تبیان، دستیار زندگی
در بخش استانداردهای اردوگاهی شما را با استانداردهای معتبر در حوزه‌های مختلف اردوگاهی آشنا می‌كنیم. در این بخش با استانداردهای اردو‌های طولانی‌مدت آشنا می‌شویم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استانداردهای اردوهای طولانی‌ مدت

در بخش استانداردهای اردوگاهی شما را با استانداردهای معتبر در حوزه‌های مختلف اردوگاهی آشنا می‌كنیم. در این بخش با استانداردهای اردو‌های طولانی‌مدت آشنا می‌شویم. این استانداردها توسط «گروه مدیریت اردوگاهی 4H» تهیه و منتشر شده است.

آن‌چه تقدیم می‌شود ترجمه‌ایی از نسخه‌ی منتشر شده در 10 مهر 1383 (اول اكتبر 2004 میلادی) است.

علاقه‌مندان برای مشاهده‌ی نسخه‌های منتشر شده مربوط به 12 فروردین 1384 (اول آوریل 2005 میلادی) و 12 فروردین 1388 (اول آوریل 2009 میلادی) می‌توانند به‌نشانی ذیل مراجعه فرمایند:

نسخه‌ی منتشر شده مربوط به 12 فروردین 1384 (اول آوریل 2005 میلادی).

نسخه‌ی منتشر شده مربوط به 12 فروردین 1388 (اول آوریل 2009 میلادی).

«چهار اچ» (4H) نام سازمانی در امر جوانان در ایالات متحده‌ی امریكا است كه توسط «انجمن ملی غذا و كشاورزی امریكا»(National Institute of Food and Agriculture) شاخه‌ی «دپارتمان كشاورزی ایالات متحده‌ی امریكا» (United States Department of Agriculture) (USDA) اداره می‌شود.

فعالیت «سازمان رشد جوانان چهار اچ» در سال 1280 (ابتدای قرن بیستم میلادی) آغاز شد و از طریق تدارك برنامه‌ها و تجربه‌های تجربی و دینی، انقلابی در این امر ایجاد كرد كه چگونه می‌توان آموزش‌هایی در بیرون از مدارس ارائه كرد. این سازمان اولین سازمانی در ایالات متحده‌ی امریكا محسوب می‌شود كه به جوانان مهارت‌های سرپرستی را آموخت و این‌كه چگونه می‌توانند بر جامعه‌ شان به ‌شكلی مثبت تأثیرگذار باشند.

كلمه‌ی 4H متشكل از اول چهار كلمه است كه همگی به ‌زبان انگلیسی با حرف «اچ» آغاز می‌شوند وحوزه‌هایی را بیان می‌كنند كه سازمان بر آن متمركز شده است:

سر (Head)

استانداردهای اردوهای طولانی‌ مدت

منظور از «سَر» مدیریت و فكر كردن است. شعار «سازمان رشد جوانان چهار اچ» در این مورد چنین است: «سَرم را در جهت تفكر هرچه پاك‌تر صرف می‌كنم».

قلب (Heart)

منظور از «قلب» تعلق و مراقبت است. شعار «سازمان رشد جوانان چهار اچ» در این مورد چنین است: «قلبم را محلی برای وظیفه‌شناسی، وفاداری و صداقت قرار می‌دهم».

دست‌ها (Hands)

منظور از «دست» بخشیدن و كار كردن است. شعار «سازمان رشد جوانان چهار اچ» در این مورد چنین است: «دستانم را در جهت خدمات بزرگ‌تر حركت می‌دهم».

سلامتی (Health)

منظور از «سلامت»، سالم بودن و زندگی كردن است. شعار «سازمان رشد جوانان چهار اچ» در این مورد چنین است: «سلامتم را برای زندگی بهتر صرف می‌كنم».

مأموریت و چشم‌انداز «سازمان رشد جوانان چهار اچ» این‌گونه بیان شده است:

مأموریت

«سازمان رشد جوانان چهار اچ» موجب می‌شود جوانان تمام توانشان را به ‌كار گرفته زیر نظر والدینشان با مشاركت یكدیگر فعالیت كرده و یاد بگیرند.

چشم‌انداز

ایجاد دنیایی كه در آن جوانان و بزرگسالان می‌آموزند، رشد می‌كنند و با یكدیگر كار كرده و برای تغییرات مثبت سازماندهی می‌كنند.

