تبیان، دستیار زندگی
کشمکش بر سر اجرای قانون حذف کنکور همچنان ادامه دارد و هر فرد مسئولی در آموزش و پرورش در این باره اظهار نظر می‌کند و بر ابهامات حذف کنکور می‌افزاید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امتحان نهایی؛ جایگزین جدید کنکور

کشمکش بر سر اجرای قانون حذف کنکور همچنان ادامه دارد و هر فرد مسئولی در آموزش و پرورش در این باره اظهار نظر می‌کند و بر ابهامات حذف کنکور می‌افزاید.

نمونه بارز آن اظهارات یک هفته اخیر وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه وی است که بارها در این باره اظهار نظر کرده‌اند، در تازه‌ترین اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از جایگزینی امتحانات نهایی به‌جای کنکور خبر داد. عبد‌الامیر عرفی به ایسنا گفت:

«با توسعه امتحانات نهایی در پایه سوم و پس از حذف کنکور در سال 93، رفته‌رفته امتحانات نهایی جایگزین کنکور خواهد شد.»

وی اظهار کرد: نمرات نهایی سوم متوسطه در کنکور امسال 25 درصد تأثیرگذار است و با توجه به مصوبه دبیرخانه کار‌گروه حذف کنکور، افزایش میزان تأثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و جایگزین آن به تدریج افزایش یافته تا بتوانیم بر اساس تعهدی که وجود دارد، سال 93 حذف کنکور را داشته باشیم. وی افزود: آموزش و پرورش، افزایش میزان تأثیرگذاری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور را در کار‌گروه حذف کنکور پیگیری می‌کند.

تناقض‌گویی رئیس!

پیش از این معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: «نمرات درسی دانش‌آموزان در طول تحصیل و سال سوم متوسطه که به شیوه متفاوتی برگزار می‌شود تأثیر بسزایی در آینده تحصیلی آن ها خواهد داشت.»

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اخیرا در آذرشهر در این باره فقط به گفتن این جمله بسنده کرد: «پس از حذف کنکور سراسری نحوه پذیرش و گزینش دانشجو تغییر خواهد کرد.»

اکنون رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش بدون توجه به تبعات اظهارات خود و اینکه آیا این موضوع نهایی شده یا نه از جایگزینی امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه به جای کنکور ورودی دانشگاه‌ها سخن می‌گوید.اگر اظهارات رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش صحیح باشد و تنها ملاک گزینش دانشجو از سال 93امتحانات پایه سوم متوسطه باشد، دبیرستان‌ها به آموزشگاه‌های کنکور تبدیل می‌شوند و به تبع آن «نمره فروشی» در دبیرستان‌ها رونق می‌گیرد. مدرسان آموزشگاه‌های کنکور نیز جذب دبیرستان‌های غیر‌دولتی خواهند شد و تنها عنوان آموزشگاه آزاد به دبیرستان... تغییر می‌کند و «روز از نو، روزی از نو .»

فراموشی عدالت آموزشی

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، بهمن‌ماه 89 در این باره گفت: عدالت اقتضا می‌کند سهمیه‌ها با حذف کنکور رعایت شود، اگر بنا باشد معدل دانش‌آموزی که در بهترین مدارس تهران تحصیل می‌کند با دانش‌آموزی در نقاط دورافتاده کشور یکسان ارزیابی شود به آموزش عالی آسیب‌هایی وارد می‌شود.

وی به نکته مهمی اشاره کرد که در اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش توجهی به آن نشده‌است؛«در حذف کنکور به مشکلاتی از جمله رفتارهای سلیقه‌ای معلمان و وارد شدن برخی آسیب‌ها به علت دسترسی نداشتن به بانک سؤالات استاندارد مواجه خواهیم شد. طراحان سؤالات، قرنطینه طراحان سؤالات، نگهداری و امنیت امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه مسائلی است که آموزش و پرورش را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد

گواه این سخن اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش است؛ «اقدامات اولیه برگزاری امتحانات خرداد 90 از اسفند سال گذشته در مرکز سنجش آموزش و پرورش آغاز شده، به‌طوری که اکنون طراحی سؤالات، تایپ و تکثیر و توزیع آن ها در استان‌ها انجام شده‌است.»البته امتحانات پایه سوم متوسطه قرار است از اول خرداد ماه آغاز شود.

قانون خوب یا بد؟

کنکور

بر اساس قانون قرار بود کنکور سال90 حذف شود اما با توجه به مقاومت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای اجرای این قانون، کمیسیون آموزش در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت زمان حذف کنکور را سال 1392 اعلام کند. ماجرای قانون حذف کنکور همچنان خبر ساز است، با توجه به اظهارات مسئولان به‌طور شفاف مشخص نیست از سال 93 که کنکور حذف می‌شود، چه چیزی ملاک ورود به دانشگاه‌ها خواهد شد؟


همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری و تنظیم: نوربخش