تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانیم اجرای برنامه های پرورشی در اردوگاه بسیار مهم تر از برنامه های آموزشی است. آموزش در بیشتر مواقع و مکان ها از جمله در کلاس و مدرسه امکان پذیر است. در اردو باید بیشتر به برنامه های پرورشی اهمیت داد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ‌های عمومی اردوگاه1

(قسمت اول)

اردوگاه محلی است که جمعی از افراد برای مدت محدود مطابق شرایط زمان و مکان، در آن به سر می برند.

برنامه های عمومی اردوگاه

از طرفی اردو، به فعالیتى آموزشى و پرورشى گفته مى‏شود كه براى تعداد معینى از دانش‏ آموزان، تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان، با اهداف، برنامه، سازمان‏دهى، زمان و جمعیت سنّى مشخص برگزار مى‏گردد.

ممکن است اردوها در سطوح مختلف، تعداد روز متفاوت و با اهداف متنوع برگزار شوند اما با توجه به دو تعریف فوق، داشتن هدف، برنامه و سازمان ‌دهی در محل اردوگاه و یا هنگام برگزاری یک اردو حتی اگر اردویی نیم روزه باشد از اصلی ‌ترین موارد در برگزاری یک اردوست.

بر این اساس مربیان و سرپرستان اردو هنگام برنامه ‌ریزی و آماده سازی یک بسته اردویی باید تمامی موارد کوچک و بزرگ و بدون اهمیت یا با اهمیت را در نظر گرفته و برای همه لحظات اردو از هنگام سوارشدن دانش آموزان به اتوبوس (لحظه آغاز اردو) تا لحظه پیاده شدن آنها از اتوبوس (لحظه پایان اردو) برنامه مدون و کامل داشته باشند.

ضمناً همانطور که می ‌دانیم اجرای برنامه ‌های پرورشی در اردوگاه بسیار مهم ‌تر از برنامه ‌های آموزشی است. آموزش در بیشتر مواقع و مکان ‌ها از جمله در کلاس و مدرسه امکان ‌پذیر است. در اردو باید بیشتر به برنامه ‌های پرورشی اهمیت داد تا بچه ‌ها راه و رسم زندگی و برقراری ارتباط صحیح با جامعه و ... را یاد بگیرند. بنابراین مربیان باید در برنامه ‌ریزی خود این مورد مهم را در نظر داشته باشند.

لوازم سفر و اردو

اولین و مهمترین برنامه اردویی توجیه کامل دانش ‌آموزان نسبت به جایی است که قرار است بروند. این توجیه بیش از همه برای این مهم است که دانش ‌آموزان و اولیاء آنان بدانند به چه منطقه آب و هوایی می آ‌روند و چه لوازمی نیاز است با خود بردارند.

اینگونه نیازها معمولاً به دو دسته تقسیم می ‌شوند:

الف- نیازهایی که معمولاً برای هر سفری مورد نیاز است که برخی از آنها عبارتند از:

چمدان یا کوله، لباس مناسب، کفش مناسب، دمپایی، مسواک و خمیردندان، حوله، لیوان و ...، مقداری پول و موارد دیگر...

ب- نیازهایی که ممکن است در سفری مورد نیاز باشد و در سفر دیگر نیاز نباشد که تشخیص اینگونه لوازم به عهده مربی و سرپرست اردوست و باید قبل از سفر دانش ‌آموزان را نسبت به تهیه آنها راهنمایی نمایند. این لوازم مانند: پتو و بالش، لباس گرم، لوازم شنا، کفش کوه و ...

برنامه های عمومی اردوگاه

مربیان محترم اردویی می ‌توانند لیست کامل لوازم سفر و اردو و تمهیدات دیگر در مورد اردوها را در مقالاتی با نام «تمهیدات اردو» و «لوازم مورد نیاز در اردو» مطالعه نمایند.

  • امنیت اردو نوع وسیله انتخابی، انتخاب مسیر و جاده و شخصیت راننده از فاکتورهای اساسی برای تأمین امنیت در طول سفر است.
  • در انتخاب مسیر، باید مطمئن ‌ترین و بی خطرترین راه را بر‌گزید.
  • از وسیله نقلیه مطمئن و راهوار استفاده نماییم.
  • از راننده آموزش دیده و آشنا به اردوهای دانش ‌آموزی که دارای تجربه لازم در این امر بوده و مسئولیت شناس باشد استفاده نماییم.
  • اهمیت امنیت سفر و برخورد مناسب با دانش آ‌موزان را برای راننده توضیح دهیم.
  • بهتر است به جز موارد هماهنگ شده و ضروری در طول شب حرکت نکنیم و برنامه حرکت را بین ساعات 6 صبح تا 9 شب تنظیم کنیم.
  • همراه داشتن آمار دقیق و اسامی کامل همه افراد و شماره تلفن اولیاء آنان در سفر.
  • همراهی امدادگر آشنا به فنون امدادرسانی با وسایل لازم
  • بهداشت، تغذیه و نظافت استراحتگاه ‌های احتمالی در طول مسیر را رعایت کنیم.
  • در فاصله ‌های مناسب، زمانی را برای رفع خستگی و پاسخ به نیازهای طبیعی افراد در مکانی مناسب و دارای امکانات توقف کنیم.

برنامه ‌های داخل اتوبوس:

بخشی قابل توجهی از اردو زمانی است که دانش ‌آموزان در اتوبوس هستند و مسیر کوتاه یا طولانی مبداء تا مقصد را طی می کنند. این زمان خصوصاً در هنگام رفت یکی از بهترین لحظات برای استفاده توسط مربی است. مربی باید از تمامی لحظات فوق استفاده نموده و نگذارد هیچ زمانی بیهوده صرف شود.

مجموعه برنامه هایی که مربی می ‌تواند در اتوبوس پیاده کند در مقاله ‌ای با عنوان «برنامه ‌های مسیر اردوگاه» در همین بخش قابل دسترسی است.

برای برگزاری اردوهای دانش آموزی توسط مجموعه مرکز یادگیری سایت تبیان

می توانید با

شماره 81202303

بخش آموزش تماس حاصل نمایید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد