تبیان، دستیار زندگی
در این مرحله، داوطلب می بایست نسبت به شناخت صحیح و واقع بینانه از رشته های دانشگاهی مرتبط با گروه یا گروه های آزمایشی آزمون سراسری كه در آن شركت كرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه رشته های تحصیلی را بشناسیم؟

در ادامه بحث خود در این ستون، كه به منظور راهنمایی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تحصیلی آزمون سراسری سال جاری تقدیم خوانندگان عزیز می شود، به رشته های تحصیلی و ابزارهای شناخت آن خواهیم پرداخت.

چگونه رشته های تحصیلی را بشناسیم؟

در این مرحله، داوطلب می بایست نسبت به شناخت صحیح و واقع بینانه از رشته های دانشگاهی مرتبط با گروه یا گروه های آزمایشی آزمون سراسری كه در آن شركت كرده است، اقدام نماید تا ضمن كسب آگاهی لازم و اطلاعات كافی در زمینه رشته های مورد نظر، با آمادگی كامل و به دور از هرگونه هیجان ممكن اقدام به انتخاب رشته های تحصیلی در موعد مقرر نماید.

به همین منظور، لازم است كه داوطلب در همین مهلت انتخاب رشته، با یاری گرفتن از مواردی كه به اختصار در ذیل توضیح داده خواهد شد و جمع بندی ماحصل شناخت خود از رشته های تحصیلی، كه از طریق به كارگیری این موارد و ... كسب می كند، اقدام به انتخاب رشته نماید.

مجموعه آثاری كه در مورد معرفی رشته های تحصیلی دانشگاهی تألیف یا تدوین گردیده اند، پرشمار نیستند، اما مطالعه همین عناوین محدود غنیمت است و برای ما این فرصت را فراهم می آورد كه در این وقت كم، با مطالعه آنها شناختی نسبی از رشته های مورد نظر خود را به دست آوریم و هنگام پر كردن فرم انتخاب رشته تحصیلی، مفاد این كتاب ها را مد نظر داشته باشیم؛ بدین منظور می توان با مراجعه به كتابخانه های عمومی یا دانشگاهی و همچنین كتابفروشی های معتبر، از عناوین منتشر شده در این زمینه اطلاع پیدا نمود و اقدام به تهیه و مطالعه آنها كرد.

از دیگر منابع قابل استفاده و بسیار مفید در زمینه انتخاب رشته های تحصیلی، پایگاه های اطلاع رسانی )سایت اینترنتی) دانشگاه های كشور است. خوشبختانه با گسترش روز افزون فناوری اطلاعات در كشور و به روز بودن این پایگاه ها، می توان با مراجعه به این پایگاه ها از آخرین اخبار و آگاهی های لازم در این زمینه بهره مند شد و اطلاعات لازم را در این زمینه كسب كرد.

چگونه رشته های تحصیلی را بشناسیم؟

مراجعه به سایت دانشگاه ها مزایای دیگری را برای داوطلبان نیز در بردارد و از جمله مهم ترین این موارد آن است كه داوطلبان می توانند با پیشینه و تاریخچه تأسیس رشته های تحصیلی، گروه های آموزشی، دانشكده ها، پژوهشكده ها و مؤسسات تحقیقاتی وابسته به هر دانشگاه و خود دانشگاه و همچنین اعضای هیأت علمی، گروه های آموزشی و دانشكده ها و مراكز وابسته به دانشگاه مورد نظر و عناوین و دروس و واحدهای درسی هر رشته و ... آشنا شده و اطلاعات سودمندی را در این موارد نیز حاصل كنند.

در مورد رشته های تحصیلی مورد علاقه نیز می توان با دانشجویان، استادان، فارغالتحصیلان و یا شاغلان مرتبط با هر رشته، كه آگاهی های كاملی راجع به رشته و اشراف لازم برای پاسخگویی به پرسش های داوطلبان در زمینه رشته تحصیلی، بازار كار رشته مورد نظر و ... داشته باشند، در این فرصت كوتاه مذاكره كرد و اطلاعات كاملی را در زمینه های مورد نظر از آنها دریافت نمود.

