تبیان، دستیار زندگی
اردوگاه باید به‌طور شبانه‌روزی راه‌های ممكن و فوری ارائه كند به‌گونه‌ای كه بتواند با كارمندان بخش مواقع اضطراری فوراً ارتباط داشته باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌ی ارتباطی

برنامه‌ی ارتباطی

اردوگاه باید به‌ طور شبانه‌روزی راه‌های ممكن و فوری ارائه كند به‌ گونه‌ایی كه بتواند با كارمندان بخش مواقع اضطراری فوراً ارتباط داشته باشد.

رویه‌های پزشكی و سلامتی

ویژگی‌های كارمندان

كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه می‌تواند هر یك از افراد ذیل باشد:

پزشك؛

شخص آموزش‌ دیده در امور پزشكی(غیرپزشك) به‌ خصوص كمك‌های اولیه؛

تكنیسین مواقع اضطراری پزشكی؛

و یا شخص دارای گواهی‌نامه از مركز ملی شناخته شده در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات آموزشی در زمینه‌ی كمك‌های اولیه و احیای قلبی، ریوی البته چنان چه اردوگاه با نزدیك‌ترین مركز اورژانس 15 دقیقه فاصله داشته باشد.

اگر كارمند مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه فاقد مدرك نظام‌پزشكی باشد یا آن كه پرستار دارای مدرك ثبت‌شد (Registered Nurse) موجود نباشد، باید با پزشك دارای مدرك نظام‌پزشكی یا پرستار دارای مدرك ثبت‌شده - كه روزانه در محل اردوگاه حاضر می‌شود - مشورت كند.

كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه، باید دارای مدرك معتبر یا گواهی‌نامه در حوزه‌ی متناسب با فعالیتش بوده و دائماً در زمان مقرر، گواهی‌نامه‌ی خود را در زمینه‌ی احیای قلبی، ریوی تمدید كند.

برگه‌های پزشكی

برنامه‌ی ارتباطی

برای هر فرد شركت‌كننده در اردوگاه - اعم از: شركت‌كننده، كارمند، داوطلبان، مشاوران و ... - باید برگه‌ی سلامت شامل اطلاعات ذیل 30 روز قبل از گشایش برنامه‌های اردوگاهی در بایگانی موجود باشد:

سوابق سلامتی؛

معالجه‌های اخیر؛

رضایت‌نامه برای انجام خدمات درمانی.

رضایت‌نامه برای انجام خدمات درمانی باید توسط شركت‌كنندگان در اردو امضا شود اما اگر سن شركت‌كننده كم‌تر از 18 سال باشد، لازم است كه برگه‌ی مذكور به‌امضای والدین یا قیم او برسد.

كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه باید هر برگه‌ی سلامتی را در شروع اردو بررسی كند تا نیازهای مربوط به سلامتی شركت‌كنندگان معین باشد.

مدیر اجرایی اردوگاه هم لازم است تا نیازهای خاص پزشكی افراد شركت‌كننده را شناخته و در صورت نیاز، مشاوران و كارمندان مربوطه را مطلع كند.

آزمایش سلامتی هر شركت‌كننده در اردوگاه به‌ محض ورود باید آزمایشی در مورد سلامتی خود بدهد برای این كه موارد ذیل در مورد وی مشخص شود:

سازگاری با اجتماع

وجود شپش در سر؛

وجود قابلیت برای بیماری‌های واگیردار.

توجه:

در زمان ورود، كلیه‌ی داروهای مصرفی از شركت‌كنندگان، كارمندان و مشاوران جمع آوری می‌شود.

رویه‌ی مراقبت از سلامت

برنامه‌ی ارتباطی

طرح مراقبت از سلامتی باید به‌گونه‌ای باشد كه موارد ذیل را دربر گیرد:

  • تجهیزات و ذخایر پزشكی؛
  • بیمارستان و مواجهه با مواقع اضطراری؛
  • رویه‌های معالجات؛
  • اطلاع‌رسانی به والدین یا قیم شركت‌كنندگان و كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه وقتی عملیات درمانی بیرون از اردوگاه لازم باشد و یا مدیر اجرایی اردوگاه این عملیات را لازم تشخیص دهد.

داروها

تمامی داروها - اعم از نسخه‌ایی و غیرنسخه‌ایی - توسط كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه نگهداری می‌شود. این رویه شامل استثناء هم می‌شود مانند: اسپری‌های مربوط به بیماری‌های تنفسی (آسم و ...)، بعضی وسایل خارج از بدن مثل: سمعك و دیگر وسایل و داروهای مربوط به مواقع اضطراری كه توسط پزشكان به‌صورت مكتوب تجویز شده باشد.

برنامه‌ی ارتباطی

تمامی داروها باید در یك انبار قفل‌شده در داخل مركز مراقبت از سلامتی (بهداری) نگهداری شود. این موضوع مربوط می‌شود به نوع داروهای بزرگسالان و هر داروی دیگری كه احتیاج به نگهداری در جای خنك دارد. اگر انبار نگهداری دارو فقط برای كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه قابل دسترسی است، از محل قفل‌دار جداگانه برای نگهداری دارو در سردخانه صرف‌نظر می‌شود.

تنها اشخاص مسئول در تجویز دارو می‌توانند به این محل دسترسی داشته باشند. تمام داروها باید توسط كارمند صلاحیت‌دار مسئول مراقبت از سلامتی در اردوگاه یا نماینده‌اش نگهداری شود. تمام تجویز داروها باید همان‌طوری كه در جعبه‌ی دارو نوشته شده است، تجویز گردد.

داروهای غیرنسخه‌ای - كه توسط شركت‌كننده به اردوگاه آورده می‌شود - تنها در صورت اجازه‌ی مكتوب توسط والدین یا قیِّم‌شان به آنان داده می‌شود. رویه‌های درمان باید توسعه یافته و هر ساله توسط یكی از افراد ذیل بازنگری شود:

پزشك دارای مدرك نظام پزشكی.

دستیاران پزشك.

پرستار كارازموده.


مرکز یادگیری سایت تبیان - مترجم: محمد ابراهیم علیمردانی

تنظیم: مریم فروزان کیا

طرح ملی سپهر - http://www.Tnci.ir