تبیان، دستیار زندگی
اگر به وسایل خانه تان با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در تعدادی از آن ها آهن ربا به کار رفته است. در این آزمایش ساده می خواهیم نیروی مغناطیسی را در سکه ها ایجاد کرده و مشاهده کنیم. تعدادی سکه، آهن ربا و نی ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکه ها، آهن ربای موقت

اگر به وسایل خانه تان با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در تعدادی از آن ها آهن ربا به کار رفته است. در این آزمایش ساده می خواهیم نیروی مغناطیسی را در سکه ها ایجاد کرده و مشاهده کنیم. تعدادی سکه، آهن ربا و نی.

سکه ها، آهن ربای موقت

وسایل مورد نیاز:

  • آهن ربا
  • تعدادی سکه
  • نی

شرح آزمایش


سکه ها، آهن ربای موقت

گام اول: آهن ربا را بالای سکه ها قرار دهید و به دقت مشاهده کنید و ببینید که آیا این سکه ها جذب آهن ربا می شوند یا خیر؟


گام دوم: سعی کنید سکه ها را طوری کنار هم قرار دهید که به دنبال هم و به صورت رشته ایی از هم آویزان مانند ( سکه ها به صورت متوالی دارای خاصیت مغناطیسی می شوند. )


گام سوم: سعی کنید با دمیدن به سکه ها، آن ها را حول محورشان بچرخانید. با چه سرعتی باید با نی به سکه بدمید تا شروع به چرخیدن کند؟

چه اتفاقی می افتد؟


آهن ربا تعدادی از سکه ها را جذب می کند.
شما می توانید با دقت، تعدادی سکه را از سکه اول آویزان کنید، به طوری که آن ها هیچ تماسی با آهن ربا ندارند و فقط به سکه متصل هستند و به سکه چسبیده اند.

چرا و چطور این اتفاق می افتد؟


از سال 1992، سکه ها از استیل ساخته شده اند، که البته این ماده جذب آهن ربا می شود ( قبل از این زمان، سکه ها از برنز ساخته می شدند که جذب آهن ربا نمی شوند. )
آویزان شدن پی در پی  سکه ها نشان می دهد که چطور نیروی مغناطیسی در فلزهای مختلف حرکت می کند. در مورد این سکه های آویزان ( سکه ها خاصیت مغناطیسی پیدا می کنند و مانند یک آهن ربا عمل کرده و سکه های دیگر را جذب می کنند. ) اما خاصیت مغناطیسی این سکه ها که آهن رباها شده اند با دور شدن از آهن ربای اصلی ضعیف و ضعیف تر می شود.
اگر آهن ربای اولیه شما، خیلی قوی باشد، شما می توانید تعداد سکه های بیشتری را به صورت متوالی از هم آویزان کنید.

کاربرد آهن ربا در زندگی روزمره


درهای یخچال برای بسته شدن، حافظه کامپیوتر و دیگر حافظه های دیجیتالی، بلندگوها، موتورهای الکتریکی
آیا شما می توانید وسایل دیگری  در منزل نام ببرید که در آن ها آهن ربا وجود داشته باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان