تبیان، دستیار زندگی
بر صاحبان خرد پوشیده نیست که طبع انسانی را به داستان و سرگذشت دیگران رغبتی به سزاست .از این غریزه می توان برای عبرت گرفتن و بیدار ساختن دل ها از خواب غفلت نهایت استفاده را نمود و بدون اینکه به جعل داستان های دروغی احتیاجی باشد از سرگذشت پیشینیان اندرزگرف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان های شگفت

(معرفی کتاب، زنگ های پرورشی)

داستان های شگفت

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتابخوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود. در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که شما گرامیان، این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

داستان های شگفت

نام کتاب :داستان های شگفت

نویسنده: شهید محراب سید عبدالحسین دستغیب

ناشر: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

چاپ سیزدهم

تاریخ انتشار: تابستان 1388

اندرز از سرگذشت دیگران:

بر صاحبان خرد پوشیده نیست که طبع انسانی را به داستان و سرگذشت دیگران رغبتی به سزاست و از شنیدن و خواندن قصه ها لذتی وافر می برد، از این رو در سابق، بازار قصه گویی رونقی داشته و شغل رسمی بوده و در این دور هم  بیشتر نشریات و مطبوعات برای جلب توجه خوانندگان ،به  نقل داستان های مهیج و رمان های سراسر دروغ می پردازند و یا داستان های مجلات خارجی را ترجمه می نمایند.

تعجب این جاست  با آنکه همه می دانند که این ها سراسر دروغ و ساختگی است، در عین حال با اشتیاق و ولع تمام می خوانند یا گوش می گیرند و  این نیست مگر همانی که اشاره شد که طبع انسان اصولاً به قصه ها و سرگذشت ها مایل است در حالی که می توان این غریزه رادر راه صحیح به کار انداخت و از آن به بهترین وجه بهره های فراوان برد.

داستان های شگفت

از این غریزه می توان برای عبرت گرفتن و بیدار ساختن دل ها از خواب غفلت نهایت استفاده را نمود و بدون این که به تحریف و جعل داستان های دروغی احتیاجی باشد از سرگذشت پیشینیان و دیگران اندرز گرفت چنانچه در قرآن مجید سرگذشت واقعی و قضایای حقیقی پیشینیان را مکرر  یادآور شده و از اقوام عاد وثمود و نوح و فرعون و لوط در جاهای متعدد، بحث فرموده و از عاقبت بدشان سخن گفته و دیگران را اندرز می دهد که از چنین عقوبت هایی بر حذر باشند و مکرر می فرمایند :" آیا کسی هست که اندرز بگیرد ؟(سوره قمر آیه 15) ّ

از جمله چیزهایی که سبب تالیف این کتاب شده اندرز گرفتن خوانندگان از سرگذشت دیگران است که هر داستانی بهره ای وافر و نتیجه ای اخلاقی فوق العاده دارد که اثر همان توجه طبع انسانی به داستان دیگران است که این نتیجه از این راه بهتر حاصل می شود و به اصطلاح موعظه ضمن قصه بیشتر اثر می کند، مخصوصا اگر قصه حقیقی و راستی باشد.

از جمله  منافع این کتاب آن است که شحص هر اندازه پست و از سعادت خود مایوس باشد با مطالعه سرگذشت این افراد حالش دگرگون می شود و امیدش به خدایش زیادتر می گردد.

این کتاب برای دانش آموزان دوره دبیرستان و جوانان مناسب  است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری

تنظیم : نسیم گنجی منش