تبیان، دستیار زندگی
تمامی موجودات برای زنده ماندن نیاز به دستگاه تنفسی دارند. حتی ساده ترین موجودات نیز برای خود چنین دستگاهی را متصور هستند حتی شده از طریق پوست خود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنفس(1)

اهداف:

- آشنایی با سیستم تنفسی و اجزای آن در انسان
- آشنایی با عضلات دخیل در دم و بازدم

تنفس(1)


تمامی موجودات برای زنده ماندن نیاز به دستگاه تنفسی دارند. حتی ساده ترین موجودات نیز برای خود چنین دستگاهی را متصور هستند حتی شده از طریق پوست خود. در موجودات مختلف بنا به شرایط زندگی نوعی از تنفس از بقیه بهتر جواب می دهد. در موجودات مختلف تنفس به اقسام مختلف صورت می گیرد که به طور خلاصه در جدول زیر آمده است:

تنفس(1)

دستگاه تنفسی در انسان به دو قسمت اصلی هدایتی و تنفسی تقسیم می شود. قسمت هدایتی شامل حفره بینی، نازوفارنکس، حنجره، نای، برونش، برونشیول ها و برونشیول های انتهایی می باشد. قسمت تنفسی شامل برونشیول های تنفسی، مجاری آلوئولی، دهلیز و کیسه هوایی است. 

تنفس(1)

هدف از تنفس تامین اکسیژن برای بافت ها و خارج کردن دی اکسید کربن است. برای انجام این کار تنفس را به چهار قسمت عمده تقسیم می کنند:


1: تهویه ی ریوی که به معنی ورود و خروج هوا بین محیط و حبابچه است.
2: انتشار اکسیژن و دی اکسید کربن بین حبابچه ها و خون
3: انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن در خون و مایعات بدن به سوی سلول ها و بالعکس
 4: تنظیم تنفس


ریه ها به عنوان مهم ترین جزء در دستگاه تنفسی به دو طریق بزرگ و کوچک می شوند:


1) به وسیله ی حرکت رو به پایین و رو به بالا دیافراگرم برای دراز کردن و یا کوتاه کردن حفره ی سینه
2) به وسیله ی بالا بردن و پایین آوردن دنده ها برای زیاد یا کم کردن حفره سینه


تنفس آرام طبیعی تقریباً به طور کامل به وسیله ی روش اول از دو روش بالا یعنی حرکت دیافراگم به انجام می رسد. انقباض دیافراگم در طی دم سطوح تحتانی ریه ها را به پایین می کشد. سپس در جریان بازدم دیافراگم صرفاً شل می شود و نیروی بازگشت ارتجاعی ریه ها، دیواره ی قفسه ی سینه و ساختارهای شکمی ریه ها را فشرده و کوچک می سازد.

اما در جریان تنفسی شدید نیروهای ارتجاعی آن قدر قدرت ندارند که موجب بازدم سریع مورد نیاز شوند و لذا نیروی اضافی مورد نیاز به طور عمده به وسیله ی انقباض عضلات شکمی تامین می شوند که محتویات شکمی را به طرف بالا به کف دیافراگم می راند.


روش دوم متسع کردن ریه ها بالا بردن دنده ها است. این عمل ریه ها را متسع می کند زیرا دنده ها در وضعیت استراحت طبیعی به طور مایل به سوی پایین کشیده شده اند و به این ترتیب موجب می شوند که استخوان جناغ به طرف عقب یعنی به سوی ستون فقرات برود.

بنابراین عضلاتی که قفسه ی سینه را بالا می برند به عنوان عضلات دمی و عضلاتی که قفسه ی سینه را پایین می برند به عنوان عضلات بازدمی شناخته می شوند.

مهم ترین عضلات که قفسه سینه را بالا می برند عبارتند از عضلات بین دنده ای خارجی که عضلات دیگری نیز به آنها کمک می کنند. اما عضلاتی نظیر عضلات راست شکمی و عضلات بین دنده ای داخلی سبب کشیده شدن قفسه سینه به طرف پایین می شوند.

فیلم

  • زیست شناسیطرح درس 87

  • توضیح فیلم: انقباض دیافراگم در طی دم سطوح تحتانی ریه ها را به پایین می کشد. سپس در جریان بازدم دیافراگم صرفاً شل می شود و نیروی بازگشت ارتجاعی ریه ها، دیواره ی قفسه ی سینه و ساختارهای شکمی ریه ها را فشرده و کوچک می سازد.

    مرکز یادگیری سایت تبیان

    تهیه: فاضل سامانی - تنظیم: داودی