه برپا می‌شوند و به همین دلیل در فصول گوناگون سال، موزه هنرهای معاصر میزبان علاقه‌مندان پر‌شمار هنرهای تجسمی‌ و دانشجویان ‌این رشته‌هاست.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، نبش پارک لاله

2- موزه هنرهای ملی

این مجموعه در برگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران مانند مینیاتور، تذهیب‌، خاتم‌، كاشی‌كاری‌، قالی‌بافی‌، پارچه‌بافی‌، زری دوزی، مخمل ‌بافی‌، میناكاری‌، قلم‌زنی و معرق است‌. این موزه به همت مرحوم استاد حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس شده است‌.

آدرس : میدان بهارستان خیابان کمال المک ساختمان فرهنگ و ارشاد اسلامی

موزه های تهران

3- موزه امام علی(ع)

این موزه همزمان با سال امام علی(ع) افتتاح شده است و همانطور كه از نام آن پیداست همة فعالیت‌هایی كه در این موزه انجام می‌شود مربوط به حضرت علی (ع‌) می‌باشد. در این موزه تابلوهای نقاشی‌، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، آثاری مربوط به پرده خوانی در زمان‌های قدیم، همچنین آثار هنرمندان خوشنویس كه در رابطه با مسائل مذهبی كار انجام داده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر شمالی‌، بالاتر از میرداماد، بلوار اسفندیار، پلاک 35

4- موزه مجموعه فرهنگی آزادی

مجموعه فرهنگی برج آزادی متشکل از بخش هایی مانند موزه سنگ، کتابخانه، ربات پیانیست، ربات سخنگو، نگارخانه، راهرو اقوام، سالن ایران شناسی و مجموعه‌ های نمایش و کنسرت است.

آدرس: تهران، میدان آزادی برج آزادی قسمت زیرین برج

5- موزه رضا عباسی

این موزه دارای پنج تالار نمایشگاهی دائم شامل تالار پیش از اسلام، تالار اسلامی ‌یک و دو، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی است. همچنین در طبقه سوم موزه کتابخانه‌ای قرار گرفته و در طبقه همکف نمایشگاه موقت برای نمایش دوره‌ای آثار معاصر وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان

موزه های تهران

6- موزه فرش

این موزه به سال 1356 گشایش یافت. ساختمان موزه از نظر معماری بسیار زیباست. درون موزه هم فرش‌ها و گلیم بافته‌های بسیار نفیسی از آثار هنرمندان جای جای‌ ایران وجود دارد که در نهایت چشم‌نوازی است.

این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می‌آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاه‌كارهای قالی ایران‌، بافت مراكز مهم قالی‌بافی مانند كاشان‌، كرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، كردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌كف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، نبش خیابان فاطمی غربی

7- موزه فرش رسام عرب‌زاده

موزه فرش رسام عرب‌زاده در سال 1373 توسط بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده و همکاری شهرداری تهران تأسیس شده است. در این موزه آثار بنیان‌گذاران فرش نوین ایران (از جمله سید ابوالفتح زیدی لطیفی ملقب به رسام عرب‌زاده)، که شامل66 قطعه فرش اصیل ایرانی است در معرض دید عموم و چهره‌های سرشناس ایران و جهان (اعم از هنرمندان، شخصیت‌های برجسته دولتی و فرهنگی) قرار گرفته است. در حال حاضر بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده دربرگیرنده موزه فرش و آموزشگاه فرش‌بافی است.

آدرس: تهران، خیابان پاسداران، بوستان یکم (شهید زمردیان)، پلاک 6

موزه های تهران

8- موزه عکسخانه

موزه عکسخانه اولین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه می‌باشد که برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است. این موزه دارای دو نمایشگاه برای نمایش آثار مختلف در زمینه عکس و فیلم می‌باشد. دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع، ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس، دوربین‌های قطع متوسط و کوچک و پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری از جمله مواردی است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: تهران، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز

9- موزه نقاشی پشت شیشه

این موزه اختصاص به نقاشی‌های پشت شیشه در موضوعات مختلف است. هنر نقاشی پشت شیشه به جهت اجرای طراحی معكوس و استفاده از رنگ های روشن و اكلیلی ، نیاز به مهارت و قدرت قلم و طراحی و ظرافت ویژه دارد.

آدرس: تهران، خیابان سعدی شمالی، خیابان هدایت، تقاطع تنکابن، شماره 3

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد