تبیان، دستیار زندگی
برای پاسخ به این سوال، محققان، دختران دبیرستانی کلاس دوم و سوم را مورد سؤال قرار دادند. آیا اطلاعات جمع آوری شده مؤید تاثیر نوشابه های گازدار در سلامتی است؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

حساب کنید:

برای پاسخ به این سوال، محققان، دختران دبیرستانی کلاس دوم و سوم را مورد سؤال قرار دادند. آیا اطلاعات جمع آوری شده  مؤید تاثیر نوشابه های گازدار در سلامتی است؟

راهنمایی:

چه درصدی از دختران نوجوان که نوشابه می نوشند، دچار شکستگی استخوان شده اند؟

نوشیدن نوشابه های گازدار توسط دختران نوجوان در ارتباط با استخوان های شکسته

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

سازمان دهی اطلاعات به صورت جدول به فهم تفاوت در ارتباط بین دسته بندی ها یا گروه های مختلف کمک می کند.

جدول ها توسط محققان، تجار، رسانه ها و دولت برای نمایش اطلاعات حاصل از نتایج مطالعات، سود و زیان رویداد های جدید و اطلاعات آماری استفاده می شود.

پاسخ :

براساس اطلاعات داده شده، نوشیدن نوشابه های گازدار بر سلامتی تاثیر گذار است.

شروع کنید:

اگر ارتباطی بین خوردن نوشابه های گازدار و شکستگی استخوان وجود داشته باشد، انتظار داریم که نوجوانانی که نوشابه می نوشند، بیشتر از آن هایی که نوشابه نمی نوشند، دچار شکستگی شوند. با استفاده از راهنمایی، بررسی خود را آغاز کنید.

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

راه حل:

یکی از راه های تجزیه تحلیل اطلاعات این مسئله، بررسی دو گروه از نوجوانان مورد مطالعه است، یعنی آن ها که نوشابه نوشیده اند و آن ها که ننوشیده اند. با استفاده ازاطلاعات جدول  107دانش آمواز (69+38) نوشابه مصرف کردند و 57 نفر  (52+5) نوشابه مصرف نکردند. از 107نفری که نوشابه نوشیدند، 38 نفر دچار شکستگی شدند ( یعنی تقریباً 36 درصد آن ها ) و از 57 نفری که نوشابه ننوشیدند، 5 نفر دچار شکستگی شدند (یعنی تقریباً 9 درصد آن ها). این اطلاعات در جدول زیر خلاصه شده است.

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

بر این اساس به نظر می رسد، دانش آموزانی که نوشابه نوشیده اند، با احتمال بیشتری در معرض شکستگی قرار دارند. البته فقط براساس وجود این هم خوانی و رابطه، نمی توان گفت که نوشیدن نوشابه، علت بروز شکستگی است زیرا عوامل دیگری در آن دخیلند.

تحقیق کنید:

با استفاده از شست و انگشت اشاره خود، دایره کوچکی درست کنید دایره را به اندازه فاصله شانه تا نوک انگشتان، از چشم دور نگه دارید و از طریق نگاه به درون دایره هر دو چشم تان را روی شی ای به فاصله کمی دورتر متمرکز نمایید .

هر بار یکی از چشمان تان را ببندید فقط هنگامی که از طریق یکی از چشمان تان نگاه می کنید شی را داخل دایره خواهید دید.

نام آن چشم را چشم غالب بگذارید. از 30 نفر از مردم، درباره راست دست یا چپ دست بودن سؤال کنید، در بپرسید که کدام چشم تان غالب است. نتایج خود را در جدولی ثبت نمایید. با استفاده از نتایج، رابطه بین چشم و دست غالب (قوی تر) را بیان کنید.

در رسانه ها، گزارش های مطالعات پزشکی را پیدا کنید. در صورت امکان، اطلاعات داده شده را به صورت جدول نمایش دهید. آیا اطلاعات جدول، نتیحه ای را که در گزارش بیان شده، تأیید می کند؟

مسائل اضافی:

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

1- کدام یک از نمودار های ستونی زیر، تأیید کننده این مطلبند:

" دانش آموزانی که کمتر تلویزیون تماشا می کنند، نمرات بهتری به دست می آورند."

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

2- نمونه زیر، نتایج نظرخواهی درباره رابطه بین زمانی که نوجوان ورزش می کند و مقدار زمانی که پای کامپیوتر صرف می کند، می باشد. از این نمودار، درباره رابطه بین ورزش و کاربرد کامپیوتر چه می فهمید؟

 آیا نوشیدن نوشابه های گازدار در سلامتی شما تاثیر می گذارد؟

فکر کنید:

-  چه عوامل دیگری، به جز خوردن نوشابه ها بر فراوانی وقوع شکستگی در نوجوانان مؤثر است؟

- برای شما کدام ساده تر است: فهم و کار کردن با اعداد ارائه شده در یک گزارش متنی یا به صورت جدول؟

- اگر بین دو واقعه مانند دست و چشم غالب، ارتباط زیادی وجود داشته باشد، آیا به معنی این است که یکی علت وقوع دیگری است؟

جدول اطلاعاتی مانند آنچه در سوال 2 نشان داده شده، به نام جدول دو طرفه نامیده می شود. حداقل اطلاعات چند خانه از این جدول را باید دانست تا بتوان اطلاعات تهیه خانه ها را محاسبه کرد؟

آیا می دانید:

در ریاضیات، روشی به نام " آزمون مجذور و فی " وجود دارد که آمارگیران برای تعیین رابطه بین دو واقعه از آن استفاده می کنند. یکی دیگر از روش های سازمان دهی اطلاعات و اعداد، استفاده از ماتریس ها است. آن ها شبیه جداول مستطیل شکل می باشند. اما معمولاً چهارچوب خانه های ماتریس با استفاده از خطوط، مشخص نشده اند وقتی اطلاعات طوری ارائه شوند که هر چیز در طبقه به خصوص قرار گیرد (مانند رنگ چشم)، به آن اطلاعات طبقه بندی شده می گویند. وقتی بر اساس ترتیب عددی، مرتب شده باشند ( مانند طول قد ) به آن ها اطلاعات کمی می گویند.

پاسخ به مسائل اضافی:

1- نمودار الف

2-نمودار نشان می دهد که ارتباط ناچیزی بین ورزش و کاربرد کامپیوتر وجود دارد. بیشتر افراد مورد مطالعه، بدون توجه به ورزش کردن یا نکردن، اغلب از کامپیوتر استفاده می نمودند.

مترجم: منصوره فروزان

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: طیبه موسیوند