تبیان، دستیار زندگی
: الکتروشیمی شاخه ای از علوم تجربی است که ارتباط بین علم شیمی و الکتریسته حکایت دارد. برای درک بهتر چنین ارتباطی باید با ماهیت الکتریکی ماده آشنا باشید. انجام یک تغییر شیمیایی بر اثر یک پدیده ی الکتریکی چندان دور از انتظار نیست. بسیاری از مشاهدات ما می تو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ای بر الکتروشیمی

مقدمه ای بر الکتروشیمی

الکتروشیمی شاخه ای از علوم تجربی است که ارتباط بین علم شیمی و الکتریسته حکایت دارد. برای درک بهتر چنین ارتباطی باید با ماهیت الکتریکی ماده آشنا باشید. انجام یک تغییر شیمیایی بر اثر یک پدیده ی الکتریکی چندان دور از انتظار نیست. بسیاری از مشاهدات ما می‌توانند بیانگر رابطه ی بین شیمی و الکتریسته باشند. در این جا ابتدا مقدمه و تاریخچه‌ای از علم الکتروشیمی گفته می‌شود و در بخش های بعد با برخی مفاهیم پایه ای الکتروشیمی آشنا خواهید شد.

الکترون ذره‌ای زیر اتمی با بار منفی است که انتقال آن از جایی به جای دیگر باعث به وجود آمدن جریان برق می‌شود. در واقع آنچه شیمی و الکتریسته را به هم پیوند می‌دهد الکترون است. انرژی الکتریکی لازم برای استارت زدن خودرو بر اثر وقوع دسته‌ای از واکنش های شیمیایی در باتری‌ها فراهم می‌شود که با انتقال یک یا چند الکترون همراه است. هم‌چنین هنگامی که یک چراغ قوه را روشن می کنید دسته ای از واکنش های شیمیایی انرژی الکتریکی لازم را برای روشن شدن چراغ قوه فراهم می کنند پس در واقع انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

     الکتروشیمی علم استفاده از انژی الکتریکی برای انجام یک تغییر شیمیایی و یا تولید انرژی الکتریکی به وسیله‌ی واکنش های شیمیایی است.

نخستین بار مایکل فارادی شیمی‌دان و فیزیکدان انگلیسی بین شیمی و الکتریسته ارتباط برقرار کرد. فارادی اطلاعی راجع به ساختار اتم نداشت اما علاقه مندی او به شیمی و الکتریسته و تلاش او برای ایجاد ارتباط بین این دو رشته به پیدایش علم الکتروشیمی انجامید.

مقدمه ای بر الکتروشیمی

از جمله افتخارات و پژوهش‌های فارادی می‌توان به کشف بنزن و تهیه‌ی کلر مایع (میعان گاز کلر) در شیمی و ساخت دینام و موتور الکتریکی در فیزیک اشاره کرد.

واکنش های شیمیایی مورد نظر در الکتروشیمی همگی از نوع اکسایش ـ کاهش هستند که در مطالب بعدی با شناخت این واکنش ها به بررسی و مطالعه مباحثی هم چون برقکافت، آبکاری، شیمی باتری و خوردگی که چالش برانگیزترین مساله در جوامع صنعتی امروز به شمار می آید خواهیم پرداخت.


مرکز یادگیری سایت تبیان ـ تهیه و تنظیم : مهسا شاه حسینی