همچنین داوطلب می تواند با مطالعه دقیق روی مجموعه ای از رشته های دانشگاهی مرتبط با گروه یا گروه های آزمایشی كه در آن شرکت كرده، و با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی كه تاكنون راجع به شناخت این رشته ها كسب كرده است به اعضای خانواده )پدر، مادر، خواهر یا برادر( به مشورت با آنها پرداخته و از آنها یاری بجوید

تجربه تحصیلی سایر اعضای خانواده، به ویژه برادر یا خواهر بزرگ تر كه به فاصله چند سال قبل از ما در یکی از رشته های تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و در حال حاضر یا فارغ التحصیل رشته خود هستند و یا آنكه ترم های پایانی تحصیلات خود را می گذرانند، نیز می تواند در این زمینه مشاور خوبی برای ما بوده و در این امر راهگشا باشد؛ همچنان كه تجارب و دستاوردهای پدر و مادر تحصیل كرده نیز در این مورد بسیار گرانبهاست و می تواند ما را در چگونگی انتخاب رشته صحیح یاری نماید.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

برای آشنایی با رشته های تحصیلی مختلف می توان از تجارب و آموخته های دبیران و مشاوران آموزش و پرورش نیز سود برد؛ زیرا این افراد به لحاظ مسؤولیت خطیری كه در زمینه مسائل آموزشی در جامعه ایفا می كنند، می توانند در ارائه اطلاعات و آگاهی های مفید در مورد انتخاب رشته به ما به بهترین شیوه ممكن یاری نمایند. این قشر از جامعه، به خاطر سر و كار داشتن با چندین نسل از دانش آموزان با روحیات مختلف، گنجینه پرحاصلی از تجارب ارزشمند در زمینه ها و گرایش های مختلف آموزشی و تحصیلی همراه خود دارند كه می تواند سخاوتمندانه در اختیار داوطلبان آزمون های سراسری قرار گیرد و به آن ها به طور قابل توجهی در زمینه انتخاب رشته یاری نماید.
علاوه بر موارد پیش گفته، استفاده از هر مورد دیگری كه بتواند به شناخت و آشنایی بیشتر و آگاهانه تر ما از رشته های تحصیلی منجر شود، در این زمینه مفید فایده خواهد بود.
حاصل بحث آن كه، از آنجایی كه انتخاب رشته، موضوعی حیاتی در زندگی یك داوطلب كنكور به شمار می آید و با تمام ابعاد زندگی او سر و كار دارد، باید این كار را در نهایت دقت و به بهترین شیوه ممكن به پایان برد؛ چرا كه یك انتخاب نادرست می تواند بر آینده تحصیلی، شغلی و حتی گاهی بر زندگی خصوصی و شخصی داوطلب نیز تأثیرگذار باشد.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

نكته مهم دیگر در زمینه آشنایی با رشته های تحصیلی، این است كه نباید در حین انتخاب رشته به رؤیاپردازی مشغول شد و از واقعی تهای موجود راجع به هر رشته، دوری كرد؛ بلكه باید با واقع بینی، آینده نگری و دوراندیشی هر چه بیشتر در این مورد اقدام نمود تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا كرد.
آخرین بررسی های علمی و پژوهشی در مورد انتخاب رشته تحصیلی، بیان می كند آن دسته از داوطلبانی كه براساس شناخت توانایی ها، مهارت ها، ارزش ها، استعدادها، علایق و ویژگی های شخصیتی خود و همینطور با اشراف كامل بررشته های دانشگاهی و در نظر گرفتن تناسب آن رشته یا رشته ها با صفات فردی شان اقدام به انتخاب رشته می نمایند، بسیار موفق تر از كسانی هستند كه فقط بر مبنای رتبه خود در آزمون سراسری، برای رسیدن به عناوین خاص و همچنین القائات دیگران و ... دست به انتخاب رشته تحصیلی می زنند؛ بنابراین، تنها به منظور قبولی در دانشگاه یا رسیدن به عناوین خاص، انتخاب رشته نكنید.
موفق باشید...
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی