تبیان، دستیار زندگی
هیدروکسید منیزیوم ماده ای است سفید رنگ که خوب در آب حل می شود. ضمنا جزیی از دارویی است که شیر منیزی نامیده می شود. نام شیر به دلیل ظاهر شیری رنگ مایع به کار می رود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیر منیزی

شیر منیزی

مقدمه:

می دانیم شیمی، علم مطالعه ی راه های ترکیب مواد و رفتار آن ها در شرایط مختلف است، این علم همانند سایر علوم با حواس انسان سروکار دارد. دیدن، شنیدن، چشیدن، حس کردن و بوییدن.

شیمی جزیی از زندگی روزانه ی ماست. در این آزمایش و سایر مطالب مرتبط با آن سعی شده است مفاهیم شیمی به طور ساده، و با سرگرمی و هیجان مطرح گردد.

با این حال، افرادی که با آزمایش های علمی سر و کار دارند، قبل از شروع هر آزمایش، می بایست نکاتی را مورد توجه قرار دهند. در ادامه دستورالعمل هایی را که برای انجام این سری آزمایش ها لازم به نظر می رسد ذکر می کنیم:

قبل از شروع هر آزمایش، به طور کامل آن را مطالعه کنید.

اگر مواد و وسایل مورد نیاز آزمایش را از قبل آماده کنید، در طول انجام آن خستگی کمتر و سرگرمی بیشتری خواهید داشت. جستجو برای یافتن مواد در حین آزمایش، رشته ی کار را از دست شما خارج می سازد.

مواد و وسایلی که در این آزمایش ها مورد نیاز است، به راحتی قابل تهیه هستند و غالبا در گوشه و کنار خانه یافت می شوند.

در انجام آزمایش ها عجله نداشته باشید. هر مرحله را با دقت پیگری کنید، و هرگز مرحله ای را نادیده نگیرید و یا چیزی از خودتان به آن اضافه نکنید.

ایمنی از هر چیز مهم تر است. سعی کنید با مطالعه ی دقیق هر آزمایش، قبل از شروع و انجام آن، از نتایج غیر منتظره جلوگیری کنید.

چنان چه جواب آزمایش مطابق آنچه گفته شده نبود، مجددا با دقت دستورالعمل را بخوانید و از قدم اول شروع کنید.

هدف

ساختن یک محلول منیزی شیری رنگ

مواد و وسایل

  • یک قاشق چایخوری نمک اپسوم (سولفات منیزیوم)
  • 2 قاشق آمونیاک
  • یک شیشه ی شیر نوزاد

شیر منیزی

روش

شیشه را تا نیمه پر از آب کنید.

یک قاشق سولفات منیزیم درون آن بریزید و هم بزنید.

دوقاشق آمونیاک داخل شیشه بریزید.

توجه: محلول را هم نزنید.

ظر ف را 5 دقیقه بی حرکت بگذارید.

نتیجه

در اثر اختلاط آمونیاک با سولفات منیزیم یک ماده ی سفید شیری رنگ تشکیل می شود.

اما چرا

نام شیمیایی آمونیاکی که مصارف خانگی دارد، هیدروکسید آمونیوم است. از ترکیب آمونیاک و سولفات منیزیم، واکنشی پدید می آید که یکی از تولیدات آن هیدروکسید منیزیم است.

هیدروکسید منیزیم ماده ای است سفید رنگ که خوب در آب حل می شود. ضمنا جزیی از دارویی است که شیر منیزی نامیده می شود. نام شیر به دلیل ظاهر شیری رنگ مایع به کار می رود.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی