تبیان، دستیار زندگی
اطلاعات مربوط به اردوی شهرستانک و جذابیت های این روستا را می توانید در مطالعه بفرمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی شهرستانک

(قسمت اول)

شهرستانک

«مربی عزیز با توجه به این که یکی از اهداف اردوهای دانش‌آموزی بالاآ‌بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش‌آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آنهاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله‌ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».

مقاله حاضر قسمت اول اطلاعات در مورد بسته پیشنهادی اردوی شهرستانک بخش سفرهای طبیعتی تفریحی را ارائه می‌نماید.

طبیعت گردی مسئولانه(اکوتوریسم) چیست؟

مربیان عزیز اردوها باید در ابتدای شروع یک سفر طبیعت گردی و اکوتوریسمی، دانش‌آموزان را نسبت به مفهوم اکوتوریسم و یا گردشگری در دل طبیعت و وظایف آنان نسبت به حفاظت از محیط زیست کاملا توجیه نمایند. ما برای آشنایی مربیان با این مفاهیم توضیحاتی در خور فهم دانشآ‌آموزان ارائه می‌کنیم.

اکوتوریسم دارای معنایی لغوی و تعریفی جهانی است. معنای لغوی آن «گردشگری در طبیعت یا بوم گردی» است اما خلاصه‌ترین تعریف جهانی آن این چنین می باشد: « سفری مسئولانه به مناطق طبیعی که موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی گردد.»

البته اینچنین نیست که به هر کس به دل طبیعت می رود اکوتوریسم گفته شود بلکه اکوتوریسم ها افرادی هستند که از مرحله علاقه ساده به طبیعت فراتر رفته و ضمن ورود به طبیعت و رعایت همه موارد زیست محیطی در آن و توجه به اصول اکوتوریسم، پا در عرصه کشف رازها و زیبایی های عمیق طبیعت می ‌گذارند.

با این تعریف باید برای دانش‌آموزان توضیح داده شود که ما موظفیم همه موارد مربوط به این اصول را رعایت نماییم. این موارد بطور خلاصه عبارتند از:

1- هنگام حرکت در طبیعت دقت کنیم تا گیاهان و آثار طبیعی در زیر پای ما از بین نروند.

2- به گیاهان و درختان آسیب نرسانده و به آنان به عنوان موجوداتی زنده نگاه کنیم و اجازه ندهیم شاخه ها و برگ آنان آسیب دیده و یا گل های زیبای آنان چیده شوند تا همه کسانی که بعد از ما به آن طبیعت وارد می شوند نیز از زیبایی های آن بهره ‌مند گردند.

شهرستانک تهران

3- آرام باشیم و آرامش پرندگان، حیوانات دیگر و حیات وحش را در طبیعت برهم نزنیم.

4- هیچگونه زباله و آثاری که از جنس طبیعت نیست در طبیعت برجای نگذاریم بطوری که محیط طبیعی مورد بازدید خود را تمیزتر از زمان آغاز ترک کنیم. (به دانش آموزان گفته شود همه موظفیم زباله ‌هایی که خود تولید کرده ایم به شهر بازگردانده و در ظروف مخصوص آن قرار دهیم.)

5- با خرید محصولات محلی و سوغات در حد مقدور به اقتصاد جامعه محلی کمک کنیم اما حواسمان باشد از محصولاتی که با استفاده از حیوانات و گیاهان در خطر انقراض تهیه می شود خریداری نکنیم.

6-  به باورها و اعتقادات سنتی مردم منطقه احترام بگذاریم.

7- از مکان های خصوصی مردم محلی و بومی بدون اجازه عکاسی نکنیم.

8- در جوامع محلی از پوشش مناسب استفاده نماییم.

9- به اماکن مقدس احترام بگذاریم.

آشنایی با جاده چالوس

جاده چالوس به طول 149 کیلومتر شهر کرج در استان البرز را به شهر ساحلی چالوس در استان مازندران متصل می ‌کند. یکی از قدیمی ترین تونل ‌های جاده ‌ای ایران به نام تونل کندوان در ارتفاع 2700 متری و در کیلومتر 90 این جاده قرار دارد. این تونل در سال ‌های 1314 تا 1318 به طول 1883 متر و عرض 5 متر ساخته شده و در سال 1380 تعریض گشته است.

این جاده در جای جای خود از ابتدا تا انتها دارای جذابیت های اکوتوریستی است. زیبایی منحصر به فرد مسیر جاده در پیچ و خم ها، همراهی با رودخانه خروشان کرج در طول مسیر و جذابیت ‌های طبیعی بسیار از جمله روستاها، رودخانه های فرعی، آبشارها، غارها، قله ‌ها و دامنه ‌های زیبا این جاده را به عنوان یکی از ده جاده زیبای دنیا مطرح ساخته است.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک یکی از توابع بخش آسارای کرج در استان البرز است. این روستای کوهستانی در 55 کیلومتری کرج و 85 کیلومتری تهران قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح آب ‌های آزاد 2190 متر است. مسیر رسیدن به این روستا از طریق جاده چالوس و پس از گذشتن از منطقه آسارا می باشد. جاده فرعی و آسفالته روستا در منطقه دوآب از جاده چالوس جدا می ‌شود. طول این مسیر تا روستا 8 کیلومتر است.

کاخ ناصری

با توجه به آثار به جامانده از دوره های گذشته، قدمت روستا به 6 هجری قمری می‌رسد. عبور رودخانه از این منطقه دلیل اصلی شکل گیری روستا بوده است. اما تاریخ معاصر روستا به دوران قاجاریه و زمان حکومت ناصرالدین شاه بازمی گردد. تپه باستانی سنستون، کاخ ناصری و قلعه دزد بند در اطراف روستا دلایل مبرهن بر پیشینه و تاریخی بودن این روستا هستند.

جمعیت این روستا در طول سال به دلیل تغییرات آب و هوایی متغیر و بین 100 تا 400 خانوار است. مذهب رسمی مردم شیعه است و زبان آن ها فارسی و گیلکی است. همچنین مردم برای برگزاری مراسمات و جشن ها خصوصا عروسی ها آداب و رسوم مخصوصی دارند که بسیار دیدنی است.

از غذاهای محلی این روستا می ‌توان به نوعی حلوا اشاره کرد که از کره، شیره و آرد تهیه می ‌شود. سوغات این روستا نیز عسل، گردو و فراورده ‌های لبنی است.

برای برگزاری اردوهای دانش آموزی توسط مجموعه مرکز یادگیری سایت تبیان می توانید با شماره 81202303 بخش آموزش تماس حاصل نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علیفرد