تبیان، دستیار زندگی
احمد، قیمت آب میوه های مورد علاقه اش در حجم یکسان را در دو مغازه مختلف بررسی نمود و اطلاعات جمع آوری شده را به صورت نمودار بالا ارائه کرد. قیمت های آب میوه، در دو مغازه نسبت به هم چگونه اند؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

حساب کنید:

احمد، قیمت آب میوه های مورد علاقه اش در حجم یکسان را در دو مغازه مختلف بررسی نمود و اطلاعات جمع آوری شده را به صورت نمودار بالا ارائه کرد. قیمت های آب میوه، در دو مغازه نسبت به هم چگونه اند؟

راهنمایی:

آب میوه الف در نقطه (160 و 100) قرار دارد. یعنی قیمت آن در خواروبار فروشی 160 و در فروشگاه 100 تومان است. اگر قیمت آب میوه ها در دو مغازه یکسان بود، نمودار به چه شکلی در می آمد؟

نمودارها از روش های ارائه بصری به منظور سازمان دهی و نمایش اطلاعات هستند. به خصوص نمودار های پراکندگی در درک ارتباط دو کمیت با یکدیگر مفیدند. متخصصان بازاریابی، بانک داران، دلالان سهام، جمعیت شناسان و کسانی که با تجارت سرگرمی ها سرو کار دارند، از نمودارها برای فهم الگو ها و گرایشات در حوزه فعالیت خود استفاده می کنند.

پاسخ:

نیمی از آب میوه ها از فروشگاه ارزان ترند. اما در کل به نظر می رسد قیمت های خواروبار فروشی کمتر است. البته در نوشابه تفاوت قیمت خیلی زیاد است.

شروع کنید:

در نمودار قبلی ، خط y=x را از نقطه (0و0) در گوشه پایین سمت چپ تا نقطه (400و400) در گوشه بالای سمت راست، رسم کنید. اگر قیمت آب میوه ها در دو فروشگاه یکسان بودند، نقاط آن ها روی این خط قرار می گرفت. اگر نقطه ای در زیر خط قرار داشته باشد، نشان دهنده چیست؟

راه حل:

این مسئله، راه حل های متعددی دارد. با استفاده از راهنمایی داده شده خط y=x را روی کپی نمودار رسم کنید. نقاطی که زیر خط قرار می گیرند، مربوط به کالاهایی هستند که قیمت شان در خواروبار فروشی کمتر از فروشگاه است. مثلا نقطه مربوط به آب میوه، نوع ه ، زیر خط واقع شده است. قیمت این محصول در فروشگاه، 140 تومان و در خواروبار فروشی 100 تومان است. در کل، چهار تا از نقاط زیر خط قرار گرفته اند و این بدان معنی است که در نیمی از محصولات قیمت در فروشگاه، گران تر از خواروبار فروشی است و برای نیمی دیگر بالعکس می باشد.

روش دیگر برای بررسی قیمت ها در دو مغازه، محاسبه فاصله عمودی هر یک از نقاط تا خط y=x می باشد. در یک نمودار پراکندگی، این فاصله مبین تفاوت قیمت های دو مغازه است. در جدول زیر تفاوت تقریبی هر محصول در ستونی نوشته شده است. آن مغازه قیمت بالاتری ارائه کرده است. مجموع تفاوت ها نشان می دهد که در کل قیمت های فروشگاه بیشتری می باشند.

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

تحقیق کنید:

فهرست 8 تا 10 عنوان از محصولاتی که به طور مرتب از فروشگاه خریداری می کنید را تهیه کنید. سپس با استفاده از صفحات آگهی روزنامه ها، یا مراجعه به مغازه های مختلف، قیمت آن ها را در دو فروشگاه مقایسه و بررسی کنید.

در روزنامه ها یا مجلات به دنبال نمودار پراکندگی بگردید. دراین نمودارها چه گرایش ها یا الگوهایی مشاهده می کنید؟

مسائل اضافی:

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

1- نمودار پراکندگی زیر، میزان تقریبی مسافت طی شده برای هر گالن بنزین (معادل 2854/3 لیتر) را در شرایط رانندگی داخل شهر و در بزرگ راه ها در خودرو های مختلف نشان می دهد.

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

الف) اطلاعات مربوط به کدام خودرو اشتباه به نظر می رسد؟

ب) در کدام خودرو، بیشترین تفاوت در شرایط رانندگی داخل شهر و بزرگ راه وجود دارد؟ کم ترین چه طور؟

2- معادله زیر، رابطه کلی بین مقدار مسافت طی شده بر حسب مایل به ازاء یک گالن بنزین را در شرایط رانندگی داخل شهر و در بزرگ راه نشان می دهد. این معادله برای کلیه خودروها، به جز تویوتا پیروس صادق است. منظور از H، مسافت در بزرگ راه به ازاء یک گالن بنزین و منظور از C مسافت در شهر به ازاء یک گالن بنزین است.

H=5/89+1/3C

الف) اگر خودروی مدل فراری 456m ، در داخل شهر 10 مایل به ازاء هر گالن طی کند در بزرگ راه چه مسافتی را می پیماید.

ب) مقدار مسافت واقعی این خودرو 15 می باشد. پیش بینی شما بر اساس فرمول تا چه حد صادق بوده است؟

3- در نمودار پراکندگی زیر، عملکرد تعدادی از بازیکنان تیم ملی بسکتبال نشان داده شده است. با استفاده از اطلاعات نمودار، بازیکنان را بر حسب عملکردشان رتبه بندی نمایید.

آیا فرقی می کند از کجا خرید کنیم؟

فکر کنید:

اگر در مسئله آغازین، قیمت های دو فروشگاه بسیار به هم نزدیک بود، نمودار پراکندگی آن ها به چه شکلی در می آمد؟

پر فروش ترین نوشیدنی ها، کدام ها هستند؟

درایستگاه های تلویزیون محلی، از نمودار پراکندگی یا سایر انواع نمودار چه استفاده هایی می کنند؟

آنچه از یک جدول اطلاعاتی درک می کنیم با آنچه از یک نمودار پراکندگی در می یابیم چه فرقی دارند؟

چرا محور های همه نمودارها نباید لزوما از نقطه (0و0) آغاز شوند؟

آیا می توانید فقط با چشیدن مزه دو نوشابه یا دو آب میوه، نام تجارتی آن را تشخیص دهید.

آیا می دانید:

بعضی از شرکت ها برای جلب مشتری، کالایی را ارزان و یا حتی با ضرر به فروش می رسانند، بدین امید که با فروش سایر کالاها با سود بیشتر، این ضرر را جبران کنند.

چند سال پیش شرکت کوکاکولا، فروش نوشابه در شیشه های قهوه ای رنگ را بازاریابی کرد. اما متوجه شد که مشتریان از آن استقبال نخواهند کرد.

پاسخ به مسائل اضافی:

1- الف) تویوتا پیروس – به نظر می رسد که عدد مربوط به شرایط داخل شهر با شرایط اتوبان برعکس نوشته شده است.

1- ب) بیشترین تغییر در خودرو شورلت ایمپالا و ساترن اس دبلیو با 11 مایل در هر گالن می باشد و حداقل تغییرات مربوط به تویوتا تاکوما با 3 مایل در هر گالن است.

2- الف) باتوجه به معادله مقدار 89/18 یا تقریبا 19 مایل در هر گالن برای بزرگ راه به دست می آید.

2- ب) مقدار پیش بینی، تفاوت زیادی با مقدار واقعی ندارد.

3- پاسخ ها متفاوت است.

مترجم: منصوره فروزان

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: طیبه موسیوند