تبیان، دستیار زندگی
یک موتور هیبریدی از دو قسمت اصلی تشکیل گردیده است، اولا نیاز به واحدی داریم که بتواند انرژی الکتریکی تولید نماید. این واحد ممکن است که یک سلول سوختی باشد که انرژی الکتریکی را از ترکیب هیدروژن با اکسیژن به دست می آورد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساس کار موتورهای هیبریدی

یک موتور هیبریدی از دو قسمت اصلی تشکیل گردیده است، اولا نیاز به واحدی داریم که بتواند انرژی الکتریکی تولید نماید. این واحد ممکن است که یک سلول سوختی باشد که انرژی الکتریکی را از ترکیب هیدروژن با اکسیژن به دست می آورد و یا به صورت یک موتور احتراق داخلی باشد که برای راه اندازی یک ژنراتور، مورد استفاده قرار می گیرد. ثانیا به یک موتور الکتریکی نیاز داریم که  بتواند نیروی محرک خودرو را تامین کند. یا به عبارت دقیق تر، یکی از قسمت ها به عنوان تولید کننده جریان الکتریکی  می باشد و قسمت دوم یک موتور الکتریکی می باشد که با برق کار می کند.

اساس کار موتورهای هیبریدی

در خودروهای هیبریدی، باتری های مخصوصی تعبیه شده است که می تواند انرژی الکتریکی تولید شده توسط سلول های سوختی و یا ژنراتوری که با یک موتور احتراق داخلی کارمی کند را در خود ذخیره کند. این انرژی الکتریکی ذخیره شده در نهایت وظیفه تامین نیروی محرک خودرو را بر عهده دارد.


در حقیقت می توان گفت که موتور هیبریدی، یک موتور الکتریکی می باشد که انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق ترکیب هیدروژن با اکسیژن و یا توسط یک ژنراتور تامین می نماید.


موتورهای هیبریدی نسبت به موتورهای احتراق داخلی دارای برتری های قابل ملاحظه ای می باشند. زیرا اولا راندمان موتورهای هیبریدی در حدود 2 الی 3 برابر راندمان موتورهای احتراق داخلی است، ثانیا در اثر واکنش هیدروژن با هوا، صرفا بخار آب و اکسیدهای نیتروژن تولید می گردد. میزان آلایندگی گازهای خروجی آن در مقایسه با گازهای تولید شده توسط موتورهای احتراق داخلی به مراتب کمتر است. بنابراین می توان گفت که سازگاری موتورهای هیبریدی با محیط ریست خیلی بیشتر از موتورهای احتراق داخلی می باشد.


از عواملی که باعث گردیده است به کارگیری و استفاده از موتورهای هیبریدیتا کنون گسترده و فراگیر نشود و تولید آن ها با تیراژ بالا و به صورت انبوه انجام نگردد، یکی می توان به مسئله قیمت تجهیزات این سیستم اشاره نمود که بسیار پر هزینه و گران قیمت است و به عبارتی دیگر مقرون به صرفه نمی باشد و مشکل دیگر در خصوص مسئله ذخیره سازی هیدروژن می باشد که نسبتا به فضای زیادی دارد و از سوی دیگر رعایت مسائل ایمنی آن به منظور جلوگیری از انفجار هیدروژنازاهمیت ویژه ای برخوردار است.


جالب است بدانید که خودروهای هیبریدی بر اساس نحوه اتصال اجزا آن به و با توجه به شکل پیکر بندی می توانند به یکی از سه حالت زیر باشند:


1- خودروهای هیبریدی سری
2- خودروهای هیبریدی موازی
3- خودروی هیبریدی سری-موازی


مرکز یادگیری سایت تبیان