تبیان، دستیار زندگی
سلسله طرح های این سری در مورد گیاهان است. اهمیت وجود گیاهان بر کسی پوشیده نیست و وجود این موجودات در کره زمین سبب ادامه حیات دیگر موجودات است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ای بر گیاه شناسی 1

زندگی گیاهان

اهداف:

  • آشنایی با شاخه های مختلف مطالعه ی گیاهان
  • آشنایی با اهمیت شناخت گیاهان


سلسله طرح های این سری در مورد گیاهان است. اهمیت وجود گیاهان بر کسی پوشیده نیست و وجود این موجودات در کره زمین سبب ادامه حیات دیگر موجودات است. شاید شما نیز جز آن دسته از خوانندگانی باشید که در مورد گیاهان، سیستم طبقه بندی آن ها و همچنین در مورد مکانسیم های تولید مثل، تغذیه و اندام های آن ها چندان ندانید اما علاقه مند به یادگیری این مطالب باشید.

در این سری از طرح ها  برآن شدیم تا با ارائه مطالب در مورد گیاهان نکاتی جامع تر و مطالبی مفید تر در اختیار شما قرار دهیم تا با هم بتوانیم به شناخت بهتر این موجودات برسیم.


قبل از شروع به بحث شاید برای شما سوال شود که مطالعه ی گیاهان چه اهمیتی دارد و چرا باید این موجودات را شناخت؟ در پاسخ به این سوال شما را به خواندن دلایل زیر پیشنهاد می کنم.


1- گیاهان اولین زنجیره در هرم غذایی موجودات هستند و تقریباً تمام موجودات به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از آن ها تغذیه می کنند.


2- گیاهان عمده ترین منبع جذب انرژی خورشید اند و این انرژی را می توانند به طور شیمیایی به سایر موجودات تحویل دهند.


3- بسیاری از داروهای ساخته شده فعلی و مطمئناً آتی منشأ گیاهی داشته و فرمول شیمایی آن ها از طبیعت الهام گرفته شده است. بنابراین شاید برای مداوای بسیاری از بیماری های جدید نیز بتوان از ترکیبات آن ها استفاده نمود.


4- طب سنتی یکی از شاخه های علم پزشکی است که با مصرف داروهای گیاهی سعی در درمان بیماری ها دارد.


5- کنترل رشد گیاهان سبب ایجاد منبع مناسب تغذیه ای می گردد به طوری که برخی منابع غذایی موجود در گیاهان مفید تر و با دوام بیشتر نسبت به سایر منابع مطرح می شوند.


این موارد فقط بخشی از پاسخ های موجود برای سوال فوق می باشد و شاید خود شما نیز بتوانید بر این لیست بیافزایید. گیاه شناسی علمی است که در آن از گیاهان و عالم گیاهی صحبت می شود. سؤالات متعددی در ذهن شما وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • چه نوع گیاهانی در عالم وجود دارد؟
  • گیاهان چگونه زندگی می کنند و چگونه می رویند؟
  • پاسخ آن ها نسبت به عواملی که آن ها را احاطه کرده است چگونه است؟
  • چه نوع بیماری هایی واگیر دارند و چگونه می توان از سرایت آن ها جلوگیری کرد یا معالجه نمود.

سؤالاتی از این دست بسیار متعدد است و در این طرح و طرح های آتی برآنیم تا به بسیاری از این مطالب پاسخ دهیم. اما قبل از شروع بحث بهتر است در مورد رشته گیاه شناسی ،شاخه های مختلف آن  و در ادامه در مورد تک تک اندام های گیاهان با هم صحبت کنیم و در طرح های آتی به مسائل جزئی تر آن بپردازیم.


موضوع های فراوان دیگر گیاه شناسی به ما می آموزند که چگونه گیاهان در زندگی روزانه ما تاثیر دارند. گیاه شناسی به معنی عموم، یکی از تقسیمات اصلی زیست شناسی است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی
تنظیم: مریم فروزان کیا