استانداردهای اردوهای طولانی‌ مدت

«سازمان رشد جوانان چهار اچ» شرایطی برای جوانان فراهم می‌كند كه در ابعاد گوناگون به ‌تدریج رشد كرده و بدین‌ ترتیب از عهده‌ی چالش‌های زندگی در جامعه و جهان برآیند. با استفاده از برنامه‌ریزی‌هایی برای رشد مثبت در جوانان - كه برمبنای پژوهش‌ها انجام شده است – این سازمان امكان به‌دست آوردن تجربه‌هایی از جهان واقعی را فراهم می‌كند كه برای سرپرست بودن به آن تجربه‌ها نیاز است.

به‌مدد 109 زمین اهدایی دانشگاهی و سیستم توسعه‌ی مشاركتی‌ایی - كه در «سازمان رشد جوانان چهار اچ» اجرا شد – گستره‌ی فعالیت این سازمان در هر گوشه از كشور پهناور ایالات متحده‌ی امریكا اعم از: مناطق مجاور شهرها تا زمین‌های مدارس واقع در خارج شهرها تا جامعه‌های كشاورزی امتداد یافته است. با شبكه‌ایی متشكل از بیش از شش میلیون جوان، 540 هزار داوطلب، 500/3 نفر از متخصصان و افراد حرفه‌ای و بیش از 60 میلیون علاقه‌مند، «سازمان رشد جوانان چهار اچ» به جوانان كمك می‌كند در كشور و جهان حركتی رو به جلو به‌گونه‌ایی ایجاد كنند كه هیچ سازمان جوانان دیگری قادر به انجام آن نیست!

فعالیت‌های «سازمان رشد جوانان چهار اچ» با چهارچوب‌هایی از مشاركت‌ها، بنیادها و سازمان‌های متعهد در امر جوانان افزایش یافته است. «سازمان رشد جوانان چهار اچ» با مشاركت آن سازمان‌ها در حال توسعه‌ی فرصت‌های جدید و فراهم آوردن فعالیت‌هایی با كیفیت بالا برای جوانان است تا آنان مهارت‌های عملی و مورد نیاز برای زندگی واقعی به‌دست آوردند تا بتوانند با چالش‌های پیش‌روی خود در حال حاضر و آینده مواجه شوند.

استانداردهای اردوهای طولانی‌ مدت

پژوهش‌ها نشان داده است «سازمان رشد جوانان چهار اچ» نقشی ویژه و حیاتی در زندگی جوانان ایفا می‌كند. جوانان عضو این سازمان از جایگاه بالاتری در مدارس برخوردار بوده عمدتاً به‌میزان بیش‌تری در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و نسبت به همنوعان‌شان به‌میزان بیشتری در فعالیت‌های اجتماعی مشاركت می‌كنند.

در حال حاضر «سازمان رشد جوانان چهار اچ» دارای دفتر یا دفاتری در هر شهر از ایالت‌های امریكا، بخش‌های كلمبیا، پورتوریكوف جزایر ویرجین ایالات متحده‌ی امریكا، گوام، ساموای امریكا، جزایر ماریانای شمالی، ارتش و نیروی هوایی امریكا است. هم‌چنین در برنامه‌ریزی‌ها برای 80 كشور جهان نظیر ذیل همكاری می‌كند:

آرژانتین، استرالیا، اتریش، باهاما، بابادوس، بلژیك، بوتسوانا، كامرون، كانادا، كلمبیا، كاستاریكا، كرواسی، جمهوری چك، دانمارك، دومنیكن، اكوادور، مصر، انگلیس، فنلاند، گامبیا، غنا، آلمان، یونان، گرانادا، هاییتی، هنگ‌كنگ، مجارستان، اندونزی، ایرلند، عراق، ایتالیا، جاماییكا، ژاپن، كنیا، لاتویا، لیبریا، لیتوانی، مغولستان، مراكش، نامیبیا، كنیا، لاتویا، لیبریا، هلند، نیوزیلند، نیجریه، نروژ، پاناما، پاراگوئه، فیلیپینف لهستان، رومانی، روسیه، اسكاتلند، اسپانیا، اسلواكی، اسلونی، كره‌ی حنوبی، سنت كیتس، سوئد، سوییس، تایوان، تانزانیا، تایلند، توباگو، اوكراین، ولز و زامبیا.


مرکز یادگیری سایت تبیان - مترجم: محمد ابراهیم علیمردانی

تنظیم: مریم فروزان کیا

طرح ملی سپهر - http://www.Tnci.ir