تبیان، دستیار زندگی
دومین بخش از تکنیک فلوسایتومتری، سیستم نوری آن می باشد. این سیستم یکی از مهم ترین بخش های این قسمت اصلی و کار اصلی آن برانگیختگی و جمع آوری تابش های تولید شده می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلوسایتومتری 2

اهداف:

  • آشنایی با نحوه کار و عملکرد تکنیک فلوسایتومتری
  • آشنایی با قسمت های مختلف دستگاه فلوسایتومتری
  • آشنایی با سیستم نوری دستگاه فلوسایتومتری

شرح درس:

دومین بخش از تکنیک فلوسایتومتری، سیستم نوری آن می باشد. این سیستم یکی از مهم ترین بخش های این قسمت اصلی و کار اصلی آن برانگیختگی و جمع آوری تابش های تولید شده می باشد.

سیستم نوری:

دومین بخش از دستگاه فلوسایتومتری، سیستم نوری است. این سیستم دارای دو بخش کلی دارد. یکی منبع تولید نور و دیگری آینه ها و فیلترهای هدایت کننده نور.

منبع نور در دستگاههای فلوسایتومتری به طور عموم لیزر است. هرچندکه در گذشته از لامپ های مختلفی نیز استفاده می شده است. لیزر به خاطر طول موج یکنواختی که ایجاد می کند، دارای انرژی از مقدار کم تا زیاد می باشد. لیزرهای مورد استفاده در فلوسایتومتری دارای طول موج های مختلف هستند که در فیلم زیر می توانید این طول موج ها را مشاهده نمایید.

جهت دانلود فیلم آموزشی کلیک نمایید.

توضیح فیلم:

منابع نوری مختلفی برای استفاده در دستگاه های فلوسایتومتری وجود دارد که لیزرها ازجمله پر کاربرد ترین آن ها هستند. انواع مختلف لیزرها وجود دارد که بنا به نوع دستگاه مجموعه ای از این لیزرها وجود دارد.

جزء دوم این بخش آینه هایی است که در دستگاه ها تعبیه شده اند. این آینه ها یا فیلتر ها نوع خاصی از آینه ها هستند که طول موج خاصی را از خود عبور داده و طول موج خاصی را منعکس می کنند. به این گونه فیلتر ها یا آینه ها، Dichroic mirror گفته می شود.

بسته به اینکه این آینه ها چه طول موج خاص را عبور و یا منعکس می کنند به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

1- فیلترهای Long Pass:

این گونه فیلترهاطیف نوری با طول موج های برابر یا بیشتر از مقدار مشخصی را از خود عبور می دهتد و مابقی را منعكس می كند. به عنوان مثال فیلتر BP 500 طیف های نوری با طول موج های برابر یا بیشتر از 500 نانومتر را از خود عبور می دهد و طول موج های كمتر از آن را منعكس می كند.

2- فیلترهایShort Pass:

در این فیلترها طیف های نوری با طول موج های برابر یا کمتر از مقدار تعیین شده عبور می كنند و غیر از آن منعكس می شوند. برای مثال فیلتر SP 500 طیف های نوری با طول موج های برابر یا كمتر از 500 نانومتر را از خود عبور می دهد و طول موج های بیشتر را منعكس می كند.

3- فیلترهای Band Pass :

فیلترهایی هستند كه محدوده مشخصی از طیف نوری را از خود عبور می دهند. برای مثال فیلتر BP 500/50 طیف نوری بین 475 تا 525 نانومتر را عبور می دهد و غیر از آن را منعكس می كند.

فیلترهای دیکروئیک در فلوسایتومتری بسته به طول موج عبوری و یا انعکاسی نام گذاری می شوند.

در دستگاه های مختلف مهندسین شرکت های مختلف با به کارگیری از این فیلترها سعی در دریافت حداکثری نورهای بازتابش شده دارند. به طور عموم یک دستگاه فلوسایتومتری حداقل 4 عدد از این فیلترها را دارد که می تواند مجموعه ای از سه نوع فیلتر بالا باشد. همچنین در دستگاه های پیشرفته تر این تعداد فیلترها افزایش یافته تا بتوان طول موج نشری بیشتری را دریافت نمود.

در زیر به دو نمونه از این چیدمان توجه نمایید:


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی

تنظیم: مریم فروزان کیا